Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Vyšší daně pomohou Stocku

Česko

PLZEŇ Vyšší spotřební daň i DPH, zavedené od ledna 2010, zajistí letos plzeňskému Stocku mírně vyšší prodej lihovin než v rekordním loňském roce, kdy činil 27,53 milionu litrů. Obchody i lidé se kvůli očekávanému zdražování budou v listopadu a prosinci předzásobovat. Stock už v polovině října zavedl nepřetržitý provoz, který potrvá do konce roku. Řekl to nový generální ředitel největší české likérky Petr Pavlík.

Už nyní firma sleduje nárůst poptávky, ale relevantní data bude mít až po konci října. „Předzásobování trhu nám loňské prodeje minimálně srovná, ale spíše očekáváme mírný nárůst. Počítáme také s vyššími tržbami,“ uvedl Pavlík. Ještě v srpnu přitom podnik odhadoval meziroční pokles prodeje o dvě procenta. Stock má zhruba čtyřicetiprocentní podíl na trhu.

Daně odváděné z půllitru čtyřicetiprocentní lihoviny se zvýší od ledna zhruba o desetikorunu. Likérka zatím zdražení své produkce ani jeho termín nekomentuje. Nové ceníky neoznámili ani konkurenti.

V posledních měsících roku prodává Stock zhruba třetinu produkce. V minulých letech vedly fernety, letos bude jejich celkový prodej zhruba na stejné úrovni. Celkově ale v ČR kategorie hořkých a bylinných lihovin klesá. „Téměř o deset procent meziročně roste letos obliba tuzemáku (dříve rumu) a velký nárůst zaznamenává také peprmintka, která se stala módní záležitostí,“ uvedl Pavlík. Dlouhodobě se zvyšuje prodej vodek, meziročně o dvě procenta, a trend pokračuje. Nárůst je dán změnou chování spotřebitele, když hlavně mladí pijí míchané nápoje.

V krizi nejsou ohrožené prémiové značky, které stále kupují bohatší lidé. Je to vidět například u Tullamore Dew, nejprodávanější whisky v Česku.

„Meziroční nárůst v procentech bude kolem 20 procent,“ uvedl Pavlík. Dále se více prodávají produkty z levnější „prověřené“ řady Božkov, která letos posílí až o pět procent. Konzument přechází od dražších značek, které nejsou jasně profilované. „Ten, kdo dřív kupoval dražší výrobky o 20 až 30 korun, si nyní říká, že řada Božkov je prověřená, tedy kvalitní značka za dobrou cenu,“ dodal Pavlík.

Konzumace lihovin v restauracích se dále snižuje, lidé si kupují v průměru o polovinu levnější lahve v supermarketech a nosí si je domů; často pijí ve skupinách. Proto roste prodej v maloobchodech. Nyní vedou o dvě procenta restaurace, příští rok by měl být poměr 50:50.

***

Rekordní rok

Státní „pomoc“ Plzeňská likérka Stock překoná letos loňský rekordní prodej 27,53 milionu litrů alkoholu. Pomohou k tomu i vyšší daně, které budou platit v příštím roce. Obchodníci i spotřebitelé se totiž snaží předzásobit. Krize vyhání lidi z hospod i barů. Poměr lidí, kteří pijí doma, a těch, kteří chodí „ven“, se příští rok vyrovná.

Vydání| Tato zpráva vyšla v prvním vydání

Regionální mutace| Lidové noviny - Morava

Autor: