Neděle 26. března 2023, svátek má Emanuel
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Revizi základního školství řeší 600 expertů, obsah se má zúžit a jít do hloubky

Česko

  7:19aktualizováno  9:51
Důraz na všechny studenty ve třídě, testování v uzlových bodech či zkvalitnění přípravy. Nejen tyto body dostali zadané pracovníci Národního pedagogického institutu od ministerstva školství při revizi rámcových vzdělávacích programů základního školství. Školský rezort chce posunout české vzdělávání do 21. století, inspirovat se chce i v zahraničí.

„Jde o ohromný úkol. Záleží nám i na tom, jak to přijme odborná a laická veřejnost. Připravujeme i mezinárodní konferenci, rádi bychom do jisté míry konfrontovali to, co budeme mít připravené s mezinárodní veřejností,“ řekl na tiskové konferenci ministr školství Vladimír Balaš. Doplnil, že při revizi rámcových vzdělávacích programů pro základní školy chce dát na doporučení odborníků ze zemí, kde mají kvalitní a moderní vzdělávání.

Na brífinku pro média symbolicky zástupci Národního pedagogického institutu Ivu Jupovi předal dokument, ve kterém je vymezeno, jak mají expertní skupiny postupovat, a na co se zaměřit. Odborníků, kteří se do revize zapojili, je celkem šest set a jsou v různých expertních či oponentních skupinách tak, aby došli ke společnému řešení.

Žáci budou mít možnost projektů či seminářů

Experti se mimo jiné snaží dosáhnout stavu, aby na prvním stupni základních škol měli učitelé při současném rozsahu hodin patnáct procent času na individuální výuku, na druhém stupni by pak mělo jít o třicet procent času. Snahou je, aby se učitelé věnovali nejen nadaným dětem či žákům se speciálními potřebami, ale i těm, které nepatří ani do jedné skupiny.

Vedoucí panelu expertů pro revizi základního vzdělávání Jan Jiterský uklidňuje, že při snaze o individuální výuku se nebude škrtat obsah učiva. „Neřešíme, jestli budou Ohmovy nebo Newtonovy základy. Řešíme, co má být základem, který si žáci odnesou,“ vysvětlil s tím, že nyní začne vznikat seznam toho, co by děti měly umět. Plánem je, aby se děti neučily učivo do šířky, ale spíš do hloubky. „Bude to složitější, náročnější, ale odnesou si to, co je potřeba,“ dodal.

Novinkou mimo jiné by mělo být, aby školy více nabízely volitelné předměty, projektové vyučování, možnost programových pobytů či semináře na konkrétní témata.

Jiterský i Jupa si společně s ministerstvem uvědomují, že se revize vlivem války na Ukrajině či změnou samotného ministra dostala do skluzu, přesto jsou zatím optimističtí. „Budeme pod tlakem, ale věříme, že to zvládneme. Prozatím je plán takový, že v roce 2024 by na nové rámcové vzdělávací programy (RVP) mohly najet školy dobrovolně, o rok později pak hromadně.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Mohlo by vás zajímat