Neděle 26. května 2024, svátek má Filip
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

R. E. M. svoje číslo nezapomněli

Česko

Dokonce i o dost slavných kapelách se říká, že hrají dokola dvě písničky, rychlou a pomalou. V případě R. E. M.

jsou to skladby tři. Na nové desce Collapse Into Now ovšem v nejlepším provedení za poslední roky.

Vznětlivá směs namíchaná z vlastní prchlivosti, frustrace z prezidenta Bushe mladšího a naděje na brzkou změnu donutila trojici R. E. M na předposlední desce Accelerate (2008) šlápnout na plyn. Výsledkem bylo „rychlé“ album nejen v tempech písniček, ale i v celkově bojovné náladě, zvýrazněné černobílým obalem ve stylu lacině tištěného pamfletu. Novým albem Collapse Into Now se otáčkoměr kapely zklidnil a na obal s fotografií rockového dokumentaristy Antona Corbijna se vrátily barvy, byť jen střídmého optimismu.

Šifra mistra Michaela Co je však hlavní: všechny tři písně, které R. E. M. už jedenatřicátým rokem skládají, tedy pomalá, rychlá a ta ve středním tempu, jsou na nové desce zastoupeny v poměrech, jaké kapele nejvíc sluší. Baladické „ploužáky“ Everybody Hurts nebo Night Swimming tu mají svůj protějšek ve výtečném valčíku (!) Oh, My Heart, ozdobeném tahací harmonikou. Hitparádu středně rychlých skladeb R. E. M. ve stylu proslulé Losing My Religion rozšířil Überlin, čtyřminutový ekvivalent Rudišových próz o „cool“ metropoli na rozhraní východu a západu Evropy.

V rychlých kouscích je nepřeslechnutelné spojenectví s kdysi inspirativní newyorskou punkovou scénou, ostatně zpěvačka Patti Smithová na desce Collapse Into Now taky hostuje. V nedávné minulosti byli R. E. M. zpravodaji o stavu Unie i kolportéry protiválečných traktátů. Michael Stipe sice kdysi napsal největší hit kapely, zmíněnou skladbu Losing My Religion, tak, že má snad každý posluchač dojem, že ví, „o čem to je“, včetně dostatečně instruktážního videoklipu. Jenomže hlavní síla R. E. M. tkví v tom, že jejich písně nevyprávějí příběhy, ale sdělují určitou náladu. Texty R. E. M. mají na nové desce stejně nepostižitelný význam jako vyzařování Stipeovy sympaticky podivínské aury anebo jeho pohyby na pódiu. Jakou šifrou je například Stipeovo zvolání, že se cítí jako „aligátor stoupající po eskalátoru“? Nálada je ale v té chvíli bezpochyby veselá, až rozpustilá.

Zvláštním způsobem se historie kapely z univerzitního města Athens v americké Georgii několikrát protnula s děním u nás po roce 1989. Michael Stipe těsně po sametové revoluci přijel pozorovat zemi, která měla v čele intelektuála a dramatika. Deska Out Of Time, vydaná roku 1991, byla naším soundtrackem k euforii z čerstvě nabyté svobody, k objevování možností a limitů v jejích raných dobách. A konečně, R. E. M. doprovodili titulní písní poslední z významných filmů režiséra Miloše Formana, snímek Muž na měsíci o americkém komikovi Andym Kaufmannovi (1999). Zaplněný fotbalový stadion v pražském Edenu při poslední návštěvě R. E. M. před třemi lety ukázal, jak početné a loajální fanoušky tu kapela má. K nové desce ovšem žádné světové ani evropské turné R. E. M. nechystají.

Zasloužilí umělci na laně Zpěvák a textař Michael Stipe, kytarista Peter Buck a basista Mike Mills ve většině nových skladeb na desce Collapse Into Now ukazují, jak dobře se vyznají ve svém řemesle, tedy folkrockových písničkách s lehce melancholickou náladou. Deska je lekcí z chůze po laně, jakou více či méně úspěšně předvádějí i generační souputníci, kteří vedle R. E. M. stále patří k největším jménům v první lize, tedy kapely Depeche Mode, U2 nebo zpěvačka Madonna.

Na jedné straně hrozí „zasloužilým umělcům“ úpadek tím, že začnou recyklovat šťastnější momenty vlastní historie. Na té opačné zas zoufalé nadbíhání trendům, obvykle vůbec nesouvisejících s hudbou. Na koncertech obvykle hudebníci s tak rozsáhlým písničkovým katalogem míchají nové kousky mezi ty osvědčené . Sestavit slušné řadové album s novými písničkami je samozřejmě čím dál těžší. Vždycky se ozve známé: už nejsou, co bývali. Folkrockoví R. E. M. z té situace vycházejí dobře. Zato U2 na poslední desce jen parafrázují svůj kdysi unikátní zvuk a postupy. Zpěvačka a tanečnice Madonna zas hledá, jak se vymanit z role ženy, která pro samou lásku k lidičkám vláčí po světě obří křišťálový kříž a kožený bičík dominy. Jak je slyšet na desce Collapse Into Now, kapele R. E. M. stačí dvanáct melodických nápadů a dostatek soudnosti k tomu, aby se aligátor vesele rozběhl po eskalátoru. Bůh ví, co se Stipeovi a spol. při těch verších honí hlavou. Ale nelze nad nimi ohrnout nos, že R. E. M. „už nejsou, co bývali“.

R. E. M.: Collapse Into Now

Warner Music, 2011

O autorovi| PETR VIZINA, Autor je redaktor ČT

Autor: