Čtvrtek 20. června 2024, svátek má Květa
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Úzkokolejka získá miliony

Česko

Evropské dotace na modernizaci vlaků si vybojoval první soukromý dopravce.

Populární jindřichohradecká „úzká“.

BRNO / JINDŘICHŮV HRADEC České dráhy nebudou mít monopol v čerpání peněz na opravy vlaků z regionálních operačních programů. Na příspěvky od Evropské unie, o jejichž rozdělení rozhodují politici v radách regionů soudržnosti, dosáhl soukromý dopravce: Jindřichohradecké místní dráhy, provozující dvě úzkorozchodné tratě.

Jejich ředitel Jan Šatava míní, že by to mohl být signál i pro další menší dopravce. „Důkaz, že to funguje, že to není domluveno ve prospěch Českých drah,“ poznamenal. Úzkokolejka nezískala peníze na oblíbené turistické jízdy, ale na motorové vozy, které zejména na její severní části budou vozit běžné cestující. Před několika lety koupila čtyři z Polska a hodlá je opravit a zmodernizovat. Prvních 23 milionů jí přiřkl evropský region Jihovýchod a firma z nich hodlá pokrýt téměř polovinu nákladů na tři vozy. Na čtvrtý žádá peníze z regionu Jihozápad, po jehož území také trať vede.

Na peníze na modernizaci vozů si brousí zuby také České dráhy. Ty počítají, že by z regionálních operačních programů mohly získat asi čtyři miliardy korun. „Zatím je odsouhlasený příspěvek na Vysočině, kde máme dostat 220 milionů korun, a hodláme nakoupit vlaky za 900 milionů,“ sdělil mluvčí drah Petr Šťáhlavský.

Snahu státních drah získat dotace ale kritizuje společnost RegioJet, patřící do koncernu Student Agency Radima Jančury. Podle ní totiž České dráhy mají právo získat peníze jen na malém území. „Podle pravidel by peníze měl dostat jen dopravce, který nabídl nejvýhodnější služby. A to se na drtivé většina území státu nestalo právě kvůli tomu, že i přes naši nabídku hejtmani rychle podepsali nové smlouvy s drahami,“ podotýká obchodní ředitel RegioJet Jiří Schmidt. Podle něj by si měli politici, kteří peníze rozdělují, dávat pozor. „Bude to součástí našeho podnětu Evropské komisi,“ dodal.

Dotace malým železničním dopravcům, kteří provozují v tuzemsku spíše vedlejší tratě, RegioJet nezpochybňuje. Jsou většinou jediní, kdo se o provoz ucházel.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor:

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!