Diskuse k článku: Žalobu kardinála Duky vítám, říká šéf Národního divadla Brno Glaser

Diskuse uzavřena, nelze přidávat příspěvky

  • Příspěvků: 67
  • Poslední: 17.7.2018 23:57
  • Řadit dle: vláken
  • času vložení
Š. Apolen 17.7.2018 23:57

Jen ať si to pěkně vyříkají z očí do očí. Vyřešit nic nemohou, ale je třeba vést o tématu dialog.

R. Nový 13.7.2018 9:43

To jak žaloba dopadne neurčuje jestli je urážení křesťanských symbolů morální a nebo nemorální.

I kdyby byla žaloba neúspěšná a vše právně v pořádku, tak to ještě vůbec neznamená, že je to nemorální.

I lidé které dodržují zákony mohou být nemorální. A podle mého názoru je takových lidí dost. Alespoň soudě dle diskuse.

J. Novák 15.7.2018 4:10

Nemorální? A dáte přesnou a závaznou definici morálky? Přeci to, co někomu může připadat morální, jinému přijde nemorální, jakož i naopak. Ovšem ohradil bych se: Rozhodně nemůže být nemorální dodržování zákonů, jak vy naznačujete, protože zákony jsou přijímány na základě konsenzu občanů, protože je přijímají lidé, kteří byli občany zvoleni. Nemusí se vám to líbit, ale je to tak. Jinak s vaší větou "I kdyby byla žaloba neúspěšná a vše právně v pořádku, tak to ještě vůbec neznamená, že je to nemorální." nelze, než souhlasit. :))

V. Student 13.7.2018 8:34

Ještě že jsem se před časem dozvěděl, komu Lidovky patří, jinak by pro mě bylo logickou hádankou, jak je možné, že do nich může psát antikřesťan jménem Machalická.

J. Škodák 13.7.2018 14:10

Je to tak! ANO je banda ateistických „ podnikatelů", kterým je víra v Boha překážkou, aby mohli bezostyšně hrabat. Účelovost a pragmatismus je jich filozofie a jak vidíme jsou schopni se spojit i s ďáblem, aby dosáhli toho co chtějí a přitom jim český ateistický národ tleská!

V. Student 13.7.2018 8:18

Církev páchala? Ano, v historii ano. Umění v historii nepáchalo? Ovšemže ano, umění ve službách nacismu například. Ale tak jako umění se z toho oklepalo, moc to neřeší a prostě funguje dál, jak taky jinak. Ale co se církve týká, to se pan ředitel morálně pohoršuje a pořád na tom bude tacovat? Tak ať tancuje i na prohřešcích umění. Pořád a pořád dokola ať s Machalickou píšou dehonestující články proti umění. Že je to kravina, protože každá instituce má za dobu trvání své existence na triku dobré i špatné? A cesta vpřed znamená preferovat to dobré, nikoli naopak? Ovšem. Tak se toho držme i u té církve!

J. Novák 15.7.2018 4:12

Můžete být konkrétnější? Docela by mě zajímalo, co že "umění páchalo".

J. Babicka 13.7.2018 2:11

Jesli se ta móda rozšíří a protestující ženy budou nosit vlajky ve vagíně, tak by to mohlo být zajímavé.

J. Novák 13.7.2018 6:01

No, hodně jich tam nosí v průběhu měsíce bílou a červenou. To by nejspíš mohlo stačit, né? Co by bylo na tom zajímavého, kdyby ještě přidaly modrou?

J. Šejnoha 12.7.2018 23:39

Škoda, že občané nemohou rozhdovat o koknkrétním využití svých peněz - daní.

Deptá mě skutečnost, že tyto "umělce"musím nedobrovolně živit.

A ještě je arogantní.

J. Babicka 13.7.2018 2:14

českou vlajku ve vagině, nebyl to vlastš projev vlastenectví ?

J. Novák 13.7.2018 5:48

Souhlasím s vámi. Tedy v té fázi, že je škoda, že nemohu ovlivnit konkrétní určení svých daní. Rozhodně bych církvím nedal ani korunu. Zvláště pak církvi katolické. Deptá mě, že černokněžníky musím nedobrovolně živit. A ještě jsou arogantní.

