Už nyní firma sleduje nárůst poptávky, ale relevantní data bude mít až po konci října. „Předzásobování trhu nám loňské prodeje minimálně srovná, ale spíše očekáváme mírný nárůst. Počítáme také s vyššími tržbami,“ uvedl Pavlík. Ještě v srpnu přitom podnik odhadoval meziroční pokles prodeje o dvě procenta. Stock má zhruba čtyřicetiprocentní podíl na trhu.
Daně odváděné z půllitru čtyřicetiprocentní lihoviny se zvýší od ledna zhruba o desetikorunu. Likérka zatím zdražení své produkce ani jeho termín nekomentuje. Nové ceníky neoznámili ani konkurenti.
V posledních měsících roku prodává Stock zhruba třetinu produkce. V minulých letech vedly fernety, letos bude jejich celkový prodej zhruba na stejné úrovni. Celkově ale v ČR kategorie hořkých a bylinných lihovin klesá. „Téměř o deset procent meziročně roste letos obliba tuzemáku (dříve rumu) a velký nárůst zaznamenává také peprmintka, která se stala módní záležitostí,“ uvedl Pavlík. Dlouhodobě se zvyšuje prodej vodek, meziročně o dvě procenta, a trend pokračuje. Nárůst je dán změnou chování spotřebitele, když hlavně mladí pijí míchané nápoje.
V krizi nejsou ohrožené prémiové značky, které stále kupují bohatší lidé. Je to vidět například u Tullamore Dew, nejprodávanější whisky v Česku.
„Meziroční nárůst v procentech bude kolem 20 procent,“ uvedl Pavlík. Dále se více prodávají produkty z levnější „prověřené“ řady Božkov, která letos posílí až o pět procent. Konzument přechází od dražších značek, které nejsou jasně profilované. „Ten, kdo dřív kupoval dražší výrobky o 20 až 30 korun, si nyní říká, že řada Božkov je prověřená, tedy kvalitní značka za dobrou cenu,“ dodal Pavlík.
Konzumace lihovin v restauracích se dále snižuje, lidé si kupují v průměru o polovinu levnější lahve v supermarketech a nosí si je domů; často pijí ve skupinách. Proto roste prodej v maloobchodech. Nyní vedou o dvě procenta restaurace, příští rok by měl být poměr 50:50.
***
Rekordní rok
Státní „pomoc“ Plzeňská likérka Stock překoná letos loňský rekordní prodej 27,53 milionu litrů alkoholu. Pomohou k tomu i vyšší daně, které budou platit v příštím roce. Obchodníci i spotřebitelé se totiž snaží předzásobit. Krize vyhání lidi z hospod i barů. Poměr lidí, kteří pijí doma, a těch, kteří chodí „ven“, se příští rok vyrovná.
Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání
Regionální mutace| Lidové noviny - Morava