„Nevím, jestli demonstrativní rozsudek neodradí tyto mladé umělecké výtržníky od razantních činů. Bylo by mi to trochu líto,“ říká generální ředitel Národní galerie o skupině Ztohoven, jejíž člen byl odsouzen za záměnu panáčků na semaforech.
Milana Knížáka se on-line ptali čtenáři LN.
* Proč aktivity Ztohoven a dalších minulých i stávajících mladých umělců vyvolávaly, vyvolávají a asi i budou dále vyvolávat tak ostrou reakci ze strany neumělecké populace a státních orgánů ?
Poněvadž vstupují do sociálního prostoru.
* Jaký přínos si z aktivit Ztohoven může vzít běžný občan naší republiky ?
Například si uvědomit, že veřejný prostor nemusí být vůbec reálný, a je třeba být proto obezřetný.
* Máte ještě vy sám někdy chuť a energii k angažovanému umění ve veřejném prostoru? Kdy naposledy jste něco takového „vyvedl“? Vaše akce a happeningy z dřívější doby bývaly velmi silné.
Ne, už ne. Zajímají mě teď věci trochu méně nápadné.
* Existuje u moderního umění při tvorbě sbírek pro NG jiný přístup než subjektivní hledisko? Nebo musí být sbírka taková, jakou ji pro NG poskládá ten který člověk?
V NG existují nákupní komise, které se snaží být objektivní. Poznat kvalitu se někdy dá, někdy ne. Talent se totiž může vyčerpat, známe to z dějin.
* Jako odborníka na moderní umění bych se vás rád zeptal, jak je možné poznat padělek u moderních obrazů typu,červené plátno s jednou svislou černou čárou‘?
Pokud se jedná o autora, jehož dílo známe, tak se to poznat dá. Existují na to nejrůznější metody, od chemicko-technologických až po kunsthistorické.
* Mohu se vás zeptat, kolik vlastních děl už jste prodal NG a za jakou celkovou částku?
Od doby, co jsem v NG, jsem žádná svá díla galerii neprodal a je to pro NG škoda.
* Myslíte si, že Havlovy hry mají nějakou světovou úroveň, jak se nám snaží tisk vnutit do hlav?
Havlovy hry jsou velmi spjaty s dobou a situací v naší zemi. Většina z nich nepřežije svoji dobu.
* Mohl byste mi - jako člověku, který nebydlí v Praze a v divadle je čtyřikrát za rok - srozumitelně vysvětlit, oč jde mezi divadelníky a pražskou radnicí?
Je to komplikovaný problém. Divadelníci si myslí, že grant je něco jako pravidelná mzda. S tím hluboce nesouhlasím. Asi bych zatím granty zrušil.
* Souhlasíte, aby Praha dotovala tamější divadelní kašpary -rodinné podniky? Není to prasečina vůči ostatnímu umění a výsměch všem soukromníkům?
Herci by měli bydlet za hradbami jako ve středověku. :)
Redakčně kráceno. Celý rozhovor na www.lidovky.cz