Pondělí 24. června 2024, svátek má Jan
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Studie: Univerzitám chybí učitelé

Česko

Česko zaostává za vyspělými státy v péči o vysokoškolské studenty. Ukazuje to nejnovější studie Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj.

PRAHA / ČESKÉ BUDĚJOVICE Je to výrazný nepoměr: na jednoho učitele na vysoké škole připadá v Česku v průměru hned devatenáct studentů.

Přitom ve vyspělých zemích světa je tento počet znatelně nižší. Například ve Švédsku má vyučující průměrně na starost osm studentů, v Japonsku deset a v Německu jedenáct. Výsledky zveřejnila ve své aktuální studii Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj (OECD).

Počty jsou dostačující. Nyní je třeba zlepšit kvalitu vzdělávání Nízký počet pedagogů na tuzemských vysokých školách však není podle expertů žádným důvodem k panice. Čísla podle nich vypovídají pouze o tom, že v posledních letech rapidně stoupl počet lidí mířících na univerzity.

„Ukazuje se, že na kvantitě jsme v uplynulých dvaceti letech zapracovali. Na vysoké školy míří dost lidí. Nyní je třeba se zaměřit na kvalitu vzdělávání,“ popisuje Walter Bartoš, školský expert občanských demokratů.

Dlouhodobé statistiky říkají, že z maturujícího ročníku pokračuje do univerzitního prostředí až sedmdesát procent studentů. To se však podle Bartoše týká spíše jen gymnázií a říká, že reálný počet je nižší. „Když do statistik zapracujeme i učně a studenty mimo gymnázia, sníží se to podle mého propočtu zhruba k hranici padesáti procent,“ tvrdí. Argumentuje tím, že české vysoké školy rozhodně nejsou přeplněny či neposkytují nekvalitní vzdělání.

Školné nemá vliv na počet vysokoškolských učitelů Fakt, že ve většině dalších vyspělých zemích vyučuje na vysokých školách více pedagogů než v Česku, tvůrci studie OECD nestaví do přímé souvislosti s kvalitou výuky. „Takové srovnání však nemusí nutně vypovídat o kvalitě vzdělávacího systému v konkrétních státech,“ upozorňují závěry studie.

Statistika počítá s údaji z roku 2008. V závěrech prokazuje diametrální rozdíly v poměru mezi pedagogy a studenty v jednotlivých zemích OECD. Ve většině skandinávských států vyučuje pedagog v průměru méně než deset studentů, v Portugalsku a Mexiku čtrnáct.

Průměr OECD činí 15,8 studenta na pedagoga. V Belgii stejně jako v Česku stačí jeden profesor na devatenáct studentů. Na úplném konci tabulky figurují Turecko (25,7) a Chile (30).

Srovnání zároveň říká, že počet studentů na jednoho pedagoga nemusí souviset s tím, zda se v konkrétní zemi platí školné a v jaké výši.

***

STUDENTI A UČITELÉ

Počet studentů na jednoho

vysokoškolského pedagoga

ve vybraných zemích OECD

8,5 Švédsko

9,3 Norsko

10,1 Island

10,4 Japonsko

11,5 Německo

14,8 Portugalsko

15,0 USA

15,8 průměr OECD

16,2 Francie

16,9 Británie

19,1 Česko

19,5 Itálie

25,7 Turecko

Zdroj: OECD ŠIMON / LN

Autor:

Jan Kempa: Správný muž se nestydí své ženě projevovat lásku
Jan Kempa: Správný muž se nestydí své ženě projevovat lásku

Profesionální trenér sportovců-profesionálů i hobbíků, vytrvalec a závodník, Jan Kempa, je mužem činu. Svůj život obrátil v patnácti doslova...