Pondělí 20. května 2024, svátek má Zbyšek
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Česko

Online reklama loni mírně rostla, výdaje šplhaly k 60 miliardám korun

ilustrační snímek

ilustrační snímek foto: Profimedia.cz

V roce 2023 dosáhly výdaje do online reklamy téměř 60 miliard korun a meziročně vzrostly o 5 %. Na růstu se v absolutních hodnotách nejvíce podílela display reklama a reklama ve vyhledávání. Z pohledu způsobu obchodování rostl programatický nákup display reklamy, ukázal výzkum agentury Median pro Sdružení pro internetový rozvoj (SPIR). Další vývoj není možné odhadnout.
  12:07

„V roce 2023 jsme čelili ekonomickému útlumu a dvouciferné inflaci a očekávali jsme proto jen mírný růst investic do onlinu. Což čísla z výzkumu inzertních výkonů potvrzují,“ komentoval výsledky předseda předsednictva SPIR Michal Hanák.

Doplnil, že ačkoli se ekonomická situace zlepšuje, online reklama zažije letos turbulentní období v souvislosti s ohlášeným koncem podpory cookies třetích stran. „Proto poprvé v historii měření není možné odhadnout další vývoj, jako jsme to dělali v minulých letech,“ připojil Hanák.

Ukončením podpory cookies třetích stran ve svém v celosvětově dominantním webovém prohlížeči Chrome opakovaně oznamuje společnost Google.

„Postup dominantní společnosti Google okolo prohlížeče Chrome právem kritizují vedle SPIR také další asociace, včetně například IAB Tech Lab. Dosavadní kroky společnosti Google v souvislosti s cookies třetích stran vytváří na reklamním trhu obrovskou nejistotu pro vydavatele a inzerenty, kteří stále neznají všechny podrobnosti, jak bude řešení po ukončení podpory cookies třetích stran definitivně vypadat,“ dodal místopředseda předsednictva SPIR Michal Feix.

V součtu ceníkových a čistých cen představuje objem internetové reklamy od zadavatelů částku 59,5 miliard korun. Jedná se podle tiskové zprávy SPIR o dosud nejvyšší investice, které představují 5% nárůst oproti předchozímu roku a kopírují kontinuálně rostoucí trend ve využívání online inzerce.

Odhady růstu byly dosud pro účastníky výzkumu tradičně konzervativní, přičemž zjištěné reálné růsty bývají zpravidla vyšší než prognózy. Odhad růstu z roku 2022 pro rok 2023 byl historicky nejnižší především v důsledku nepříznivé ekonomické situaci a dopadům inflace a skutečnost ukázala, že se i naplnil. Pro rok 2023 byl očekávaný 7% růst, ze zjištěných dat vyplývá růst 5 %.

Vývoj celkových výdajů do internetové inzerce v miliardách korun

Největší část inzertních výdajů připadá na celoplošnou (display) reklamu (42,2 miliard korun v kombinovaných cenách). Do display reklamy je započítána i reklama v obsahových sítích (zejména sítě Seznam Sklik, Google Ads a Facebook), RTB formou obchodovaná reklama a nativní reklama.

Druhou nejpoužívanější formou reklamy je reklama ve vyhledávání, do které investovali inzerenti 16,1 miliardy korun v reálných cenách. Pro katalogové zápisy a řádkovou inzerci média deklarovala tržby 1,2 miliardy korun v ceníkových cenách.

Display reklama v roce 2023 zaznamenala 6% růst, reklama ve vyhledávání 3% růst. Katalogy a řádková inzerce zaznamenaly v minulém roce 2% pokles. Celkově internetová reklama v roce 2023 vzrostla o 5 %.

Výzkum probíhal v lednu a únoru 2024 a zapojili se do něj internetoví provozovatelé, mediální, digitální a specializované agentury, reklamní síť i přímí inzerenti.

Autor: