Středa 8. května 2024, Den vítězství
130 let

Lidovky.cz

Rodinné hatchbacky do půl milionu korun

Česko

Ford Focus a Toyota Auris jsou velmi dobře postavenými automobily nižší střední třídy. Co nabízejí v kombinaci se zážehovými motory 1,6 litru a pětidveřovými karoseriemi?

Segment nižší střední třídy si na evropském trhu drží stále velmi významné postavení. To je také důvod, proč jsme ke srovnávacímu testu zvolili právě dvojici zástupců této kategorie -Ford Focus a Toyotu Auris. Naše volba padla na na pětidveřové verze vybavené zážehovými motory o objemu 1,6 litru a základním stupněm výbavy, v nichž jsou s danými motory k dispozici.

Představení

Současné provedení Fordu Focus je druhou generací tohoto modelu, který je pokračovatelem známého escortu. Současná generace se prodává od roku 2004 a je všeobecně pověstná zejména vynikajícími jízdními vlastnostmi. Focus je k dispozici kromě testované verze s pěti dveřmi také jako třídveřový model, kombi a sedan. Doplňkovou funkci má také kupé-kabriolet. Volbu zákazníků „ztěžuje“ také nabídka sedmi motorů (4 zážehové a 3 vznětové), stejně tak jako velmi široké možnosti v otázkách volby výbavy. Seznam možných příplatkových položek pro každou ze čtyř nabízených úrovní výbavy má totiž hustě popsané dvě stránky ceníku. Design focusu je ve srovnání s první generací spíše konzervativní. Je ale zřejmé, že Ford reaguje na tuto kritiku, a proto již představil modernizovanou podobu focusu s mnohem působivějším designem a dalšími změnami. Toyota představila auris na českém trhu v letošním roce. Automobil, který ve tří- a pětidveřové verzi nahrazuje typ Corolla, se snažil mimo jiné i změnou jména naznačit nový přístup své značky k vozu této kategorie. Místo spíše konzervativně a racionálně pojatého předchůdce postavila vůz s osobitým designem, překvapivým interiérem a rozumnou evropsky laděnou volbou motorů. K dispozici jsou dva zážehové čtyřválce, které doplňuje trojice turbodieselů. Japonské značky jsou známé tím, že své modely nabízejí v poměrně přesně daných specifikacích, k nimž toho nelze moc přiobjednat. Auris je v tomto případě lepší, než bývá obvyklé, nicméně ve srovnání s focusem jsou možnosti individualizace vozu omezenější.

Různé styly i uvnitř

Při pobytu uvnitř působí focus o něco prostornějším dojmem. To je dáno nejen větší délkou a rozvorem karoserie, ale také uspořádáním samotné přístrojové desky. Focus je v tomto směru konvenčnější a mezi sedaly potěší velkým množstvím různě velkých odkládacích prostorů. Přístrojová deska je přehledná a velmi dobře zpracovaná. Z hlediska funkčnosti k ní nelze mít námitek. Možná jen příplatkové ovládání rádia pomocí páčky umístěné pod volantem je méně příjemné než umístění ovladačů přímo na volant, které má Toyota Auris ve vyšších verzích výbavy. Japonský vůz působil uvnitř modernějším dojmem. Zejména potom přístroje se zářivým podsvícením a displeji ve svých středech. Na druhou stranu extravagantní zdvižená středové konzole je sice efektní, avšak nijak zvlášť praktická. Řadicí páku máte o něco blíže u volantu, nicméně mezi sedadly není jediný odkládací prostor. Testovaný auris byl jedním z prvních vyrobených kusů; právě to může být důvod, proč například víko schránky před spolujezdcem při jízdě drnčelo. Ne zcela příjemnou vlastností tohoto vozu byly také širší a silně skloněné sloupky karoserie, které v některých případech omezovaly výhled více, než tomu bylo u focusu. Z hlediska praktičnosti zadní části vozu těsně vede Ford Focus s větším objemem zavazadlového prostoru. Rozdíly však nejsou nijak velké. Ani u jednoho vozu nevznikne po sklopení zadních sedadel (u Toyoty je tento úkon jednodušší, protože se sklápí jen opěradlo) prostor s rovnou podlahou.

Odlišné svezení

O povedeném podvozku Fordu Focus s víceprvkovou zadní nápravou již byla řeč. Při řízení tohoto vozu máte pocit nejen naprosté jistoty a samozřejmosti, s níž se tento automobil vrhá do zatáček, ale řidič zároveň pocítí i skutečné potěšení z řízení tohoto vozu. Fordu se podařilo najít vynikající kompromis mezi pocitem pevnosti, přesnými reakcemi a komfortem jízdy. Toyota Auris se po přímém přesednutí zdá neobratná a zcela nekomunikativní. O stabilitu není potřeba mít obavy - rovně jede auris doslova jako po kolejích a dostatek jistoty má i v zatáčkách. Svému řidiči ale neposkytuje takřka žádnou zpětnou vazbu. To zpočátku po zkušenosti s Fordem Focus není zrovna nejpříjemnější, jakmile ale s tímto autem najezdíte více kilometrů, uvědomíte si, že právě schopnost izolace řidiče od dění pod koly je hlavní předností aurisu. V tomto kontextu se však zdá, že by přejezd krátkých nerovností mohl být v tomto voze o něco příjemnější. Naopak do celku skvěle zapadá nízká hlučnost modelu Auris. Zážehový čtyřválec 1,6 litru s výkonem 124 koní je v toyotě velmi příjemným společníkem. S velkou ochotou jde do otáček a příjemně silně působí i ve středních otáčkách. Silnou stránkou je minimální hlučnost také při běhu na volnoběh. Motor Toyoty Auris působí mnohem silnějším dojmem než motor ve fordu, který naopak vyniká o něco nižší spotřebou paliva. Testovaný motor 1,6 litru s výkonem 100 koní je slabší verzí z dvojice motorů o stejném objemu, nicméně do tohoto testu s aurisem se hodí lépe kvůli srovnatelné ceně. Výkonnější motor s proměnným časováním je totiž u focusu k dispozici pouze s vyššími stupni výbavy.

Cena až na konec

Tabulka jasně ukazuje, že focus je o něco dražší než lépe vybavená Toyota Auris. Ford však je známý svojí častou nabídkou různě pojatých akčních verzí tohoto vozu, které cenový rozdíl kompenzují. Předností toyoty je standardní tříletá záruka s omezením na 100 000 km. Ford nabízí rozšířenou záruku v rámci výbavy na přání. Například za příplatek sedm tisíc korun lze mít záruku až čtyřletou. Tabulka také ukazuje, že ford má levnější provoz zejména díky nižšímu pojistnému a přibližně o třetinu nižším servisním nákladům. Oba testované automobily patří mezi nejlepší zástupce svého segmentu. Zatímco z Fordu Focus je více cítit evropský duch pojetí automobilu a tento vůz potěší zejména svými jízdními vlastnostmi a praktičností, auris má silnější motor, a i díky svému designu působí exotičtěji. Na rozdíl od „jezdivého“ fordu je auris spíše klidnějším vozem.

Tabulka

Srovnávací tabulka Ford Focus 1,6 Trend VVT-Toyota i Terra Auris Cool 1,6

TECHNICKÉ ÚDAJE

Karoserie pětidveřový napříč a hatchback pohonem s předních motorem kol vpředu

Rozměry (mm) 4342x1840x1447 4220x1760x1515

Rozvor (mm) 2640 2600

Pohot. hmotnost (kg) 1150 1155

Zav. prostor (l) 385 354

Motor zážehový řadový čtyřválec

Objem (cm3) 1596 1598

Výkon (kW (k)/1/min) 74 (100)/6000 91 (124)/6000

Točivý moment (N.m při 1/min-1) 150/4000 157/5200

Převodovka 5M 5M

Zrychlení 0-100 km/h (s) 11,9 10,4

Nejvyšší rychlost (km/h) 180 190

Kombinovaná spotřeba (l/100 km) 6,7 7,1

CENA/VÝBAVA

Základní cena 475 990 Kč 464 900 Kč

Počet airbagů 4 4

Stabilizační systém ESP 19 900 Kč 15 000 Kč

Klimatizace 36 100 Kč standard

Rádio s CD standard standard

Litá kola 25 000 Kč 19 000 Kč

PROVOZNÍ NÁKLADY

Servisní interval 20 000 km 15 000 km

Náklady na servis

(5 let/100 000 km)* 18 600 Kč 31 000 Kč

Výměna př. brzd (kotouče/destičky) 5100 Kč 7560 Kč

Výměna tlumičů 11 350 Kč 13 400 Kč

Záruka 2 roky 3 roky/100 000 km

Roční pojistné** 20 451 Kč 22 790 Kč

* Jedná se o součet standardních servisních nákladů v autorizovaném servisu po dobu

trvání 5 let a ročním proběhu 20 000 km.

** Jedná se o standardní roční pojistné (nehoda/krádež/živel) u České pojisťovny se

spoluúčastí 10 % (nejméně 10 000 Kč).

HODNOCENÍ

Oba vozy patří k nejlepším ve svém segmentu. Ford Focus je vozem více zaměřeným na potěšení svého řidiče. Toyota Auris je naopak komfortnějším a samotnou jízdu se snaží před řidičem jakoby maskovat. Ford má praktičtější interiér, který je větší a také nabízí více odkládacích míst. Ford působil uvnitř útulnějším dojmem než moderněji a chladněji působící Auris. Když se srovnají základní ceny obou vozů, je zřejmá výhoda japonského vozu. Na druhou stranu Ford je známý častým uváděním akčních nabídek s velmi zajímavými cenami, které daný rozdíl mohou vymazat.

TOYOTA AURIS

+ prostorný interiér, živý projev motoru, nízká hlučnost, komfort, základní cena

- absence odkládacích prostorů uvnitř, nákladnější servis a pojištění

FORD FOCUS

+ poutavé jízdní vlastnosti, praktický interiér, nižší provozní náklady, nabídka pěti různých karoserií

- malá vnější zpětná zrcátka, vyšší základní ceny, vyšší hlučnost

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!