Pátek 7. června 2024, svátek má Iveta, Slavoj
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Zaměstnance si hledají na škole

Česko

Absolventi bývají někdy ušetřeni námahy shánět si práci „na vlastní pěst“. Některé společnosti si totiž své budoucí zaměstnance hledají přímo na školách.

Trendem, který dobře vypovídá o nedostatku kvalifikovaných lidí na našem trhu práce, je, že firmy se snaží nalákat pracovníky už na školách z řad studentů. Pro společnosti je jasným plusem, že si studenty v podstatě sami „vychovají“. Jejich taktiky náboru jsou přitom různé.

Nejde přitom o neznámé firmy. Třeba na webových stránkách ČVUT je záložka Partneři, pod níž se skrývá jedno známé firemní logo vedle druhého. Jedním z nich je i Komerční banka. Bankovní instituce patří k zaměstnavatelům, kteří jsou v komunikaci se studenty v první linii – banky jako jedny z prvních rozvinuly tzv. trainee programy. Ty se specializují na absolventy vysokých škol (nebo na studenty posledních ročníků VŠ). Vjejich rámci projdou absolventi během roku všechna oddělení dané společnosti. Pracují jak v týmu, tak na samostatných úkolech a mají možnost si zblízka vyzkoušet mnoho pozic.

Obzvlášť velkou pozornost firem přitahují technické univerzity. ČR má výraznou koncentraci kvalifikovaných pracovních míst v průmyslu a výrobní firmy cítí na trhu práce silný konkurenční tlak. Aby si obstaraly kvalitní odbornou pracovní sílu, musí se pořádně ohánět.

Jednou z nejaktivnějších firem je v tomto ohledu společnost Siemens. Studentům nabízí prezentace a workshopy, na kterých je informuje o možnostech kariéry ve společnosti. Ale vymýšlí i „lehčí žánry“ kontaktu. „V letošním roce například pořádáme na několika univerzitách neformální večery nazvané Pizza se Siemens. Studenti zde diskutují o své budoucí kariéře přímo s našimi specialisty z výrobních závodů,“ říká Jan Kopecký, který má ve společnosti Siemens programy pro studenty na starosti.

Další formou kontaktu mezi firmami a studenty vysokých škol jsou přednášky na odborná témata. Často jsou to IT společnosti, které chodí na školy představovat technologické novinky nebo úspěšné projekty, které právě vyvíjejí.

Mezi takové patří i společnost Hewlett-Packard, kde má koordinaci a spolupráci s vysokými školami na starosti Eliška Brožová, jež ještě sama studuje. „Naše firma pořádá přednášky zaměřené na témata z praxe. Často jsou doprovázeny tématickými workshopy, kde si studenti mohou vyřešit konkrétní problém z praxe. Pokud vidíme, že je student talentovaný, snažíme se mu nabídnout spolupráci, ze které se velmi často stává práce na plný úvazek,“ říká.

Podle jejích slov se firmy snaží utužovat vztahy s vysokými školami nejen kvůli tíživé situaci na pracovním trhu. „Zejména pražské vysoké školy jsou si zájmu firem vědomy a kvůli jejich velmi nabitému programu je někdy náročnější se s nimi domluvit. Velký zájem a vstřícnost zaznamenáváme u škol mimopražských,“ uzavírá Brožová.

***

Článek vznikl ve spolupráci s Jitkou Polanskou.

Autor:

Díky této chůvičce už nikdy s miminkem neprobdíte noc!
Díky této chůvičce už nikdy s miminkem neprobdíte noc!

Rodiče budou jistě souhlasit, že vybrat tu správnou dětskou chůvičku je občas dost fuška. Abychom vám pomohli s rozhodnutím, naše dvě redaktorky...