Pondělí 17. června 2024, svátek má Adolf
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Stal se z nás úvěrář solárního byznysu

Česko

Na trhu s elektřinou chceme konkurovat nejen cenou, ale také dodatečnými službami, říká v rozhovoru předseda představenstva E. ON Czech Holding Michael Fehn.

„Nemůžeme ale nabízet politické ceny, musíme tvořit zisk,“ dodává.

* LN Jako distributor elektřiny působíte v jižních Čechách a na jihu Moravy, kde přibývá nejvíc solárních elektráren. Na kolik odhadujete jejich výkon ke konci roku?

Vycházíme z čísla 1020 megawattů pro zásobovací území E. ON Distribuce.

* LN Výše příspěvku na obnovitelné zdroje je letos nastavena poměrně nízko a E. ON Distribuce jej musí doplácet z vlastních prostředků. O jakou částku se jedná?

Odhadovaná částka za celý letošní rok je zhruba čtyři miliardy korun. Z naší strany se jedná o určité předfinancování a jednáme se státem a Energetickým regulačním úřadem, jak nám tuto částku dorovná. Ještě zde vidíme určitá rizika, která souvisejí zejména s výší skutečně připojeného výkonu do konce roku. Pokud to bude skutečně více než tisíc megawattů, vidíme zde určité riziko. Neradi bychom zůstali v roli „úvěráře“ fotovoltaiky. O eliminaci tohoto rizika jednáme se státem a s Energetickým regulačním úřadem.

* LN Kdy získáte zmíněné čtyři miliardy nazpět?

Na základě stávajících a platných regulačních mechanismů až v roce 2012.

* LN Jaké problémy vám to způsobuje? Musíte si například půjčovat u bank?

Naštěstí se nemusíme zadlužovat u bank. Jsme zapojeni do takzvaného cash poolingu v rámci koncernu E. ON. Problém je v tom, že akcionáři od nás očekávají kladné cash flow, a ne že se dostaneme do role banky financující české fotovoltaické elektrárny. Působí nám to nemalé problémy. I z tohoto důvodu jsme záměrně neinvestovali do fotovoltaiky.

* LN Jak se na celou situaci dívá mateřský koncern E. ON? Nezískala Česká republika pověst země, kde je podnikání rizikové?

Česká republika měla vždy v koncernu E. ON velmi dobré jméno. Ale někteří kolegové se mě už ptali: „Je dobrá pověst Česka už minulostí?“ Odpověděl jsem jim, že určitě ne. Vláda i regulátor se snaží naše potíže vyřešit.

* LN Co říkáte návrhům české vlády hradit část nákladů na fotovoltaické elektrárny zavedením srážkové daně a zpoplatněním emisních povolenek?

Každé řešení, které nezatíží koncové zákazníky, je správné řešení. Pokud by se celé náklady promítly do cen elektřiny, konkurenceschopnost českého průmyslu by výrazně klesla.

* LN Německo, kde koncern E. ON sídlí, však promítá náklady na obnovitelné zdroje do cen elektřiny stoprocentně. Například jen v příštím roce výše plateb za obnovitelné zdroje vzroste o víc než 70 procent. Co tomu říkají německé firmy a obyvatelé?

Ano, v Německu tyto náklady v plné výši hradí spotřebitelé. Určitě je to problém, ale s ohledem na kupní sílu v Německu je to menší problém než v Česku.

* LN Solární panely o výkonu 800 nebo 1000 megawattů připojené k síti E. ON Distribuce vyrobí nemalé množství elektřiny. Co s ní budete dělat? Omezíte nákup elektřiny od elektrárenských společností?

Vlastně bude pro nás výhoda, že máme v Česku jen málo výrobních zdrojů. Nemusíme tudíž omezovat jejich produkci. Klesne objem nákupu elektřiny přes pražskou energetickou burzu. Objevují se určitá rizika týkající se toho, jaké objemy elektřiny a v jakou dobu máme nakupovat. Máme však velmi dobrý tým nákupčích, kteří se s tím zvládnou vyrovnat.

* LN E. ON v současnosti v Česku nemá prakticky žádné výrobní zdroje. Zvažujete investici do vlastní elektrárny nebo teplárny?

V současné době to pro nás určitě není nevýhoda. Co se týká budoucnosti, máme spíše zájem vstupovat jako partner do projektů na stavbu menších kogeneračních jednotek. Rádi bychom našli partnery například mezi velkými průmyslovými podniky.

* LN Vedete již jednání s konkrétními podniky o spolupráci?

S některými průmyslovými podniky vedeme jednání týkající se hlavně energetických úspor. Až v další fázi se pak zřejmě dostaneme k tématu výroby energie.

* LN Předpokládám, že v současné době, kdy se tržní cena elektřiny drží poměrně nízko, je zájem podniků stavět nebo modernizovat vlastní energetická zařízení spíše nízký...

Skutečně je to tak.

* LN Vláda se rozhodla omezit výši plateb za obnovitelné zdroje na 370 korun za megawatthodinu. Máte již odhad, jak se od příštího roku změní celková cena elektřiny pro domácnosti?

Bez vlivu fotovoltaických elektráren bychom byli schopni příští rok cenu elektřiny přinejmenším udržet, u některých produktů dokonce i snížit. Výsledné zdražení, ke kterému v příštím roce dojde, bude způsobeno výhradně vlivem fotovoltaických elektráren.

* LN Lze očekávat aspoň pokles neregulované složky ceny, tedy samotné elektřiny?

My jsme už v předchozích dvou letech zavedli produkty, které pozitivní vývoj tržních cen elektřiny přenášejí dále na zákazníka. Jedná se o produkty řady Trend, které využívají poklesu cen na burzách. Současně se chystáme zavést zcela nové produkty, které budou zaměřené na energetickou efektivitu. Zákazníci, kteří se budou chovat úsporně, získají určitý bonus a mohou díky němu snížit vlastní fakturu za elektřinu. Pokud již zákazníci budou muset platit o deset procent víc kvůli fotovoltaice, chceme jim nabídnout doporučení, jak uspořit třeba dvacet procent nákladů za elektřinu.

* LN Jak určíte, kdo šetří energii a kdo ne?

To je těžká otázka. Lze to vzít čistě matematicky. Pokud někdo měl několik let po sobě spotřebu 3000 kilowatthodin za rok, a nyní ji sníží na 2500, protože na základě našeho poradenství vybavil domácnost energeticky úspornějšími spotřebiči, lze říci: ano, tento zákazník se chová energeticky efektivně. U průmyslových zákazníků budeme provádět dodatečná měření, aby efektivní chování bylo jasně dokumentovatelné.

* LN Kdy tyto nové tarify nabídnete zákazníkům?

První produkty zavedeme již v roce 2011, ale detaily k nabídce se v tuto chvíli teprve upřesňují.

* LN Podniky i domácnosti za posledních dvacet let uskutečnily řadu opatření vedoucích ke snížení spotřeby elektřiny. Jak velký je prostor k dalšímu snižování?

Největší prostor k úsporám je v oblasti vytápění, například díky izolaci budov. Paradoxně se tím může poněkud navýšit spotřeba elektřiny, protože je potřeba nainstalovat zařízení, které řídí spotřebu tepla. Podobný efekt má také pořízení elektromobilu. Zákazník sice mírně navýší spotřebu elektřiny, ale v celkovém součtu jsou celkové náklady za energie a paliva výrazně nižší.

* LN E. ON Energie má spolu s Pražskou energetikou vyšší ceny pro maloodběratele než ostatní dodavatelé včetně skupiny ČEZ. Když se zeptám na rovinu – neplánujete s tím něco udělat, abyste ztratili pověst dražšího dodavatele?

Existují produkty, u kterých jsme dražší, ale také produkty, u kterých jsme levnější než konkurence. Odhaduji, že v příštím roce budeme mít více produktů, u kterých budeme levnější. To, co nemůžeme dělat, jsou politické ceny. Jsme komerční subjekt a chceme mít z našeho podnikání zisk.

* LN Jaké další výhodné tarify zákazníkům vedle zvýhodnění za úsporu energie v příštím roce nabídnete?

Například již nyní nabízený tarif Trend24 bude v příštím roce ještě výhodnější, než je v současnosti. Máme ještě další nápady, o kterých ale budu moci hovořit až v příštím roce. Určeny budou hlavně pro zákazníky, kteří hledí nejen na cenu, ale také na přidanou hodnotu. Příkladem této přidané hodnoty může být elektromobilita nebo auta s pohonem na zemní plyn.

* LN Na trhu s elektřinou je nyní doslova smršť změn dodavatele. Nakolik vás tíží odchod části zákazníků a co uděláte pro to, abyste si zákazníky udrželi?

Na plně liberalizovaných trzích, kde konkurenční prostředí opravdu funguje, je normální migrace okolo pěti procent zákazníků ročně. To znamená, že máme dobrou zprávu: trh s elektřinou v České republice funguje. Pokud jsme zpočátku měli v některých regionech sto procent zákazníků, je jasné, že v prvních letech budeme zákazníky ztrácet. Pokud se podíváme na zkušenosti z Německa, původní monopolní dodavatelé v daném regionu ztratili celkem dvacet procent zákazníků. Ale tento proces má také své výhody. Pokládáme si otázku, kteří zákazníci jsou pro nás přínosní a jsou rádi našimi zákazníky. Uděláme pro ně vše, abychom si je udrželi. Nabízíme jim nové produkty a různé výhody.

* LN Máte k dispozici údaj, kolik zákazníků od vás již odešlo? Předpokládám, že to ještě není zmíněných dvacet procent...

Naštěstí ještě ne. Za poslední dva roky od nás odchází v průměru pět tisíc zákazníků měsíčně, tedy okolo 60 tisíc ročně. Celkem máme 1,4 milionu zákazníků, takže odešlo zatím méně než deset procent z nich.

***

Bez vlivu fotovoltaických elektráren bychom byli schopni příští rok cenu elektřiny přinejmenším udržet, u některých produktů dokonce i snížit

ELEKTROINŽENÝR

Michael Fehn

* Vystudoval elektrotechniku na univerzitě v Mnichově.

* Po studiu začal pracovat ve společnosti Bayernwerk jako projektový inženýr a vedoucí projektů. Poté vystřídal ještě několik energetických firem, až v roce 1999 přišel do Česka jako jednatel E. ON Bohemia.

* V roce 2005 se stal šéfem představenstva E. ON ČR, nyní je předsedou představenstva celého holdingu E. ON v Česku.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!