Neděle 16. června 2024, svátek má Zbyněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Sází na efekt, prostor a mechaniku

Česko

Honda Civic Type-S je třídveřovým provedením klasického civicu. Test LN ukázal, že verze se zážehovým motorem 1,8 litru je laděna o něco sportovněji.

Trend je takový, že třídveřové modely klasických pětidveřových hatchbacků dostávají stále sportovnější výraz. Tím se snaží svým zákazníkům nabídnout něco navíc za logicky zmenšenou praktičnost danou absencí druhého páru dveří. Honda Civic je ale už v pětidveřovém provedení velmi dravě a nevšedně vyhlížejícím vozem, a tak její třídveřový derivát nebylo nutné nijak zvlášť přiostřovat. Jeho tvary a proporce jsou v podstatě shodné s verzí 5D. Honda jen přidala několik optických drobností v oblasti nárazníků a prahů, které automobilu dodávají více dravosti a opticky jej přibližují ostré sportovní verzi Type R. Možná právě tato spojitost je důvodem, proč Honda používá pro označení své třídveřové verze spojení Type S.

Písmeno S v názvu ale symbolizuje i slovo sport, a tak Honda u tohoto vozu upravila také podvozek. Pružiny a tlumiče jsou tvrdší než u pětidveřového modelu. Komfort podvozku ale nebyl nijak dramaticky zhoršen. Stále má mnohem blíže běžným verzím než sportovnímu modelu Type R. Součástí úprav podvozku je rovněž zvětšení rozchodu zadních kol o 2 centimetry a také použití výhradně 17palcových kol.

Pozor na kvalitu silnice Jízdní vlastnosti třídveřového civicu jsou díky provedeným změnám sportovnější, automobil přesněji reaguje na pohyby volantu a působí velmi jistě i v rychle projížděných táhlých zatáčkách. Dravější styl jízdy je ale lepší aplikovat na hladkých silnicích - když jsou v zatáčce krátké nerovnosti naskládané těsně za sebou, má záď tendence k odskakování. Honda u této modelové řady použila nevšední technické řešení. Motor je standardně umístěn vpředu a pohání přední kola, nádrž se ale přesunula zezadu pod přední sedadla. Tím se sice mohla snížit podlaha v zadní části vozu, o čemž bude řeč později, ale současně to způsobilo přesunutí hmotnosti více dopředu. Při nájezdech do zatáčky nebo při rychlých změnách směru jízdy proto řidiči může chybět pocit rychlé reakce a ochoty k zatáčení. Za volantem tak máte pocit, jako byste tento vůz museli do zatáčky více nutit.

Předchozí generace civicu, konkrétně verze 1,6 Sport, měla v tomto ohledu dravější a mnohem bezprostřednější projev.

Hodinářská práce Testovaná honda byla vybavena zážehovým čtyřválcem 1,8 litru s výkonem 140 koní. Motor s proměnným časováním a možností uzavření jednoho ze sacích ventilů jde živě do otáček a automobilu propůjčuje solidní dynamiku. Je potřeba jej více vytáčet, ale to k motorům Honda patří jaksi přirozeně. Vzhledem k vcelku dravému projevu pohonné jednotky potěšila i spotřeba paliva, která se pohybovala kolem 8 l/100 km. Při troše snahy nebylo problémem dostat se přibližně o dva litry níže.

Šestistupňová manuální převodovka je s motorem skvěle sladěná. Pohyby řadící páky dokážou ve spojení s kultivovaným a mechanickým zvukem motoru v řidiči vytvořit dojem, že řídí po technické stránce velmi jemně propracovaný automobil. Praktická stránka věci Zatím jsem psal pouze o jízdním projevu Hondy Civic Type S, tento vůz ale doslova překvapuje uvnitř. Zadní sedadla jsou nejen klasicky sklopná do roviny. Jejich sedáky je ale možné vyklopit směrem vzhůru k opěradlům. Tím vznikne za předními sedadly doslova obrovský prostor pro převoz nejrůznějších věcí. Spolu s velkým objemem prostoru pro zavazadla je tento kompaktně působící civic schopen dostát i mnoha stěhovatelským nárokům.

Za pozornost stojí u tohoto moderně vyhlížejícího vozu také provedení jeho přístrojové desky. Je totiž nekonvenční. Jakmile si na ni ale zvyknete, oceníte její vertikální uspořádání. Rychloměr umístěný až těsně pod čelním sklem máte neustále v zorném poli. Při sportovní jízdě vás zase nic nerozptyluje od rychlého sledování otáčkoměru umístěného klasicky za volantem. Vítané jsou také diody umístěné po stranách otáčkoměru. První sada ve stylu formule 1 ukazuje vytočení motoru a nutnost řazení. Druhá je praktickým ekonoměrem.

Honda Civic Type S se snaží spojit určitou dávku sportovnosti s každodenní použitelností. To se na kvalitních silnicích daří, a navíc je tato kombinace opepřena také atraktivním a nepřehlédnutelným designem karoserie. Auto je v prodeji také vzhledem k výbavě a dynamice za solidní ceny.

Honda Civic Type S 1,8

Koncepce: třídveřový hatchback

s motorem vpředu napříč

a pohonem předních kol, rozměry

4270x1785x1460 mm, rozvor 2620

mm, provozní hmotnost 1266 kg,

zav. prostor 415 l

Motor zážehový čtyřválec,

1799 cm3

Výkon 103 kW (140 k)/6300 min-1

Toč. moment 174 N.m/4300 min-1

Převodovka 6M

Zrychlení 0-100 km/h 8,9 s

Největší rychlost 205 km/h

Kom. spotřeba 6,6 l/100 km

Cena 549 000 Kč

Klady: efektní design, vnitřní

prostor a variabilita, živý

a úsporný motor, přesné řazení

Zápory: tendence k odskakování

na špatných silnicích, výhled vzad,

příliš mnoho hmotnosti vpředu

KONKURENCE

Citroen C4 Coupé je laděn komfortněji a jeho nabídka se soustředí hlavně na vznětové motory. Citroen je o něco levnější, ale po dorovnání výbavy se situace mírně obrátí. Předností Hondy je 3letá záruka (u Citroenu příplatek od 27 300 Kč).

KIA pro_cee'd je nabízena se slabšími zážehovými motory a působí usedlejším dojmem. Oproti Hondě ale vítězí nižšími cenami a delší zárukou. Honda svému řidiči dodává pocit větší propracovanosti a mechanické preciznosti.

Opel Astra GTC má podobně výrazný a sportovně orientovaný design, uvnitř je ale méně praktický a prostorný než japonský hatchback. Honda je rychlejší, úspornější a za stejné peníze nabízí bohatší výbavu.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!