Prodejci se předhánějí v nabídkách a v marketinkových kouzlech.
Produkty a služby jsou výkonnější a levnější. Trh se přerozděluje. Konkurenční boj jede na plné obrátky. Pozice vrcholových manažerů je tedy těžší a těžší, o pohodě nemůže být ani řeč. Potřebují strategii a to bývá často problém.
Manažeři se špatně orientují v samotných pojmech a jejich souvislostech.
Mise či poslání, vize, cíle a strategie mají své nezastupitelné místo při řízení firmy. Motto a hodnoty také nejsou k zahození.
Strategie odpovídá na otázku: „Co máme dělat, abychom dosáhli stanovených cílů?“ Základní charakteristikou strategie je odlišení.
V našem podnikání nemusíme být první, nejlepší, nejlevnější, nejsvětovější – musíme být jiní, odlišní! Odlišit se můžeme pouze ve 4 kategoriích – produktu či službě, image firmy, ceně a lidech. Není možné se odlišovat ve všech. To je nezvládnutelné a manažersky neřiditelné. Manažeři stojí před těžkým úkolem – na který prvek odlišení vsadit? Jakou strategickou kartu zvolit? Špatná volba může mít fatální důsledky. Při tvorbě strategie musíme zvládnout 7 kroků. Porozumět vývoji trhu a potřebám zákazníků. Ujasnit si výše zmíněné pojmy, jejich souvislosti a principy odlišení. Uvědomit si pozici vlastní firmy vzhledem ke konkurenci. Ujasnit si skladbu vlastních zdrojů. Vymyslet svěží strategickou kartu úspěchu, která osloví zákazníky a namotivuje zaměstnance. Vytvořit konkrétní akční plán. Dělat, dělat, dělat. Manažerům tvorba strategie příliš nejde. Oni se v tom ale určitě zlepší a my jako zákazníci se máme na co těšit!
***
Pozice vrcholových manažerů je těžší a těžší, o pohodě nemůže být ani řeč
O autorovi| RADOSLAV TESAŘ, partner, M. C. TRITON