J. Škodák 13.7.2018 7:24

Novák, Vaše nenávist ke katolické církvi Vás tak ovlivňuje, že nejste ani schopen adekvátně reagovat na to, co je napsáno.

J. Novák 15.7.2018 4:15

Omyl, Škodák. Jak jste přišel na to, že nějakou církev, včetně té katolické, nenávidím? Mně jsou všechny církve ukradené. A ještě dotaz: Co přesně máte na mysli tím, že nejsem schopen adekvátně reagovat na to, co je psáno?

D. Šimáček 12.7.2018 22:50

nikde jsem tu nenašel "vysvětlení uměleckého počinu" tahání české vlajky z vaginy mohl by to ředitel, toho pseudokulturního institutu neschopného se uživit a proto čerpajícího dotace plnými hrstmi, vysvětlit?

J. Novák 13.7.2018 5:58

No, já bych řekl, že vám by bylo stejně zbytečné něco vysvětlovat. Tak proč se namáhat? Jinak vás mohu uklidnit: Většina kulturních institucí sama od sebe neuživí. Proto také je ministerstvo kultury a fungují dotace. Možná tomu neuvěříte, ale pokud začnete pátrat, tak zjistíte, že dotace čerpají i daleko známější kulturní instituce, než je ta, o kterou se otíráte. Proč myslíte, že Národní divadlo v Praze je příspěvkovou organizací MK a není samostatným ekonomicko-právní subjektem? Není to náhodou proto, že bez státních peněz by tak akorát mohli ND podpálit a na jeho místě postavit nějaký ten developerský projekt?

O. Brenten 12.7.2018 22:21

Soud tedy posoudí, zda se jednalo o trestný čin. Ať už byl či nebyl, bylo zodpovědností ředitele Glasera (nebo jemu podřízeného dramaturga) posoudit, zda se jedná o umění a zda je pravdivé. Tím nemyslím, zda se mohl Ježíš historicky potkat s muslimkou, ale zda je v současnosti (kterou hra řeší) křesťanství zdrojem-inspirací násilí. Odmítnu první námitku, že ve jménu křesťanství se to násilí dělo a někde snad ještě děje. Jednak je dnes velmi výjimečné, už vůbec na Blízkém a Středním východě, ale především - alegorií zneužití křesťanství by snad mohla být postava znásilňujícího politika, byznysmena nebo vojáka s křížem v ruce - prosím. Použít však postavu samotného Ježíše je lživé, neboť on je symbolem té prapůvodní nauky a víry, která je manifestem slitovnosti, tolerance a lásky.

Poznamenávám, že nejsem věřící.

A. Fafejta 12.7.2018 22:37

Jezis byl preci symbolem krestanskych cirkvi vzdy, i tech valcicich a upalujicich. Islamsky fanatismus je aktualne ve fazi stredovekeho fanatismu krestanskeho, mozna proto autor hry zminuje obe nabozenstvi - vase nasili, nase nasili.

O. Brenten 12.7.2018 22:52

Dobře, ale kulisy s benzínovými kanistry jednoznačně poukazují na současnost (souvislost s údajným vykořisťováním ropných muslimských zemí...) - dnes ve jménu křesťanství nikdo neupaluje, neválčí. I kdyby - bylo by to v rozporu s naukou, jejímž symbolem je Ježíš. A právě proto, že křesťanství se dávno nenachází ve fázi fanatizmu - už proto je autor nemůže navzájem konfrontovat s tím, že je staví na stejnou úroveň - v této době !

J. Novák 13.7.2018 5:52

NO, možná to nevíte, ale věřte či nevěřte, Korán zmiňuje celkem významně i toho Ježíše. Sice mezi Aláhovými nohsledy a podržtašky není až zas tak významný jako v křesťanském náboženství, ale je tam!

O. Brenten 13.7.2018 10:10

No to je sice pěkné, ale v reálu jsou křesťané v leckterých islámských zemích opovrhováni až pronásledování jako zvěř. Co je ještě horší, stále to tak cítí mnozí muslimové i v Evropě.

J. Novák 15.7.2018 4:19

Řekl bych, že pokud tomu tak ještě není, není daleko doba, kdy muslimové budou opovrhováni a pronásledováni v evropských zemích jako zvěř. Tedy to, co kde čtu a vidím v TV, tomu nasvědčuje.

