Někteří lidé, kteří pod vlivem šrotovného nakoupili nová auta, je totiž zřejmě obratem zase prodali – mnozí totiž patrně nebyli schopni v krizi zvládat leasingové splátky. „V porovnání s loňskem jsme zaznamenali výrazný nárůst počtu nových aut ročníku 2009. Přesný důvod, proč tomu tak je, neznám, je ale možné se domnívat, že to bylo způsobené šrotovným,“ řekla LN Katarína Trnovcová, produktová manažerka serveru Autobazar.sk.
Podle údajů, které server poskytl, se po zavedení šrotovného na Slovensku pouze snížily ceny ojetin, což by se ale podle Trnovcové stalo stejně, pouze by se zlevňovalo postupněji. Objem prodeje ojetin se ale nezměnil.
Pokračování na straně 17
Dokončení ze strany 13
Výrazný pokles prodeje ojetin zaznamenal Autobazar.sk v průběhu měsíce března, kdy proběhla první vlna šrotovného. „Byla to davová psychóza, kdy se na vrakoviště stály kilometrové fronty,“ popisuje Katarína Trnovcová. Trh musel zareagovat snížením cen o deset procent a prodeje se tak vrátily na stejné hodnoty jako před zavedením šrotovací prémie.
Podle Trnovcové se objevily po ukončení šrotovného na trhu ojetin nové značky, které před tím neměly takové zastoupení. Podobně jako v ČR i na Slovensku jsou dlouhodobě nejprodávanější Škodovky, Volkswageny a Fordy. V první polovině letoška se ale objevily i značky jako KIA či Citroën, které v kategorii vozidel do jednoho roku stáří obsadily třetí a čtvrté místo. KIA, která prodává především menší vozy, skočila například z lednových tří procent automobilů na srpnových sedm. To právě vyvolává domněnky o tom, že jde o automobily, které pocházejí ze šrotovného a u kterých jejich noví majitelé nebyli schopni splácet úvěr.
Výsledkem šrotovného tak podle Trnovcové je, že se celkově snížily ceny automobilů, protože lidé si právě díky šrotovací prémii zvykli na nižší ceny. Autosalony i autobazary tak žijí s minimální provizí. Zákazníci také své preference přesunuli směrem k nižší střední třídě – kupují nejčastěji ojetiny v hodnotě do pěti tisíc eur.
Graf
Prodej ojetin na Slovensku od ledna do srpna 2009
objem prodeje průměrná cena v eurech
leden
1921
7400
únor
1740
7400
březen
první vlna šrotovného 1024
7200
duben
2118
6500
květen
2835
6400
červen
2340
6400
červenec
2530
6400
srpen
2167
6350
Pramen: Azet