Čtvrtek 30. května 2024, svátek má Ferdinand
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Tři sportovci v reality show

Česko

Na jedné straně jednoznačný šampion a hvězda. Na druhé lidé vnímaní společností spíš jako outsideři. Všichni však mají stejný cíl. To je příběh nového cyklu České televize Cesta k vítězství, označovaného jako reality dokument. Projekt by měl být nový jak svým žánrem, tak i z pohledu svého obchodního využití.

PRAHA Od 8. března do 9. srpna poběží v České televizi každou sobotu cyklus Cesta k vítězství, obsahující celkem třiadvacet patnáctiminutových dokumentů. Jedenáct z nich bude mapovat přípravu desetibojaře Romana Šebrleho na letní olympijské hry v Pekingu, o dalších deset se podělí dva handicapovaní sportovci, cyklista s amputovanou nohou Jiří Ježek a cyklista, atlet a spastik Roman Musil. Také oni se připravují do Pekingu na vrcholnou sportovní událost své kariéry – letní paralympiádu. První a poslední díl se budou věnovat všem třem sportovcům současně. Pokud nedojde k žádným komplikacím, měl by dokumentární seriál vyvrcholit účastí všech zmíněných mužů na hrách v Číně.

„V našem cyklu budeme sledovat tyto tři protagonisty, kteří všichni míří za stejným cílem – znovu se střetnout na olympijském oválu. Kamera bude vždy v blízkosti sportovců a bude zaznamenávat i jejich okamžité pocity. Poznáme je velice zblízka, ve chvílích euforie, ale i zklamání,“ uvádí ve své explikaci režisér celého projektu Josef Harvan.

„Líbil se mi nápad na pořad, při kterém lidé nevidí jen závody a soutěže, ale i pohled na přípravu a všední dny vrcholových sportovců. Myslím, že by to lidi mohlo zajímat,“ řekl k cyklu Šebrle. Roman Musil navíc vítá i to, že cyklus zviditelní sport handicapovaných. (Musil byl v dětství postižen dětskou mozkovou obrnou, omezující hybnost všech končetin. Od konce devadesátých let nasbíral tituly mistra světa i Evropy v cyklistice a ve vrhu koulí a oštěpem handicapovaných. Mistrem světa a Evropy v cyklistických soutěžích je i Ježek, jemuž jako dvanáctiletému amputovali nohu pod kolenem.)

Časosběrný dokument o cestě na olympijské hry ovšem nese také svá rizika – některý ze sportovců se může například zranit a finále v podobě účasti na olympiádě se rázem nekoná. Právě proto označuje televize cyklus jako dokumentární reality drama.

„Obchodně je to velice zajímavý projekt. Jsou tam emoce, kontinuita, velká osobnost a také výrazný prvek napětí díky tomu, že nevíme, jak to dopadne. Neumím si představit lepší definici toho, s čím bychom se chtěli v mediálním světě prosadit,“ uvedl pro LN Štěpán Wolde, výkonný ředitel mediálního zastupitelství Media One, které pomáhá projekt finančně zajistit.

„Jsem přesvědčený o tom, že nápady, které jsou zajímavé pro inzerenty, mohou stát na začátku nových televizních formátů, úspěšných i divácky. Příkladem ze světa může být třeba StarDance, která byla určitě divácky přitažlivá a sponzorsky zajímavá. Cesta k vítězství se může stát podobným případem,“ věří Wolde.

Na financování cyklu se podílí Česká televize a částečně sázková kancelář Synot Tip, která na tyto projekty vyčleňuje určitý podíl ze sázek. Podle Woldeho za to nezískala v dokumentu žádný zvláštní prostor, jen poděkování v titulcích.

Diskuse vznikly kolem toho, komu nabídnout možnost sponzoringu. „Projekt je specifický tím, že zvlášť v případě Romana Šebrleho se bude štáb pohybovat v prostředí, kde je desetibojař vázán vlastními klientskými smlouvami. Když bude například natáčet reklamní spot – je to součást jeho života, a hodí se to tedy zachytit v dokumentu, nebo už je to za hranicí? Totéž se týká záběrů, kde jsou sportovci v dresu s logy. Museli jsme hledat rozumnou cestu mezi zachováním reality a tím, abychom se byť nevědomky nedopouštěli ve vysílání skryté reklamy. Proto se Česká televize rozhodla, že oficiálním sponzorům sportovců zvláštní prostor poskytovat nebude. Na druhou stranu je nebude z obrazu vytěsňovat, ale s žádnou sponzorskou nabídkou jsme je neoslovovali. Dostali bychom se do nebezpečí, že by se jejich eventuální přítomnost na obrazovce posuzovala jako nepovolená reklama,“ konstatuje Wolde.

Projekt Cesta k vítězství by neměl zahrnovat jen odvysílání dokumentů, ale vázat na sebe další aktivity. Konkrétně půjde třeba o speciální webovou stránku pořadu s aktuálními informacemi a zajímavostmi. Od dubna 2008 by se na ní měl jednou měsíčně objevovat také chat se sportovci.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!