Čtvrtek 19. května 2022, svátek má Ivo
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet

Lidovky.cz

Z míče se stal byznys i věda

Česko

Balon Jabulani se stal před mistrovstvím světa ve fotbale terčem kritiky * Není záludný, oponují jeho tvůrci

Fotbalové ms už za 2dny PRAHA Podle výrobce jde vůbec o nejkulatější míč, s jakým se kdy hrál fotbal. Vůbec není dokonalý, oponují někteří hráči, kteří se s ním od pátku potkají na mistrovství světa v Jihoafrické republice.

Kolem balonu Jabulani je rušno a názory na něj se liší. Jedna skutečnost je ale nezpochybnitelná. Kolem oficiálního míče šampionátu se točí velký byznys s miliardovými částkami. Ani negativní reklama ze strany některých hráčů mu podle všeho výrazně neuškodí.

„Kritika se objeví vždy, ale po turnaji už jí není zdaleka tolik, když vidíte všechny skvělé střely i zásahy brankářů,“ tvrdí mluvčí společnosti Adidas Thomas van Schaik.

Právě Adidas si drží na oficiální míče pro velké fotbalové akce prakticky monopol. Od začátku sedmdesátých let minulého století je dodává pro všechna mistrovství světa a Evropy, balon s jeho logem se používá také v Lize mistrů.

Za některými negativními ohlasy může stát i konkurenční boj. Naposledy zaznamenala média kritiku brazilského útočníka Luíse Fabiana. Ten přitom v reprezentaci obléká vybavení od společnosti Nike, o dresy jeho klubového zaměstnavatele FC Sevilla se zase stará značka Joma. Je to jen náhoda?

Před mistrovstvím světa 2002 prohlásil tehdejší šéf oddělení styku s veřejností FIFA Keith Cooper, že si hráči problémy kolem míče často vymýšlejí, i když k nim nemají reálný důvod. „V roce 1982 se na šampionátu hrálo se standardním míčem, který byl pomalován emblémem. Byl to naprosto stejný míč jako vždycky, hráči si na něj přesto stěžovali.“

Jabulani znamená v domorodém jazyku z Jižní Afriky „oslavovat“. Pokud se stane v obchodech stejně úspěšným jako jeho čtyři roky starý předchůdce Teamgeist (Týmový duch), kterého se celosvětově prodalo přes 15 milionů kusů, získá jeden z největších výrobců sportovního vybavení opravdový důvod k tomu, aby otevřel šampaňské.

Završilo by se tím jeho několikaleté úsilí. Už teď se například připravuje míč pro Euro 2012 „Je to jedno z nejvíc střežených tajemství naší společnosti. Proces samotného vývoje trvá až dva roky, po něm následuje fáze testování v laboratoři a na hřišti - tam už s hráči samotnými,“ popisuje David Horák z českého zastoupení Adidasu.

Kvalitu prověřil robot I když je míč k dispozici už od loňského prosince, až v posledních dnech hráči hlasitěji tvrdí, že nepřináší slibované vlastnosti. Tím měla být garantovaná rovná dráha letu a perfektní kontrola nad míčem za každých podmínek.

„Pokud do něj pětkrát kopnete stejně, nedostanete nikdy stejný výsledek,“ stěžoval si americký brankář Tim Howard, že se míč pohybuje překvapivým směrem.

Vědci mu ale oponují a testy v laboratořích dokládají, že rozhodně není záludný. „Nechtěli jsme zamotat fotbalistům hlavy,“ tvrdí Andy Harland z univerzity v anglickém Loughborough, který se podílel na vývoji Jabulani i Teamgeistu. „Při nejlepší vůli na světě neexistuje hráč, který by dokázal kopnout dvakrát po sobě do míče identickou silou. Náš robot to zvládne a výsledky jsou jasné.“ Harland také vyvrací obavy brankářů, že technologická zlepšení jim ztěžují práci. Povrch je prý navržený tak, aby jim Jabulani z rukavic nevyklouzl.

Jaký rozdíl v porovnání s nejstarším fotbalovým míčem na světě! V 16. století údajně patřil skotské královně Marii Stuartovně. Exemplář z močového měchýře prasete pokrytého kusy jelení kůže se dnes řadí mezi nejcennější fotbalové exponáty. To byl začátek příběhu. A kde je jeho konec?

Zatím v nedohlednu. Nové fotbalové míče se budou vyrábět určitě dál. Podle Horáka dodá Adidas vylepšený model i pro příští turnaje. „Kde se vývoj zastaví, nelze v tuto chvíli odhadnout.“

***

OFICIÁLNÍ MÍČ NA VELKÉM TURNAJI: VŽDY DŮVOD KE STÍŽNOSTEM

Jabulani míč pro MS 2010 „Chová se nadpřirozeně. Jako by nechtěl, abychom do něj kopali. Chcete ho trefit a on najednou uhne, skoro jako by ho někdo ovládal. Je velmi špatný.“ útočník Brazílie Luís Fabiano „Je smutné, že takový turnaj jako mistrovství světa se bude hrát s tak hrozným míčem.“ brankář Španělska Iker Casillas

Europass míč pro Euro 2008 „Nedá se pořádně chytit. Všichni ale budou spokojeni, protože bude padat hodně gólů.“ brankář Itálie Marco Amelia

Teamgeist míč pro MS 2006 „Zvlášť v dešti si asi pěkně užijeme, protože je mimořádně kluzký. Navíc létá mimořádně rychle vzduchem.“ brankář Německa Jens Lehmann

Roteiro míč pro Euro 2004 „Připomíná plastový míč, se kterým si hrají děti. Je jako cihla.“ záložník Itálie Andrea Pirlo „Ani nechtějte slyšet nepublikovatelný název, který jsem mu dal. To je snad první míč, který se lépe chytá při střelách z bezprostřední blízkosti branky než z dálky.“ brankář Česka Jaromír Blažek

Fevernova míč pro MS 2002 „Na to, abych si na ty míče zvyknul, bych potřeboval tak deset až patnáct dní. Skáče to jako ty bláznivé míčky pro děti.“ brankář Itálie Gianluigi Buffon

Historie oficiálních míčů Poprvé se speciální míč vyráběl pro fotbalové MS 1966. Od MS 1970 převzala výrobu oficiálního míče firma Adidas, která přišla s typem Telstar. Populární model měl na sobě poprvé černé a bílé panely, aby ho diváci lépe viděli při přenosech v černobílé televizi. Adidas vyrábí od začátku sedmdesátých let i oficiální míče mistrovství Evropy.

Autor:

Půst, občas večeře, čtyři kávy denně. Jak jíst podle výživového poradce Havlíčka

Premium Strava ovlivňuje nejen naši váhu či kondici, ale i náladu a zdravotní stav. Ostatně až dvě třetiny všech nemocí mají...

Vláda má 20 korun z každého litru benzinu, říká šéf sítě levných čerpacích stanic

Premium Nikoho nenechají na pochybách, že tohle je nízkonákladová firma, kde se nehýří. Okázalost tu nemá místo. Spolumajitel...

Všechno vymyslela Škrlová. Je to hlava manipulace, říká režisér Síbrt

Premium Před patnácti lety Česko šokovala kuřimská kauza. Týrání malých chlapců nejbližšími příbuznými i podivná role „Aničky“....