Pátek 3. května 2024, svátek má Alexej
130 let

Lidovky.cz

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Jiří Plaček

9. 6. 2008 12:31
Coby pamětník mohu také říci několik shrnujících faktů.

Určitě Semafor nevznikl s podporou bolševika, to je jasné. Semafor nebyl první z takzvaných malých scén. Ale do české kultury vpadl jako zářící meteorit. Na jeho představení se (myslím tak kolem 24. před začátkem dalšího měsíce) stály fronty na vstupenky. Ale např. v roce 1962 jsem na "Šest žen"  dostal vstupenku bez problémů. V těch letech se už začaly pomalu "rozpouštět ledy". Nedávno opakovali v rozhlase rozhlasový Silvestr z roku 1964 a žasnul jsem, co už tehdy prošlo za narážky. V Semaforu se však nosila poezie a "humor tak jemný, že jej stěží postřehnete". To je myšleno jako poklona. Za to velké díky.

Pan Suchý rozhodně nebyl NIKDY protikomunistickým bojovníkem, myslím, že by mu to ani nešlo. To také není nic proti ničemu. Jediná místa, kde můžete najít určité "špílce", je "Jonáš a Dr. Matrace" z roku 1968. Tato hra jak známo skončila tragickým úmrtím J. Šlitra. Připomínám jen, že oba protagonisté nebyli žádní osobní kámoši.  Toto úmrtí postihlo Semafor více než se tehdy očekávalo.

Suchý si začal k sobě hledat partnera a krom toho (domnívám se, že proti jeho vůli) se do Semaforu dostávaly "konkurenční" skupiny (Šimek + Grossmann, skupina Josefa Dvořáka a další). Josef Dvořák byl na něj příliš velké sousto, Ferda Havlík zase málo invenční a tak na věky věkův zvítězila submisivní Molavcová.

Velkým počinem pana Suchého bylo potom už jenom uvedení "Kytice", ale na popularitě má zásluhu nepochybně i již zmíněný J. Dvořák. Tomu se pan Suchý odvděčil vyhazovem hned po sametové revoluci. Jak už to bývá, velkého fóristu a řiťolezce Suchého vyhodil pan restituent s hracími automaty a "Semafórek" se stával menším a menším. Voda jej odplavila z Karlínku, až dostal azyl na Praze 6. Pokusy Suchého o filmovou tvorbu skončily hrozně. V podstatě jen využívá starou značku.

Jestli skončí Semafor, opravdu se nic nestane, je vyšeptalý už 30 let. . Jen v Praze je PĚT uměleckých soukromých škol. Vstanou noví slimáčkové, kteří budou potřebovat stále více kapustičky.    

0 0
možnosti

strejda pedro

10. 6. 2008 1:40
Re: Coby pamětník mohu také říci několik shrnujících faktů.

muj mily pane placku,

nevim, co si ze semaforu pamatujete, ci jak jste se stal pametnikem ...

ja jsem se stal pametnikem tak, ze jsem se semaforem mel hezkych par let neco do cineni, at uz jako novinar, nebo jako jeho pozdejsi spolupracovnik ... hodnoceni dnesnich inscenaci divadla ponecham tem, kteri je znaji ... jelikoz bydlim za morem slany vody, neznam je ... vim jen tolik, ze kdyz jsem byl naposledy v praze v lete 1997, predstaveni kusu me srdce je zimmer-frei mi ucarovalo ... nevim, kde jste vzal informace o prichodu simka s grossmannem a pozdeji josefa dvoraka do divadla, ale co pisete neni pravda ... simek s grossmannem prisli zasluhou nadi urbankove a pak zaskocili za pany havlika a jegorova v benefici pote, kdy s temito dvema nadhernymi hudebniky uz nechtel jiri slitr spolupracovat, dvoraka si jiri suchy vybral sam, nebot vedel, ze humor snoubeny se smutkem dovede zahrat jako malokdo jiny (a suchy ho umi napsat jako malokdo jiny) ...

a ze se po sametove revoluci suchy rozloucil jak se simkem tak s dvorakem, to bylo logicke: to divadlo kdysi zalozil on, a mel pritom urcitou predstavu, a ani simek ani dvorak uz tu predstavu nesplnovali ... simek mi byval obrovskym kamaradem, a dodnes mi chybi, ale ze mel suchy pravo si KONECNE udelat divadlo podle sveho, to nakonec uznal i on ... mam plizivej pocit, ze pana sucheho a jeho poetiku nemate rad ... na to mate ovsem pravo ... ale nemate pravo prekrucovat skutecnosti a tvarit se, ze jste pametnik ...

mejte se epes, ano, i rares ...

0 0
možnosti