Úterý 25. ledna 2022, svátek má Miloš
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Soumrak obřích nákupních center

Česko

Letos poprvé po 20 letech nevznikne ani jedno gigantické nákupní centrum. Česko je jimi nasycené

PRAHA Češi se přesytili obřími nákupními centry. Doba, kdy vyrůstala na každém rohu, už je pryč. Letos poprvé za dvacet let, od roku 1990, nevznikne v tuzemsku ani jedno gigantické obchodní centrum. „Všechna města nad sto tisíc obyvatel jsou už saturovaná. Počet metrů obchodních ploch na počet obyvatel se blíží limitu západní Evropy. Jedině v menších městech a obcích vznikají malé projekty, které nemají status obchodního centra,“ řekl LN Jan Kotrbáček, vedoucí oddělení maloobchodu poradenské společnosti Cushman & Wakefield. „Nynějším trendem je omezení výstavby a developeři se spíše soustřeďují na rozšíření svých současných projektů,“ souhlasí Richard Curran, ředitel pražské pobočky společnosti CB Richard Ellis, která analyzuje realitní trh.

V roce 2010 bylo dokončeno celkem 154 tisíc metrů čtverečních ploch v nákupních centrech a retail parcích. Jediným nově postaveným samostatným projektem byla Galerie Harfa se 42 tisíci metrů čtverečních. Za „nové“ by se daly považovat také rekonstrukce stávajících objektů. Loni to byl například pražský obchodní dům Van Graaf, Chomutovka či Obchodní centrum Zlín.

Letos to bude s novou výstavbou ještě horší. Dokončí se rekordně málo nákupních prostor, pouze 56 tisíc metrů čtverečních, což je nejméně od roku 1997. „V roce 2011 budou dokončeny pouze retail parky, ale žádné nákupní centrum,“ potvrzuje Lenka Šindelářová z poradenské společnosti DTZ. Retail parky jsou menší a šité na míru. Na rozdíl od nákupního centra představují jen určitou doplňkovou obchodní zónu, která vzniká většinou v těsném sousedství hypermarketu.

Pokud už některý z developerů plánuje postavit zcela nový samostatný projekt, raději ho odsouvá do dalších let.

Stávající už vzniklá centra však také nemají na růžích ustláno. Boj o zákazníky je čím dál tvrdší. „Na českém trhu je v rámci obchodních center velká konkurence,“ připouští generální ředitelka Paláce Flóra Asy Levitin. Jinými slovy obchodníci se musí pořádně ohánět, aby na trhu uspěli. Předhánějí se tak v rozličných marketingových akcích, aby na sebe upozornili. Poslední dobou jsou tak čím dál častější módní přehlídky, ochutnávky, či dokonce sportovní akce, jako třeba sjezdy na horských kolech, jejichž cílem je přitáhnout zákazníky a podpořit prodej.

Čtěte Téma na straně 15

***

Méně a méně nových obchodních ploch

V roce 2010 bylo dokončeno celkem 154 tisíc m2 ploch v nákupních centrech a retail parcích (z toho 98 tisíc m2 tvořila nákupní centra). V roce 2011 se očekává dostavba pouze 56 tisíc m2, a to pouze v retail parcích. Nebude dokončeno žádné nákupní centrum.

Autor:

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...