O. Brenten 12.7.2018 23:17

... ještě se doplním: Pokud tedy lze podle mého názoru považovat zneužití postavy Ježíše za lživé, nelze se divit, že věřící křesťané to mohou považovat za lživý útok na svoji víru. Ať už to posoudí soud jakkoliv, měl ředitel Glaser rozpoznat, kde je hranice přijatelnosti po stránce umělecké, myšlenkové a v ohledu na věřící část obyvatelstva, jejichž víra je též obecným prazákladem evropské civilizace a řádu. Těmto pojmům bychom měli přikládat velký význam - právě pod tlakem islámu.

J. Novák 13.7.2018 6:09

Ale vždyť nikdo nenutil věřící, aby na ta představení chodili, že? Já také nechodím do kostela poslouchat bláboly černokněžníků a kvůli tomu, že lžou, nepodávám trestní oznámení.

V. Student 13.7.2018 8:22

Ale furt s těmahle pindama, že nikdo nikoho nenutil tam chodit! Když si začnete opékat prase před mešitou, taky nikdo muslimy nenutí se na to dívat. A všichni víme, že to je provokace, tak co to tady pindáte?

J. Novák 15.7.2018 4:30

NO, to možná byste udělal vy, ale mě by ani nenapadlo, abych si opékal prase před mešitou. A neopékal bych si ho ani nikde jinde. Od toho mám zahradu, event. lze prase opékat i na místech k tomu určených. Pokud vás napadají takové krávoviny, jako opékat prase někde na veřejných prostranstvích, tak byste se měl nechat vyšetřit.

O. Brenten 13.7.2018 10:16

Student to napsal přesně. Když to ještě pro názornost hodně přeženu: Když 10 metrů od vás bude někdo někoho vraždit - no tak s vaším přístupem zůstanete v klidu - vás se to přece netýká, že?

J. Novák 15.7.2018 4:25

A to usuzujete z čeho? Z toho, že jsem napsal, že nechodím do kostela? Ono tak se mi nemůže stát, že by někdo 10 metrů ode mě v tom kostele vraždil, že? Byl bych ovšem zvědav na ty ostatní věřící. Pamatuji se, jak jsem před lety dával první pomoc na Václavském nám. v Praze člověku, který ležel na lavičce a já jsem si jako jediný všiml, že pod ním jsou rozsypané nějaké léky. Toho člověka jsem nejprve profackoval na lavičce, pak jsem ho násilně zvedl a vodil ho kolem lavičky, aby neusnul, než můj kolega na můj popud stačil zavolat záchranku. Kolem chodily stovky lidí a nikdo mi nepomohl. Naopak, ještě mi pár lidí nadávalo, proč že toho člověka mlátím. Takže, hochu, melete nesmysly a navíc naprosto mimo mísu.

O. Brenten 15.7.2018 8:16

No tak já mám 66 let - tak nevím jestli mám to "hochu" brát jako lichotku nebo urážku. Ale to nic - jde o téma. Uznávám, že s tím vražděnim a Vaším nezájmem jsem to přehnal - Vaše pomoc tomu muži na ulici Vás šlechtí. Já to prostě beru tak, že pro mne i jako nevěřícího je Ježíš jakýmsi symbolem toho lepšího, co v naší civilizaci zůstává jako skutečný odkaz a dědictví - ono i to "nezabiješ" zřejmě není všude na světě tak samozřejmé. A ono i to "ježišmarjá", "bohajeho" nebo "kristepane", které mi denně v duchu probleskne hlavou je o něčem... Navíc - kromě toho že jsem stavař, jsem i bakalář dějin a teorie umění - a tak mne prostě zajímá, jak se v kumštu zachází s hodnotami. Prostě - křesťanství je dodnes prorostlé naší i obyčejnou realitou, uměním, bezděčně i myšlením - a proto považuji použití Ježíše v této hře za lživé osočení a zneuctění Evropy. Ano - až tak...

O. Brenten 15.7.2018 9:45

... to nefantazíruju - z rozhovorů s autorem hry jasně vyplývá, že i použitím Ježíše obviňuje konkrétní evropské státy z konkrétních zločinů na současném Blízkém a Středním východě. Použitím Ježíše mj. zdůrazňuje v tomto zločinném počínání roli křesťanství. To je podle mne ta nejpodstatnější lež.

Najdete na Lidovky.cz