Sobota 20. dubna 2024, svátek má Marcela
130 let

Lidovky.cz

Stavební firmy zarazil šetřivý Bárta

Česko

Poražení roku 2010: stavebníkům „zatopil“ nový ministr, pivovarníkům a stavebnímu spoření daně

PRAHA Léta nářků nad údajně předraženými stavbami silnic a dálnic v Česku ustala. Poté, co do křesla ministra dopravy v létě nastoupil Vít Bárta, ale začali naříkat ti, co byli až dosud pod palbou kritiky – tedy stavbaři.

Razantní ministr totiž přistoupil k dosud nebývalému ultimátu. Stavbařům oznámil, že svá díla budou muset výrazně zlevnit, jinak přijdou o práci. Jinými slovy, penězovod ze strany státu vyschne.

„Úspory jsou nezbytné a ten, kdo nebude ochotný šetřit, prostě o zakázky přijde,“ prohlásil ministr. V zájmu úspor také vytipoval silniční i železniční stavby, ve kterých by stát neměl pokračovat. A otevřeně začal hovořit o tom, co bylo až dosud tabu – dálnice v Česku by mohli začít stavět Číňané, kteří si účtují výrazně méně.

Bártova razance způsobila mezi stavebníky šok. Zpočátku uváděli, že dopravní stavby v zemi není možné budovat výrazně levněji, aniž by tím utrpěla jejich kvalita. „Tvrzení, že dodavatelé stavby předražují dodávky ve svůj prospěch, se stalo novinářským a v poslední době i politickým folklorem,“ stěžoval si Václav Matyáš, prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR. Upozornil, že silniční stavby prodražují požadavky na tunely či mosty, které zadává stát.

Přesto stavebníci po několika týdnech dokázali najít řešení. Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) se například dohodla s největšími stavebními firmami, že uspoří na stavbách za 8,5 miliardy korun téměř půl miliardy, což představuje slevu více než pět procent. Stamilionové slevy následně oznámili i stavitelé silnic. Aby podpořili svá dřívější tvrzení, že stavby nepředražují, zdůraznili však, že škrty v rozpočtech dopravních staveb nebyly slevami, nýbrž se jedná o úspory. „Nevím o tom, že by dal někdo slevu. Použití jiných materiálů či technických řešení není slevou, ale úsporou,“ zdůraznil Matyáš.

I přes vynucené úspory Bárta neustoupil od záměru vyjednávat s čínskými představiteli o možnosti zapojit do výstavby českých dálnic čínské firmy. „Jsem přesvědčen, že kdyby čínské společnosti postavily v Česku pět kilometrů dálnice, mělo by to silný kultivační dopad na chování všech ostatních hráčů na trhu,“ řekl ministr.

To vyvolalo mezi tuzemskými stavaři paniku. Proti se začali vyjadřovat i nezávislí dopravní experti, jako například prorektor ČVUT Petr Moos. Ten upozornil, že čínské firmy využívají k realizaci staveb v zahraničí vlastní dělníky i vlastní techniku. Tím berou práci stavebním dělníkům v zahraničních zemích.

Pozvánka čínským firmám na účast v českých výběrových řízeních by mohla skutečně vést ke snížení cen dálnic v Česku, připustil Moos. Při celkovém „účtování“ je ale nezbytné kalkulovat nejen s cenou samotné stavby, ale i s dopady na ekonomiku, zdůraznil Moos. „Když sem přijedou tisíce pracovníků z Číny, budeme muset vyplácet dávky v nezaměstnanosti, které státu financování prodraží,“ řekl Moos Lidovým novinám. Matyáš upozornil na již tak velký propad stavební produkce v Česku. Kromě propadu dopravních staveb stagnovala i výstavba domů a bytů.

„Stavební produkce meziročně poklesla o deset procent, což je 55 až 60 miliard korun,“ upozornil Matyáš. Další propad trhu by podle něj mohl vyústit v krachy zejména menších stavebních firem,

Firmy již nyní jdou „na krev“ a nabízejí v podstatě nákladové ceny. „Malé firmy by nemusely další pokles zakázek ekonomicky ustát,“ řekl Matyáš.

***

Poražení roku

Pivo

Produkce piva v Česku

2009 18,8 milionu hl

2010 pokles o 10 %

Stavebnictví

Produkce pozemního stavitelství (3. čtvrtletí, meziročně) -3,7 procenta

Počet zaměstnanců (3. čtvrtletí, meziročně) 3,8 procenta

Stavební

spoření

Státní dotace za rok 2010

12,3 miliardy korun (-6,9 procenta)

Úvěry letos

54 miliard korun (-12 procent)

Autor:

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Kuchaře/Kuchařku pro střední školu

Střední škola a Mateřská škola Aloyse Klara
Praha
nabízený plat: 20 000 - 29 000 Kč