Neděle 16. června 2024, svátek má Zbyněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Začíná školní revoluce

Česko

Každá škola si pro prvňáky stanoví vlastní osnovy * Učitelé ale reformu kritizují

PRAHA

Prvňáci a šesťáci, kteří dnes po dvouměsíčních prázdninách zasednou do školních lavic, se mohou těšit na „nové“ učitele.

Dnešek je totiž dnem, kdy na základních školách startuje dlouho očekávaná reforma. Spočívá v tom, že zaniknou státem dané vyučovací osnovy a místo nich si každá škola připraví vlastní vzdělávací plán.

Kantoři by měli učit moderněji – přestat tolik dbát na encyklopedické znalosti a více své žáky připravovat na pozdější život. Kromě znalostí by je tak měli učit hlavně samostatnosti, sebevědomí a týmové spolupráci.

Novinka se rozjíždí zatím jen v prvních a šestých třídách, ostatní ročníky se přidají v příštích letech. Časem budou podle vlastních osnov vyučovat také střední školy.

Na vymyšlení svého vzdělávacího programu měly školy dva a půl roku – tedy od doby, kdy vláda schválila nový školský zákon.

Řada škol však přípravu nechala na poslední chvíli. Uvědomuje si to i ministryně školství Dana Kuchtová (SZ).

„Tak třetina škol už funguje aktivně, se zbytkem budeme muset ještě pracovat, ukazovat jim příklady dobré praxe,“ řekla Kuchtová. „Praxe nám teď ukáže, kolik škol vzdělávací program vytvořilo pouze formálně a kolik podle něj bude skutečně pracovat. Mám ale v sobě optimismus.“ Část ředitelů škol však vidí start reformy spíše skepticky. „Proti reformě je ve školství spíše averze, protože je to velmi administrativně náročné. Učitelé to považují za zbytečnou práci a v mnoha ohledech mají pravdu. Ministerstvo to šilo horkou jehlou,“ říká ředitel základní školy Milady Horákové v Hradci Králové Miroslav Kudyvejs. „Příprava a propagace celé té akce byla špatná. Myslím, že ta šance mohla být využitá mnohem lépe, než nakonec zřejmě bude.“

Souhlasí s ním i ředitelka základní školy v Olomouci-Droždíně Hana Vaverková: „Je otázka, kolik škol to dělá z donucení a kolik v tom skutečně vidí smysl. Myslím, že větší část vzdělávací program sepsala hlavně proto, že musela,“ domnívá se Vaverková.

Jestli reforma skutečně pomůže české školství změnit, to podle ředitelů ukáže až čas. „Není to tak, že nám 3. září začíná nový letopočet. Jde spíše o pozvolné otáčení starých trendů,“ říká Kudyvejs.

Pokračování na straně 2

Dokončení ze strany 1

Ředitelé se však domnívají, že vymýšlení vlastního vzdělávacího programu, na kterém reforma stojí, může být pro řadu škol přínosem. Pokud však ke změně nepřistupují jen formálně. „Před šesti lety nám inspekce řekla, že naši učitelé vůbec neumějí pracovat v týmu. Teď, když jsme zpracovávali vlastní program, jsme přesně na to naráželi, uvědomili si to a snažíme se s tím něco udělat,“ řekla ředitelka základní školy v Luhačovicích Bohumila Víchová.

***

„Je otázka, kolik škol to dělá z donucení a kolik v tom skutečně vidí smysl“

Více čtěte přílohu Škola 2008

Autor: