Pátek 19. dubna 2024, svátek má Rostislav
130 let

Lidovky.cz

Seznam sníží ceny, ostatní vyčkávají

Česko

PRAHA Nejnavštěvovanější české internetové stránky Seznam.cz sníží ceny reklamy. Na včerejší konferenci Czech Internet Forum 2009 to řekl zástupce firmy Pavel Zima s tím, že nové obchodní podmínky zveřejní příští pondělí. Další velké servery lídra zatím nenásledují, na konferenci však padala slova o roztočení cenové spirály. „Chceme dát klientům více muziky za jejich peníze,“ řekl Zima v panelové diskusi zástupců největších internetových firem. „To je strašně zajímavý nápad na spirálu,“ reagoval Pavel Mucha za konkurenční Centrum Holdings. Dodal, že Centrum zveřejní své nové reklamní podmínky několik týdnů po Seznamu.

Daniel Grunt za CET 21 a ředitel iDnes.cz Jaroslav Kábele uvedli, že na stránkách z jejich portfolia se reklama zlevňovat nebude. „My to nepotřebujeme,“ uvedl Grunt.

Na velké internetové hráče, jejichž diskuse byla v programu konference uvedena jako souboj titánů, dopadla všeobecná hospodářská krize v různé míře. Zatímco Seznam se chlubí meziročním nárůstem tržeb o deset procent, Centrum o stejný díl tržeb přišlo.

Kábele za iDnes mluvil o meziroční stagnaci. „Přestali jsme jíst tři řízky k obědu a jíme už jen dva,“ řekl Kábele. Taťána le Moigne za český Google hovořila o tříciferném růstu, Google však začínal téměř z nuly.

Jak uvedl ředitel společnosti Internet Info Marek Antoš, letošní rok se vyznačuje poklesem plošné internetové inzerce a nárůstem kontextové reklamy. Podle odhadů společnosti OMD mají v letošním roce příjmy za reklamu na českém internetu meziročně stagnovat na 3,42 miliardy korun a v příštím roce lze očekávat pokles na 3,25 miliardy.

Podle průzkumu AdMonitoring je největším příjemcem peněz za reklamu Seznam; jen za letošní září utržil 145,8 milionu korun, což je zhruba o 47,5 milionu více než před rokem.

Prezentovaná čísla však nemusí zcela odpovídat realitě. „Média v době hospodářské deprese například nechávají zadavatelům reklamy větší přetáčky inzerátů za stejnou cenu, což se v tabulkách projevuje nárůstem celkových tržeb na základě tabulkových cen za určitý počet zobrazení inzerátu. Tento nárůst tržeb tedy neodpovídá realitě a vypovídá spíš o intenzitě kampaní,“ řekla nedávno Kateřina Hrubešová ze Sdružení pro internetovou reklamu.

Obchodní ředitel Seznamu Michal Heisig minulý týden na konferenci Forum Media uvedl, že Seznam sníží reklamní ceny pro leden, ale potom že čeká postupné oživení. „Vycházíme z toho, že příští rok už pro nás bude dobrý,“ uvedl Heisig.

Autor: