Pátek 31. května 2024, svátek má Kamila
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vrátíme celníky na hranice?

Česko

POSTŘEH

Vstupem naší země do Evropské unie přestala dodávky českého zboží do jiných členských států komplikovat jejich celní kontrola. Po přečtení nedávného rozsudku Nejvyššího správního soudu by však řada podnikatelů možná opět přítomnost celníků na hranicích uvítala. Konkrétně ti, jejichž zákazníci si nakoupené zboží odvážejí vlastními vozidly do jiného státu Evropské unie, třeba na Slovensko.

Důkaz, nebo šikana?

Nejvyšší správní soud totiž nedávno potvrdil doměrek DPH společnosti, která takto prodávala zboží slovenským odběratelům. Společnost vždy nejprve prověřila platnost registrace zákazníka k DPH na Slovensku. Prodeje zboží pak osvobozovala od DPH až poté, co jí při dalším nákupu zákazníci předali písemné prohlášení, že zboží z předchozí dodávky přepravili z České republiky. Tím byly do písmene splněny požadavky zákona o DPH.

V několika případech ovšem zákazníci podle finančního úřadu zboží zřejmě za hranice neodvezli. Finanční úřad na základě tohoto podezření od společnosti žádal, aby předložila další důkazy, že zboží skutečně Českou republiku opustilo. Společnost však žádné další důkazy neměla k dispozici, a tak jí finanční úřad DPH doměřil. Jaké důkazy však mohla společnost předložit? Soudy, k nimž se spor postupně dostal, navrhovaly jako důkazy třeba zákazníkovy doklady o uskladnění zboží, zákazníkovy doklady o provedených inventurách, zákazníkovy doklady o přepravě či kopii zákazníkova slovenského přiznání k DPH.

Nejlepší je neobchodovat Všechny uvedené dokumenty by ovšem vyhotovoval opět právě zákazník! Proč soud říká, že by mohly být důkazem, když písemné prohlášení tohoto zákazníka, že zboží odvezl z České republiky, jedním dechem odmítá jako nevěrohodné?

Mimochodem, Evropský soudní dvůr již ve velmi podobném případu se zfalšovanými doklady jednoznačně rozhodl, že prodávající nemůže pykat za to, že byly uvolněny hranice a on se stal obětí podvodu. Tento rozsudek však soudy nevzaly v potaz.

Jak tedy zapeklitou situaci vyřešit? Samozřejmě existuje možnost zboží do zahraničí za těchto okolností prostě neprodávat - proč ale v dnešní ekonomické situaci omezovat prodej, když máme platící zákazníky? Že bychom tedy raději vrátili celníky na hranice?

Evropský soudní dvůr již jednoznačně rozhodl, že prodávající nemůže pykat za to, že byly uvolněny hranice a on se stal obětí podvodu. Tento rozsudek však soudy nevzaly v potaz.

O autorovi| LADISLAV KOLÍNSKÝ manažer v daňovém a právním oddělení PwC

Autor:

Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA
Rozdáváme mléčnou výživu ZDARMA

Už jste slyšeli o nové pokračovací mléčné výživě BEBA SUPREMEpro 2 určené dětem od ukončeného 6. měsíce? Nyní můžete tuto nejdokonalejší recepturu...