Trendem, který dobře vypovídá o nedostatku kvalifikovaných lidí na našem trhu práce, je, že firmy se snaží nalákat pracovníky už na školách z řad studentů. Pro společnosti je jasným plusem, že si studenty v podstatě sami „vychovají“. Jejich taktiky náboru jsou přitom různé.
Nejde přitom o neznámé firmy. Třeba na webových stránkách ČVUT je záložka Partneři, pod níž se skrývá jedno známé firemní logo vedle druhého. Jedním z nich je i Komerční banka. Bankovní instituce patří k zaměstnavatelům, kteří jsou v komunikaci se studenty v první linii – banky jako jedny z prvních rozvinuly tzv. trainee programy. Ty se specializují na absolventy vysokých škol (nebo na studenty posledních ročníků VŠ). Vjejich rámci projdou absolventi během roku všechna oddělení dané společnosti. Pracují jak v týmu, tak na samostatných úkolech a mají možnost si zblízka vyzkoušet mnoho pozic.
Obzvlášť velkou pozornost firem přitahují technické univerzity. ČR má výraznou koncentraci kvalifikovaných pracovních míst v průmyslu a výrobní firmy cítí na trhu práce silný konkurenční tlak. Aby si obstaraly kvalitní odbornou pracovní sílu, musí se pořádně ohánět.
Jednou z nejaktivnějších firem je v tomto ohledu společnost Siemens. Studentům nabízí prezentace a workshopy, na kterých je informuje o možnostech kariéry ve společnosti. Ale vymýšlí i „lehčí žánry“ kontaktu. „V letošním roce například pořádáme na několika univerzitách neformální večery nazvané Pizza se Siemens. Studenti zde diskutují o své budoucí kariéře přímo s našimi specialisty z výrobních závodů,“ říká Jan Kopecký, který má ve společnosti Siemens programy pro studenty na starosti.
Další formou kontaktu mezi firmami a studenty vysokých škol jsou přednášky na odborná témata. Často jsou to IT společnosti, které chodí na školy představovat technologické novinky nebo úspěšné projekty, které právě vyvíjejí.
Mezi takové patří i společnost Hewlett-Packard, kde má koordinaci a spolupráci s vysokými školami na starosti Eliška Brožová, jež ještě sama studuje. „Naše firma pořádá přednášky zaměřené na témata z praxe. Často jsou doprovázeny tématickými workshopy, kde si studenti mohou vyřešit konkrétní problém z praxe. Pokud vidíme, že je student talentovaný, snažíme se mu nabídnout spolupráci, ze které se velmi často stává práce na plný úvazek,“ říká.
Podle jejích slov se firmy snaží utužovat vztahy s vysokými školami nejen kvůli tíživé situaci na pracovním trhu. „Zejména pražské vysoké školy jsou si zájmu firem vědomy a kvůli jejich velmi nabitému programu je někdy náročnější se s nimi domluvit. Velký zájem a vstřícnost zaznamenáváme u škol mimopražských,“ uzavírá Brožová.
***
Článek vznikl ve spolupráci s Jitkou Polanskou.