Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Zážitek? Inscenátorům navzdory

Česko

Čajkovského Evžen Oněgin, jedna z nejhranějších a nejoblíbenějších oper světové operní klasiky, se na jeviště brněnského divadla vrátil po více než čtvrt století a obsazení slibovalo v našich podmínkách vrcholné výkony. Režisér Zdeněk Kaloč sice do geniálního Puškinova a Čajkovského nadčasového modelu mezilidských vztahů Evžen Oněgin nezasahoval nezvládnutou potřebou režisérské sebeprezentace, ale s dirigentem Jaroslavem Kyzlinkem se v Janáčkově divadle v Brně bůhví proč rozhodli příběh přestrukturovat alespoň v jeho přirozeném plynutí.

Přestávku po propojení Oněginova odmítnutí a plesu u Larinových zařadili z dramaturgicky nezdůvodněných pohnutek před souboj Lenského s Oněginem, který pak bezprostředně navazoval na petrohradský ples. I když ono to nakonec bylo jedno, dramatické napětí se stejně nedostavovalo, ani v Kyzlinkově nevzrušivém hudebním odehrání partitury, ani na divadle.

Úzkostlivá ilustrace Kaloč, výtvarnice Jana Zbořilová a Jiří Pokorný (pohybová spolupráce) jako by se nemohli rozhodnout, jestli budou hrát hyperrealistické drama za vysokými ploty statku Larinových, nebo všeobjímající rozvolněnou stylizaci. Chvílemi až úzkostlivě ilustrovali „věcné informace“ z libreta (takže při oslavě žní – ovšem mezi seschlými pahýly utrápených stromů – nechyběl slaměný panák ani kalinový mostek a hrátky se Sášou, Mášou a Parášou), realistickou popisnost ještě dotvrdili tu špalkem, na němž se mužik chystá sekat polínka, tu statkářkou, která v náušnicích a slamáčku ztěžka šlape zelí. Táninu postel pak ale zpovykané dívenky přivezou rovnou na dvorek. Takovou slavnost, jakou je ples u Larinových, ovšem nechali v pošmourném světle prakticky bez tance zřejmě v domnění, že to zachrání ohňostrojem za plotem. A Oněginův návrat do Petrohradu pojali jako ballabile karnevalových masek s miliskujícími se kurtizánami po divanech.

Natalia Ushakova se svou Taťánou slavila úspěchy na prestižních scénách. Pro Brno si nechala barevnost svého sopránu spíše jen ve středním rejstříku a jemných pianissimech, kdy se při závěru dopisové scény až tajil dech. Avšak s výškami a dramatičtějším výrazem se její hlas spíše zužoval.

Režisér Zdeněk Kaloč ji ponechal (na rozdíl třeba od Konwitschného provokativního pojetí, v němž mohla všestranně rozvinout nuance této postavy) setrvale nýt a schlíple se ploužit v kostýmech spíše usedlé matky (ba i vdovy v černém na narozeninách) než roztoužené panenské dívenky a posléze dámy velkého světa. S výjimkou elegantního kostýmku, v němž, s kufříkem v ruce na špalku rodného statku, připravena ihned odjet, nervózně očekává Oněginovo rozhřešení. Noblesní, elegantní Roman Janál zpíval v Brně spolehlivě, v krásně klenutých frázích, režií byl však odsouzen k upjatému Oněginovi, který v závěru s rukama na srdci odkvačí z jeviště. Podobně je Peter Berger nadán dostatečně nosným tenorem a kantilénou, a nebýt těchto pěveckých kvalit, zůstal by jeho Lenskij ušlápnutým chudákem. Neustálé piruety Terézie Kužliakové pro vyjádření neposednosti Olgy v ostře rudých šatech byly únavným klišé, které se tato talentovaná slovenská mezzosopranistka snažila překrýt aspoň pěvecky. A karikatura Triqueta coby opilého pouťového šaška (Zoltán Korda) vyzněla jako nepovedené Kaločovo puzení k jinakosti.

Oněgin je ucelený komorní příběh vyžadující velké pochopení pro psychologii jednajících postav. Právě jednota a psychologie jsou nejslabšími stránkami brněnské inscenace. Oněgin je ale naštěstí natolik silné téma, že sterilita (podobně jako výstřelky) inscenátorů nezabrání výslednému usebrání diváků, kteří si často Oněgina musí užít i jim navzdory.

***

HODNOCENÍ LN ***** Petr Iljič Čajkovskij: Eugen Onegin

Dirigent: Jaroslav Kyzlink Režie: Zdeněk Kaloč Scéna a kostýmy: Jana Zbořilová Sbormistr: Josef Pančík Pohybová spolupráce: Jiří Pokorný Premiéra v Janáčkově divadle 23. ledna 2009

Autor:

2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč
2. týden: Vyhrajte dobroty pro batolata v hodnotě 3 466 Kč

Zúčastněte se volby jména roku 2024 a správně odpovězte na soutěžní otázku.