Pátek 23. února 2024, svátek má Svatopluk
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Úspornost, trakce, zábava

Česko

Subaru Impreza 2,0D kombinuje dvoulitrový turbodiesel s pohonem všech kol. V nižší střední třídě se jedná o neobvyklé spojení, které ale, jak ukázal test LN, je velmi zajímavé.

Vsegmentu nižší střední třídy drtivou většinou převažuje především z ekonomických a prostorových důvodů pohon předních kol. Výjimky v této třídě existují, ale není jich mnoho. Kromě BMW řady 1, které sází na klasickou koncepci s poháněnými zadními, je možné jmenovat také speciální provedení modelu Audi A3 či Volkswagenu Golf s pohonem všech kol. Dalším specifickým vozem je v tomto směru Subaru Impreza, které se dodává výhradně ve specifikaci s poháněnými pouze všemi koly. Od počátku letošního roku lze navíc tento vůz mít také v kombinaci s testovaným vznětovým motorem.

Zaměření na jízdu Spojením zmiňované koncepce pohonu a druhu motoru vznikl velmi zajímavý celek, o němž se nebojím říci, že nemá v dané velikostní kategorii srovnání. Nabízí totiž velmi zajímavou kombinaci kultivovanosti, stability a přitom i jízdní podmanivosti. Unikátní motor s plochým uspořádáním válců se vyznačuje přirozeným vyvážením vibrací a Subaru jej navíc naladilo s důrazem na vysokou kulturu projevu. Dvoulitrový čtyřválec proto neokouzluje ani tak svými parametry, jako při jízdě. Nárůst jeho výkonu je totiž velmi plynulý a postrádá často ne zcela příjemný (ale pro mnoho řidičů jistě efektní) strmý nástup točivého momentu v oblasti kolem dvou tisíc otáček.

Vjem plynulého nárůstu síly jistě umocňovalo i jeho spojení s již zmiňovaným stálým pohonem všech kol, který dokázal všechny jeho dodávané newton-metry spolehlivě přenášet na vozovku. Impreza 2,0D to navíc umí nejen na suchu, ale také na mokru. Díky tomu dokáže být ve výjezdech ze zatáček o poznání rychlejší než mnoho jejích často i výkonnějších konkurentů s pouze předním pohonem. Typické a velmi nepříjemné tahání za volant způsobené absencí trakce, které provází většinu vozů s předním pohonem a silným vznětovým motorem, je totiž pro Imprezu zcela neznámou věcí.

Propracovaný podvozek se ale vyznačuje nejen vynikající trakcí, ale také značnou podmanivostí. Impreza totiž velmi ochotně zatáčí a ve výjezdech ze zatáček pod plynem se chová příjemně neutrálně, a především stabilně.

Situace je o to lepší, že naftová Impreza není nijak zvlášť sportovně laděným modelem. I přesto, že dokáže být rychlejší než většina konkurentů, nabízí také značnou dávku pohodlí. Impreza se v tomto směru chová úplně jinak, než je obvyklé například u korejské nebo francouzské konkurence daného segmentu, která přejíždí krátké nerovnosti tvrdě, ale v zatáčce se nepříjemně vlní.

Podvozek Imprezy naopak patří k tomu nejlepšímu, co je možné v dané velikosti najít. Spojení velmi tuhé karoserie, propracované zadní víceprvkové nápravy a především velmi pečlivého sladění pružin a tlumičů způsobuje, že Impreza nádherně doslova hltá krátké nerovnosti na vozovkách, ale přitom se velmi jistě řídí. Řidič ve volantu cítí značnou tuhost a pevnost celého vozu, ale jak již bylo řečeno, tak bez nepříjemně tvrdé a nepřizpůsobivé jízdy po méně kvalitních silnicích.

Na interiér nemyslete Zpočátku, když do Imprezy nasednete, si jistě všimnete, že propracování interiéru nedosahuje kvalit zejména německých vozů. Přístrojová deska je přehledná, jednoduchá, ale šedo-šedá. Pohled na přístroje s modře nalakovanými ciferníky sice vylepšuje jejich chromovaný obrouček, ale přesto by si člověk mohl myslet, že Subaru na větší propracování jaksi pozapomnělo. Mohu ale zaručit, že vy na tyto věci i po krátkém svezení zapomenete také. Protože to, jak se Impreza na silnici chová, jinde v daném segmentu nenajdete. Musím přiznat, že po týdenním ježdění mi byla ona modrá barva pod přístroji, stejně tak jako další drobnosti, srdečně ukradená a ani jsem si jich nevšiml.

Naftová Impreza přitom potěší také svojí cenou a výbavou. Nemusí se zrovna jednat o speciální luxusně vybavenou verzi, ale také základní provedení disponuje kromě obvyklých bezpečnostních a komfortních prvků například také koženým volantem, tempomatem nebo vyhřívanými sedadly. To je velmi zajímavá nabídka i z toho pohledu, že zážehová dvoulitrová verze s horší výbavou je jen o přibližně 24 tisíc korun levnější.

Za sebe ale musím ještě jednou zopakovat, že jsem byl opět nadšen z jízdního projevu, který byl navíc u vznětové verze značně kultivovaný a okořeněný o spotřebu paliva pohybující se mezi šesti a sedmi litry nafty na 100 km.

***

Subaru Impreza 2,0D Koncepce: pětimístný pětidveřový hatchback s motorem vpředu podélně a stálým pohonem všech kol, rozměry 4415x1740x1475 mm, rozvor 2620 mm, provozní hmotnost 1475 kg, zavazadlový prostor 301 l Motor čtyřválcový plochý turbodiesel, 1998 cm3 Výkon 110 kW (150 k)/3600 min-1 Toč. moment 350 N.m/1800 min-1 Převodovka 6M Zrychlení 0-100 km/h 8,6 s Nejvyšší rychlost 205 km/h Komb. spotřeba 5,8 l/100 km Cena 624 800 Kč

V daném segmentu nepříliš obvyklá kombinace pohonu všech kol a naftového motoru je v Impreze navržena tak, že je schopna nabídnout mnoho jízdního potěšení a současně bezpečnosti. Stranou přitom nezůstává ani komfort. Určitou nevýhodou vyspělé a prostorově náročnější zadní nápravy je spíše menší zavazadlový prostor. Klady: kultivovaný a úsporný motor, vynikající jízdní vlastnosti a trakce, komfort, bohatá výbava Zápory: menší zavazadlový prostor, zpracování detailů uvnitř, tužší řazení

HODNOCENÍ

KONKURENCE Audi A3 Sportback 2,0 TDI quattro je výrazně dražší než Impreza, a dokonce v základním provedení nemá tak bohatou výbavu. Impreza se vyznačuje lepší ovladatelností a větším zaměřením na řidiče. Audi vyniká zpracováním interiéru i použitými materiály.

Volkswagen Golf 2,0 TDI 4Motion je o přibližně 50 tisíc korun dražší, předností je ale lépe zpracovaný interiér a celkově komfortnější ladění. Impreza má podmanivější jízdní vlastnosti, účinnější pohon všech kol a v neposlední řadě také kultivovanější projev motoru.

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!