Středa 17. dubna 2024, svátek má Rudolf
130 let

Lidovky.cz

Švédové H&M vydělali více, než čekali

Česko

Třetí největší obchodní řetězec s oděvy na světě má nové vedení * Letos plánuje otevřít 240 nových obchodů

STOCKHOLM Švédský obchodní řetězec s oblečení Hennes & Mauritz AB, který provozuje obchody H&M v 34 zemích včetně Česka, včera oznámil, že mu ve třetím čtvrtletí navzdory slabému srpnu stoupl čistý zisk o 4,1 procenta. To je více, než firma i analytici očekávali. Firma poprvé zveřejnila výsledky pod novým vedením. Od prvního července stojí v čele firmy Karl-Johan Persson, vnuk zakladatele a syn současného největšího akcionáře společnosti Hennes &Mauritz AB.

Třetí největší maloobchodní řetězec s oblečením na světě po americkém Gapu a španělském Inditexu vydělal ve fiskálním čtvrtletí končícím 31. srpna 3,46 miliardy švédských korun (téměř 8,7 miliardy korun) v porovnání s 3,33 miliardy švédských korun o rok dříve. Pět analytiků, které oslovil Dow Jones Newswires, v průměru odhadovali čistý zisk H&M za třetí čtvrtletí na 3,43 miliardy švédských korun.

Celkové tržby vzrostly firmě o 13 procent na 23,55 miliardy švédských korun, což je pod očekáváním, které počítalo s 24,21 miliardy. Celkové tržby v srpnu meziročně klesly o tři procenta. Nejvíce se přitom na propadu podílely obchody otevřené déle než jeden rok, kde se jednalo dokonce o 11 procent. Soren Lontoft Hansen, maloobchodní analytik Sydbank, komentoval propad tržeb: „Zdá se, že H&M má za sebou velmi těžké čtvrtletí na trhu, kde zákazníci omezují výdaje, a ještě hledají slevy.“ Provozní zisk firmy vzrostl o 7,7 procenta na 4,7 miliardy švédských korun a překonal tak očekávání, která počítala pouze s 4,53 miliardami.

Konkurenčnímu Inditexu, který zveřejnil své výsledky za první fiskální pololetí minulý týden, naopak čistý zisk meziročně klesl o 7,6 procenta méně na 375 milionů eur (9,5 miliardy korun).

Ve svém prohlášení H&M uvedlo, že tržby byly uspokojivé ve Švédsku, Norsku, Německu a také na nových trzích v Číně, Japonsku a Rusku. Naopak slabší byl trh ve Španělsku, Spojených státech a ve Francii. „Tržby byly ovlivněny pokračující recesí, tvrdou cenovou konkurencí a nezvykle teplým počasím v mnoha částech Evropy na konci čtvrtletí,“ píše se v prohlášení.

Dobrou zprávou pro firmu je přehodnocení plánu rozvoje pro letošní rok. „Cíl rozvoje pro celý rok byl revidován směrem nahoru. Místo původně plánovaných 225 obchodů otevřeme letos 240 obchodů. Během čtvrtého čtvrtletí skupina plánuje otevřít přibližně 150 obchodů a dvanáct zavřít,“ sdělilo H&M. Nejvíce nových obchodů je plánováno ve Spojených státech, Francii, Německu, Velké Británii. Kromě toho se přesune otevření franšízových obchodů v Jordánsku z roku 2011 na rok 2010. H&M mělo na konci srpna 1840 obchodů v 27 zemích, což je o 222 více než před rokem.

Firma nechce zůstat stranou ani v bitvě o zákazníky, kteří nakupují převážně prostřednictvím internetu. H&M již v současnosti provozuje online obchody ve Švédsku, Norsku, Dánsku, Finsku, Nizozemsku, Německu a v Rakousku. Na podzim příštího roku k nim přibude nový internetový obchod ve Velké Británii. Ve stejné době chce na internet vstoupit i Inditex se svým řetězcem Zara. Jako první se v Zaře objeví na internetu kolekce pro podzim a zimu 2010.

***

Konkurenti

3. největší prodejce oděvů na světě počet obchodů 1840 čistý zisk za 3.čtvrtletí 2009 3,46 miliardy švédských korun (zhruba 343 milionů eur)

+4,1%

největší prodejce oděvů na světě prodává pod značkami Zara, Pull and Bear, Berschka a dalšími počet obchodů 4430 čistý zisk za 1. pol. 2009 375 milionů eur

-7,6%

Autor: