Sobota 18. května 2024, svátek má Nataša
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Začal hon na slevové portály

Česko

Lukrativní trh hromadných nákupů požírají velké internetové firmy. Žádná nechce propást vánoční horečku

PRAHA Byznys roku. Tak se mluví o příchodu takzvaného hromadného nakupování do Česka. Zatímco první z webových stránek nabízejících hromadné slevy vznikla sotva před půl rokem, nyní jich už funguje několik desítek a začínají kolem nich kroužit velké portály.

Tisíce českých zákazníků oslovily především některé extrémně výhodné nabídky, jako byl lístek do multikina za necelou dvacetikorunu nebo točené pivo za tři koruny.

Také proto začíná být kolem nových portálů rušno. Lídr trhu Slevomat. cz, který se v současnosti chlubí více než 100 tisíci registrovaných uživatelů, LN potvrdil nákup dalšího z velkých hráčů Cupolis. com a netají se tím, že hodlá investovat do dalších akvizic.

Sám Slevomat je nicméně ve středu pozornosti zavedených internetových společností a podle neoficiálních informací se jedná například o možné investici společnosti Centrum Holdings. Podobně se spekuluje také o brzkém vstupu Seznamu, Aukra nebo vydavatelského domu Mafra, ať už s vlastními, či koupenými projekty.

Hromadné Vánoce Pro obchodníky budou tyto portály, jejichž obrat měsíčně vytrvale roste i o víc než sto procent a pohybuje se v desítkách milionů korun, představovat lákavou alternativu zejména o Vánocích. Ty se mají stát zlomovým obdobím, které ukončí éru „Divokého západu“.

„Trh bude v brzké době čelit konsolidaci. Zůstanou maximálně dva až tři větší hráči, kteří přežijí tuto fázi,“ prohlásil například Sebastian Vohradnik, zakladatel portálu Mydeals. cz. Ten je součástí německého Rebate Networks, který se u nás koncem srpna stal prvním velkým zahraničním investorem na tomto poli. Hromadné slevy nabízí v téměř třech stovkách měst po celém světě.

Nyní tak začíná boj o přežití a investoři se chtějí postarat, že nakonec uspěje právě jejich investice. „Před Vánocemi bude pro některé hráče docela problém získat dostatečně lákavé slevy. V tomto období lidé vždy hodně utrácejí a firmy nemají potřebu ceny drasticky snižovat. Pročištění trhu nám ale prospěje, stačí totiž několik průšvihů ze strany malých portálů, které nedokážou splnit, co slíbí, a lidé mohou ztratit důvěru v celý koncept,“ uvedl Tomáš Čupr, zakladatel Slevomatu. cz.

Přestože se ale většina velkých hráčů shodne na tom, že na českém trhu nebude místo pro více než pět silných portálů, na umístění v elitní skupině si jich brousí zuby výrazně více. Kromě Mydeals či Slevomatu na trh v nedávné době vstoupily i další zavedené společnosti, například společnost HyperMedia nákupem portálu Hyperslevy.cz, společnost Internet Info založením portálu KupDnes.cz či společnost RetailInfo, která zase spustila svou Slevopolis. cz.

Internet, kino i pivo Na tuto formu propagace proto začaly slyšet i velké značky jako Telefónica O2, Palace Cinemas nebo Potrefená husa, které jejím prostřednictvím nabídly své služby. Před Vánoci se pak očekává vstup řady dalších, a slevové portály se proto do nabídky chystají nově zavést například dárkové kupony.

Pro firmy, které slevy nabízejí, zase portály pro hromadné nákupy představují unikátní příležitost, jak rychle získat velký počet zákazníků. „Na české zákazníky platí velké slevy. Čím větší sleva, tím lépe a tím větší mají zájem. Díky tomu naší nabídky využilo tolik zákazníků. I tak to ale předčilo naše očekávání, netušila jsem, že prodáme tolik,“ popsala Pavla Lužná, spolumajitelka Tanečního Studia. Ta během jediného dne prodala s poloviční slevou téměř dvě stě lekcí populární zumby. Řada nabídek ale osloví i několik tisíc lidí.

Protože už se o přízeň zákazníků pere nepřeberné množství portálů, začaly vznikat i takzvané agregátory, které nabízejí přehled všech dostupných slev na daný den.

***

HROMADNÉ NAKUPOVÁNÍ Nejzajímavější nabídky z českých portálů

Vstupenky do multikina Palace Cinemas za 17 Kč, sleva 90 % (4062 kupujících) Pět piv v restauraci Potrefená husa za 15 Kč, sleva 91 % (3014) Pizza zdarma v pizzerii Leonardo da Vinci za 0 Kč, sleva 100 % (986) Kombinace několika wellness procedur za 299 Kč, sleva 82 % (4007) Kupon na libovolný zážitek za 399 Kč, sleva 73 % (2339) Zákaznická karta taxislužby Profi Taxi za 50 Kč, sleva 90 % (203) Čtyři steaky v restauraci Solidní nejistota za 199 Kč, sleva 81 % (5047) Liposukce v laserovém studiu Indubia za 229 Kč, sleva 61 % (4431) Jízda za volantem Ferrari F430 za 749 Kč, sleva 50 % (1361) Tři dny pro dva v hotelu Westend ve Špindlerově Mlýně za 1399 Kč, sleva 60 % (940)

Co znamená hromadné nakupování

Pro zákazníky – Obvyklé slevy na portálech pro hromadné nákupy se pohybují od 50 procent výš, někdy dosáhnou i 90 procent a více. Nabídka se zpravidla mění každý den a u větších portálů má zákazník jistotu, že podmínka určitého minimálního počtu kupujících pro aktivaci slevy je splněna prakticky vždy. Nejčastěji se touto cestou nabízejí služby z oblasti gastronomie, zdraví a krásy, zábavy pro volný čas.

Pro obchodníky – Slevy mohou přilákat stovky až tisíce návštěvníků, kteří si vyzkoušej nabízené služby. Jedná se tedy především o investici do marketingu a reklamy, v některých případech je ale i na velké slevě stále možné vydělat přímo.

Pro poskytovatele – Portály si účtují marže nejčastěji v rozpětí 15 až 30 procent z původní ceny každé zveřejněné nabídky. Vzhledem k jejich popularitě navíc roste i zájem velkých společností o jejich převzetí a investice do nich.

Autor: