Sobota 22. června 2024, svátek má Pavla
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko

Signal Festival navštívilo odhadem přes půl milionu lidí. Byl tak nejúspěšnější v historii

Videomapping francouzských umělců na Baziliku sv. Ludmily v Praze bavil návštěvníky opakovaně po patnáctiminutových intervalech až do půlnoci. foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Sobotní noc osvítilo až 15 instalací z pražského Signal Festivalu světla a digitální kultury. Ten odhadem navštívilo od čtvrtka přes půl milionů lidí. Letošní ročník se tak zapsal mezi ten nejúspěšnější v desetileté historii, uvedli organizátoři.
  22:16

Festival se uskutečnil v centru hlavního města, na Vinohradech a poprvé také ve Vršovicích.

Celkem mohli lidé na festivalu navštívit 15 instalací, na většinu programu byl vstup zdarma. Pro zájemce organizátoři připravili dvě trasy a doprovodný program v Kunsthalle Praha, Centru architektury a městského plánování (CAMP) nebo Galerii U Betlémské kaple. Po čtyřleté pauze vrátil oblíbený videomapping na náměstí Míru.

„Desátý ročník festivalu jsme ale neoslavili sami. Spolupráce s významnými institucemi přinesla do programu svěží nové projekty. Celkově jsme strašně spokojeni. Po dvou složitých letech jsme zažili silný ročník, reakce jsou skvělé,“ uvedl ředitel festivalu Martin Pošta. „Připravili jsme největší galerijní zónu v historii festivalu a její návštěvnost naprosto předčila naše očekávání,“ dodal. Instalace v Kunsthalle Praha a v centru CAMP lze vidět až do listopadu.

Instalaci z opuštěných a rozbitých aut přivezených z válkou zasažené Ukrajiny přichystal na Mariánském náměstí designér Maxim Velčovský. Dílo s názvem Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího tvoří vyhořelá auta dovezená přímo z oblastí zasažených válkou. Doplňovaly je konkrétní příběhy lidí, kteří přišli nejen o své vozy, ale často také o veškerý majetek či blízké.

Instalace Maxima Velčovského nazvaná Fyzická možnost smrti v mysli někoho žijícího na Mariánském náměstí. Autor použil autovrak dovezený z ukrajinského válečného konfliktu.

Turecký designér a umělec pracující s umělou inteligencí Refik Anadol pro velkoplošnou projekci v centru CAMP zpracoval algoritmem strojového učení data z trojrozměrného modelu více než 4500 kilometrů pražských ulic. Fakulta elektrotechnická Českého vysokého učení technického zapojila do instalace Forum Robotum na Karlově náměstí autonomní roboty se světelnými krovkami. Světelné instalace se nacházely třeba v Klementinu, na kostelech U Salvátora a svatého Václava, bazilice svaté Ludmily, v Bezručových a Heroldových sadech nebo na Vršovickém zámečku.

Ve spolupráci s Laternou magikou uvedl Signal Festival v Kateřinské zahradě inscenaci spojující videomapping a tanec. Režie představení LUNAtic se ujala choreografka a performerka Miřenka Čechová, která se nechala inspirovat tvorbou surrealistických básnířek, francouzské Joyce Mansourové a české Jany (Honzy) Krejcarové.

Jedenáctý ročník festivalu se bude konat od 12. do 15. října 2023. Jeho tématem bude věda, technologie, umění a společnost. Předchozích devět ročníků podle Pošty navštívily dohromady tři miliony lidí.

Autoři: ,