Pondělí 29. dubna 2024, svátek má Robert
130 let

Lidovky.cz

Spoty pro festivaly běží často v „malých televizích“

Česko

Přestože nové digitální televize mohou v úvodu své existence počítat jen s malým podílem reklamy, šance pro ně tu je. Někteří zadavatelé i reklamní agentury totiž zkoušejí na těchto stanicích reklamy, které by v celoplošné televizi nepoužily.

PRAHA Velkou cenu na festivalu reklamy Nové Evropy ve slovinské Portoroži vyhrál loni český spot na přípravek Prostaben, určený na potíže s prostatou. Spot s tryskající fontánou zlatavé tekutiny vyrobila agentura McCann-Erickson Prague a v Portoroži s ním zvítězila i přesto, že v Česku v té době znalo tuto reklamu jen minimum diváků. „Abychom ji mohli přihlásit do všech soutěží ještě tento rok, nasadili jsme ji na Óčku a Musicboxu, čímž jsme splnili pravidla kreativních festivalů,“ uvedl pro LN Daniel Růžička.

Jak LN potvrdil manažer obchodního oddělení hudební televize Óčko Karel Soldát (na snímku), tahle praxe není u reklamních agentur nijak výjimečná. „Už od počátků vysílání v roce 2003 si k nám klienti zadávali reklamy, se kterými se chystali na kreativní festivaly, ale nechtěli nebo nemohli je z nějakého důvodu odvysílat v celoplošné televizi. Také proto, že v nasazení reklamy umíme být velmi flexibilní. Agentury někdy potřebují odvysílat spot rychle a u celoplošné televize musejí jeho nasazení plánovat dlouho dopředu. My jsme jednou dostali a stihli takovou reklamu odvysílat den předtím, než končil limit pro její nasazení požadovaný festivalem.“

Mezi reklamními specialitami, které se na Óčku zatím objevily, lze kromě zmíněného Prostabenu připomenout například originální spoty pro pražskou zoo, které před dvěma lety vyhrály českou národní reklamní soutěž kreativity Louskáček - šlo o spoty, v nichž se „velká zvířata“ objevují v ulicích města, například tak, že stará paní krmí v parku ptáčky a vedle ní přisednuvší důchodce nakrmí krvavými fláky masa přilétající supy a kondory. Až po úspěchu v Louskáčku se tyto spoty objevily také v běžném celoplošném vysílání. Podobnou cestu zvolila také jedna z kampaní Greenpeace, založená na dialogu dvou mimozemšťanů o planetě Z e m i , také ta se objevila se speciálními titulky napřed na stanici Óčko, později ji pak odvysílal i server Stream. Speciální kampaní vyrobenou pro Óčko byly také reklamy pražského Muzea mučení, které stejně jako předchozí spoty pro zoo vyrobila agentura Leo Burnett Prague. „Často se u nás vysílaly také reklamy netypické délky, třeba šedesátivteřinové,“ uvádí Soldát. Na otázku, jestli za určitou výjimečnost vděčí „malé televize“ tomu, že si zadavatelé troufnou na ně propašovat reklamy, které by ve sledovanějších celoplošných televizích „neprošly“ - třeba proto, že by pro ně byly příliš provokativní, popřípadě že by mohly vyvolat reakci regulačních orgánů - Soldát odpovídá, že podle něj se zadavatelé spíš jen snaží přizpůsobit cílové skupině Óčka. Tu tvoří hlavně mladší lidé, kteří se jinak reklamě vyhýbají. „Ani my si však nemůžeme dovolit odvysílat něco, co není v souladu se zákonem, a stejně jako celoplošné televize se zodpovídáme Radě pro rozhlasové a televizní vysílání,“ říká Soldát.

Vtomto bodě má pravdu - na posledním předvánočním zasedání Rada pro rozhlasové a televizní vysílání oznámila, že si nechá zpracovat analýzu blíže neurčeného videoklipu z Óčka, v němž prý vystupuje holčička ničící panenky a podpalující záclony.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: