Čtvrtek 6. června 2024, svátek má Norbert
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Slovenský trh ojetin šrotovné nezasáhlo

Česko

PRAHA První dvě vlny šrotovného nezpůsobily podle průzkumu serveru Autobazar.sk na Slovensku žádné výrazné změny na trhu ojetin. Snad až na jednu – šrotovací prémie naplnila autobazary novými vozy.

Někteří lidé, kteří pod vlivem šrotovného nakoupili nová auta, je totiž zřejmě obratem zase prodali – mnozí totiž patrně nebyli schopni v krizi zvládat leasingové splátky. „V porovnání s loňskem jsme zaznamenali výrazný nárůst počtu nových aut ročníku 2009. Přesný důvod, proč tomu tak je, neznám, je ale možné se domnívat, že to bylo způsobené šrotovným,“ řekla LN Katarína Trnovcová, produktová manažerka serveru Autobazar.sk.

Podle údajů, které server poskytl, se po zavedení šrotovného na Slovensku pouze snížily ceny ojetin, což by se ale podle Trnovcové stalo stejně, pouze by se zlevňovalo postupněji. Objem prodeje ojetin se ale nezměnil.

Pokračování na straně 17

Dokončení ze strany 13

Výrazný pokles prodeje ojetin zaznamenal Autobazar.sk v průběhu měsíce března, kdy proběhla první vlna šrotovného. „Byla to davová psychóza, kdy se na vrakoviště stály kilometrové fronty,“ popisuje Katarína Trnovcová. Trh musel zareagovat snížením cen o deset procent a prodeje se tak vrátily na stejné hodnoty jako před zavedením šrotovací prémie.

Podle Trnovcové se objevily po ukončení šrotovného na trhu ojetin nové značky, které před tím neměly takové zastoupení. Podobně jako v ČR i na Slovensku jsou dlouhodobě nejprodávanější Škodovky, Volkswageny a Fordy. V první polovině letoška se ale objevily i značky jako KIA či Citroën, které v kategorii vozidel do jednoho roku stáří obsadily třetí a čtvrté místo. KIA, která prodává především menší vozy, skočila například z lednových tří procent automobilů na srpnových sedm. To právě vyvolává domněnky o tom, že jde o automobily, které pocházejí ze šrotovného a u kterých jejich noví majitelé nebyli schopni splácet úvěr.

Výsledkem šrotovného tak podle Trnovcové je, že se celkově snížily ceny automobilů, protože lidé si právě díky šrotovací prémii zvykli na nižší ceny. Autosalony i autobazary tak žijí s minimální provizí. Zákazníci také své preference přesunuli směrem k nižší střední třídě – kupují nejčastěji ojetiny v hodnotě do pěti tisíc eur.

Graf

Prodej ojetin na Slovensku od ledna do srpna 2009

objem prodeje průměrná cena v eurech

leden

1921

7400

únor

1740

7400

březen

první vlna šrotovného 1024

7200

duben

2118

6500

květen

2835

6400

červen

2340

6400

červenec

2530

6400

srpen

2167

6350

Pramen: Azet

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!