Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Zklamání. Fenomén se nevrátí

Česko

Senzační comeback ve formuli 1 ztroskotal na Schumacherově zdraví. A Ferrari si způsobilo další blamáž

PRAHA Brzy se v kronice moderního sportu mohl psát jeden z největších comebacků dějin. Místo senzace vstřebejte zklamání, s jakým se teď formule 1 stěží smiřuje.

Velký návrat Michaela Schumachera se nekoná...

Německý fenomén se nezbavil dlouhodobých bolestí krku, proto účast na Velké ceně Evropy, která se 23. srpna koná ve Valencii, musel včera zrušit. „Udělal jsem vše, co bylo v mých silách, abych byl připraven. Bohužel i přes všechny možné lékařské postupy se to nepovedlo,“ píše se v prohlášení na jeho oficiálním webu.

Mrzuté, že?

Až příliš vysoká zátěž I tak se ta zpráva trochu čekala. Ikona Ferrari prohrála boj s časem.

Doplatila na únorový pád při tréninku na závod superbiků - tehdy si Schumacher ve španělské Cartageně pohmoždil krční obratle, o nichž v hektické přípravě mluvil.

Jen si s těmito potížemi představte řídit tak rychlé auto, když se vám přetížení hlavy v přilbě několikanásobně zvýší. V zatáčkách a při brzdění může vážit téměř 40 kilogramů. Je to trochu děsivá síla.

„Následky zranění jsou stále patrné,“ cituje jezdce agentura AP. „Krk mi nedovolí extrémní zátěž v kokpitu formule 1. Mrzí mě to hlavně kvůli klukům z Ferrari a fanouškům, kteří mi drželi palce. Já je teď budu držet jim.“

Slavný pilot, sedminásobný mistr světa, měl ve 40 letech nahradit zraněného Brazilce Felipeho Massu. Ten při červencové kvalifikaci v Maďarsku havaroval a po střetu s pružinou z jiného vozu skončil s proraženou helmou a otřesem mozku. „Schumi“ najednou nechtěl sedět pouze s rukama v klíně.

„Během posledních dnů ukázal velké úsilí a mimořádnou motivaci,“ ocenil Luca di Montezemolo, prezident italské stáje. „Není pochyb o tom, že by jeho návrat byl dobrý pro celou formuli. Chci mu poděkovat za oddanost Ferrari.“

Toho Ferrari, které se v letošní sezoně především trápí. Vždyť je se 40 body v pořadí týmů až třetí, Massa mezi jezdci sedmý, a jeho finský parťák Kimi Räikkönen dokonce devátý.

I proto se také nabízí spekulace, zda to celé vlastně nebyl ze strany stáje jen chytře připravený marketingový tah. Ferrari prožívá černý rok - a když ne výsledky, zajistilo si načas aspoň velkou pozornost.

„Spíš z toho vznikla velká blamáž,“ odmítá takové úvahy český expert Pavel Turek. „Nebylo lepší si vše nejdřív v klidu a potají otestovat? Takhle navnadili tisíce fanoušků, kteří skupovali lístky jen kvůli tomu, aby viděli v akci znovu Michaela Schumachera.“ Zaskočí testovací pilot Co bude dál?

Massu ve Španělsku nakonec zastoupí Ital Luca Badoer, jeden z testovacích jezdců stáje. V 38 letech.

Nováčkem ve formuli 1 ovšem není. V týmech Scuderia Italia, Minardi a Forti odjel na konci minulého století celkem 49 závodů. „Za svou tvrdou práci, kterou pro nás za deset let odvedl, si teď zaslouží šanci,“ prohlásil Di Montezemolo.

Badoer však nikdy v životě nebodoval. Oproti Schumacherovým 91 triumfům, které už možná nikdy nikdo nepřekoná.

Třeba jste se těšili na další.

Už víte, že marně...

***

Rošády ve Ferrari

Zraněný Massa Start sezony se mu nepovedl, po devíti závodech byl v průběžném pořadí na 7. místě. Po nešťastné nehodě v Maďarsku si týden poležel v nemocnici, doba jeho léčby je zatím nespecifikovaná.

Spasitel Schumacher Když oznámil, že Massu na čas zastoupí, svět byl najednou vzhůru nohama. Okamžitě začal trénovat, jenže se nemohl zbavit problémů s krkem. Po dvou týdnech musel nakonec snahu vzdát.

Náhradník Badoer Ve formuli 1 jezdil testovací pilot v 90. letech. Za italskou stáj ale nikoliv, třebaže už měl jednou Schumachera nahradit, když si v roce 1999 zlomil nohu. Tehdy ovšem dostal přednost Fin Mika Salo.

Autor:

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč