„Kromě toho, že oprava tunelu je naplánována na 40 až 50 let životnosti, zásadním způsobem zvyšujeme jeho technické vybavení. Bez nadsázky půjde o tunel na evropské špičce bezpečnosti,“ řekl už dříve mluvčí ŘSD Jan Rýdl.
Jde o první významnější opravu tunelu od roku 1997, kdy byl otevřen. Kromě samotného tubusu tunelu je nové prakticky všechno.
„Všechny staré technologie jsme nahradili tím nejmodernějším, co je aktuálně na trhu. Nové je LED osvětlení tunelu, proměnlivé dopravní značení, zabezpečovací systém včetně nových kamer a SOS hlásek. Sanací prošlo i kompletní ostění povrchu tunelů, oba portály a nové jsou chodníky, povrch silnice včetně kabeláže k technologiím. Novinkou je například suchovod, který hasičům v případě požáru ulehčí hašení,“ řekl stavbyvedoucí Miroslav Ritnošik z dodavatelské firmy Dopravstav.
Nejviditelnější novinkou v tunelu je kromě nově natřených stěn právě LED osvětlení, které mění svůj jas v závislosti na denní době. „Při větší intenzitě denního světla zvyšují svůj jas i LED panely, naopak v noci svítí méně. Pro řidičův zrak tak bude jízda tunelem v jakoukoliv denní dobu přirozená,“ dodal Ritnošik.
Například nový kamerový systém neposlouží jenom k dohledu v tunelu, ale bude napojen na systém softwarového zpracování obrazu, který dokáže rozpoznat zpomalení, zastavení vozidla, pád nákladu či pohyb chodce.
„Kamerový systém je napojen na řídicí systém v Klimkovicích, kde operátoři mají na starost řízení všech tunelů v Česku. Pokud se někdo v tunelu nachází, dojde k dopravní nehodě, operátor to vyhodnotí a pokud to je nutné, nechá na dálku tunel automaticky uzavřít a aktivuje pomocí proměnlivého dopravního značení objízdnou trasu,“ doplnil zástupce zhotovitele.
Tunel ražený tzv. novou rakouskou tunelovací metodou se včetně navazujících mostních estakád stavěl v letech 1994 - 1997. Řidičům se slavnostně otevřel 14. listopadu 1997. Tunel má třípruhové uspořádání a ve své době byl největší ve střední Evropě. Zhotovitelem byla firma Dopravní stavby Holding ve spolupráci s Metrostavem Praha.
Stavba včetně dvoukilometrové přeložky s jedním stoupacím pruhem pro pomalá vozidla vyšla tehdy na 450 milionů korun. Stavba tunelu byla posledním článkem modernizace silnice I/35 mezi Svitavami a Mohelnicí, která začala už v 70. letech.
Tunel od první chvíle provázejí komplikace. Během stavby v dubnu 1995 došlo u východního portálu tunelu ke zřícení zhruba 8 tisíc kubíků zeminy, což stavbu zdrželo o 17 měsíců. Stejná situace se opakovala v roce 2006, kdy se na stejném místě sesunulo 10 tisíc kubíků hlíny.