Čtvrtek 20. června 2024, svátek má Květa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Slamečkovi postavili cyklostezku

Česko

Ministr dopravy a vášnivý cyklista Gustáv Slamečka si prosadil cyklostezku až ke svému úřadu. Několik set metrů dlouhá odbočka z nedaleké oficiální cyklotrasy přišla stát na několik desítek tisíc korun.

PRAHA Budování cyklostezek v hlavním městě je už několik let pod palbou kritiky. Je mu vyčítána především nekoncepčnost. Cyklistické pruhy vznikají podle kritiků zcela nahodile na různých místech města, a to aniž by byly vzájemně propojeny.

Před několika týdny ale úředníci z ministerstva dopravy slavnostně otevřeli cyklotrasu, která smysl dává. Několik set metrů dlouhou odbočku z nábřežní cyklostezky až před dveře svého úřadu si totiž prosadil ministr dopravy Gustáv Slamečka, který je sám vášnivým cyklistou. Kromě samotného červeného vyhrazeného pruhu vznikl před ministerstvem z jeho popudu také stojan na kola a v přízemí rozlehlé budovy sprchy pro zpocené úředníky.

„Chtěli jsme jít ostatním úřadům příkladem. Využili jsme toho, že okolo nás vede cyklostezka, a udělali jsme z ní odbočku k naší budově. Sám ministr tu asi mockrát nepojede, je to spíše pro zaměstnance, návštěvníky a poslíčky,“ zdůvodňuje vybudování stezky mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. „Kdo jiný by měl jít ostatním ministerstvům příkladem než my,“ dodal.

Podle Hanzelky stála cyklostezka se vším vybavením několik desítek tisíc korun. „Žluté stojany připomínající tulipány jsme zaplatili my jako ministerstvo. Červený nátěr na silnici pak magistrát, který je správcem komunikace,“ doplňuje Hanzelka.

Ministerstvo dopravy sklízí za svůj počin především slova chvály. Oceňují ho i propagátoři cyklistiky, kteří dopravní resort za jeho masivní investice do silnic většinou kritizují. „Je vtipné, že to udělalo zrovna ministerstvo dopravy, ale proč ne. V zahraničí je to naprostý standard. Ti lidé by jinak přijeli autem. Je naprosto v pořádku, že nyní mohou vcelku pohodlně přijet na kole. Je to příklad pro ostatní velké úřady,“ říká Martin Skalský z občanského sdružení Auto*Mat.

Skalský si ale nemyslí, že bude stačit zhruba desítka stojanů, které ministerstvo svým zaměstnancům zbudovalo. „Je otázka, co bude dál. Až si to lidé oblíbí, počet stojanů jim asi stačit nebude. V zahraničí se proto u úřadů budují i garáže pro kola,“ říká.

U ministerstva to jde, v centru města nikoli Lidé bydlící v okolí ministerstva mohou úřadu novou cyklostezku jen tiše závidět. Už přes dva roky totiž čekají, až cyklotrasa, která nyní končí v půli Štefánikova mostu, dosáhne druhého břehu Vltavy.

Podobně je na tom celé hlavní město. Cyklostezky se tu sice budují, ale na místech, kde nejsou akutně potřeba. „Budování cyklostezek v Praze je poměrně rozporuplné. V této chvíli se zřizují trasy v méně důležitých úsecích a přehlíží se to hlavní - centrum města. Návaznost cyklostezek proto vázne,“ popisuje Skalský současný stav cyklistické infrastruktury v hlavním městě.

Důvod, proč se v centru cyklostezkám nedaří, je nasnadě. Kvůli kolům by se totiž musela zmírnit automobilová doprava, se kterou si magistrát dlouhodobě neví rady.

Podle města se vše zlepší, až bude hotový městský okruh. Tato stavba, jejíž součástí je i nyní budovaný tunelový komplex Blanka, však bude stát nejdříve v roce 2015. Do té doby se situace v centru Prahy nijak nezlepší.

Po dobudování okruhu plánuje magistrát omezit provoz na severojižní magistrále. Právě tam by mohla v budoucnu vzniknout jakási páteřní pražská cyklostezka.

Dokončení vnitřního okruhu otevře cestu i pro plánované zavedení mýtného pro osobní vozy. Za vjezd do centra Prahy by měli řidiči osobních automobilů platit přes sto korun.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!