Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Zachrání Bond Sony?

Česko

Společnost „drží nad vodou“ herní a filmová divize. O elektroniku klesá zájem

PRAHA Zisk japonské firmy Sony se prudce propadá a výhledy tržeb na letošní fiskální rok se oproti původním předpokladům dramaticky snížily. Naděje společnosti se nyní upínají na Jamese Bonda.

Poslední bondovka Quantum of Solace (Množství útěchy) se podle Sony snad stane hitem, který vytáhne společnost z potíží. Informuje o tom list Financial Times. Film s Danielem Craigem v hlavní roli vstoupil do kin na začátku listopadu a již nyní slaví úspěchy ve všech zemích, kde se promítá.

Ve Velké Británii, Indii i Číně nový James Bond překonává návštěvností předchozí díl Casino Royale. Rekordní návštěvnosti dosáhla nová bondovka o víkendu ve Velké Británii. Zájem diváků je vysoký i v Indii.

Na konci týdne již tržby nového Bonda dosáhly 70 milionů dolarů (1,4 miliardy korun). V pátek Quantum of Solace vstoupil do kin ve Spojených státech.

„Nechtěl bych předpovídat, co se stane v USA. Ale v této ekonomicky složité době je příznivé, že máme takový hit, a ten film určitě dobře funguje jak ve Velké Británii, tak i v dalších zemích,“ říká Michael Lynton, ředitel Sony Pictures Entertainment, hollywoodského studia Sony.

„Jestli ten film bude ziskový pro Studio, bude to znamenat i zisk pro Sony Corporation,“ dodal Lynton. Jak velký bude nakonec přínos Quantum of Solace pro Sony, je zatím těžké předpovídat. Ačkoli je nepravděpodobné, že by i fenomenálníBond mohl dorovnat propad zisku společnosti, je na druhou stranu jisté, že i malé povzbuzení firmě velmi pomůže.

Pokud nový Bond dosáhne alespoň takových tržeb jako předchozí díl, tedy téměř 590 milionů dolarů (11,8 miliard korun), bude znamenat pro Sony zdroj útěchy a povzbudí.

Japonská korporace Sony má několik divizí, z nichž právě filmová a herní mají držet společnost „nad vodou“. Kvůli silnému jenu a zpomalení růstu globální ekonomiky totiž klesá zájem lidí o televizory s plochou obrazovkou, digitální fotoaparáty a další elektroniku.

Ty tradičně patří mezi nejziskovější produkty firmy. Filmová divize společnosti má nyní tu výhodu, že i v dobách hospodářského zpomalení chodí lidé do kin. Podle posledních výhledů má čistý zisk společnosti za fiskální rok do konce března příštího roku dosáhnout 150 miliard jenů (31 miliard korun), což je o 59 procent méně než loni. Přitom ještě podle červencové předpovědi měl zisk činit 240 miliard jenů.

Rekordní počet značkového zboží ve filmu Sony se nechce spolehnout jen na tržby z promítání nové bondovky v kinech a film plně využívá i k předvedení svých produktů. Agent 007 má nový mobilní telefon Sony Ericsson, televizní set Bravia či notebook Sony Vaio.

Ve filmu se ukazuje také zboží dalších firem. Podle britského tisku takzvaný product placement značkového zboží nebyl dosud ve filmu tak výrazný jako v nové bondovce Quantum of Solace.

Diváci uvidí Jamese Bonda v upraveném autě typu Aston Martin a s hodinkami Omega, v automobilu typu Ford Ka, také bude asi usrkávat nový druh nápoje Coca-Cola s označením Zero, napsal deník The Independent. V nové bondovce se také objevují produkty firem Heineken, Virgin Atlantic či Smirnoff. Za předvedení svých výrobků ve filmu prý zaplatilo dvacet firem kolem 44 milionů liber (přibližně 1,4 miliardy korun).

Velkou částkou přispěla na realizaci filmu například i britská společnost pronajímající soukromá proudová letadla Ocean Sky. Výměnou za reklamu své značky ve filmu poskytla pět tryskáčů, za jejichž pronájem by jinak tvůrčí studio muselo zaplatit 600 tisíc liber (18,6 milionu korun).

Autor: