Pondělí 13. května 2024, svátek má Servác
130 let

Lidovky.cz

Zlato a stříbro pro Česko

Česko

Tento týden probíhá ve slovinské Portoroži tradiční festival reklamy „nové Evropy“ Golden Drum.

Festival vyvrcholí dnes večer, ale už nyní je jisté, že česká reklama neodejde s prázdnou. PORTOROŽ/PRAHA Tři zlatá ocenění, jedno stříbrné, další práce mezi finalisty svých kategorií. Taková byla včerejší bilance české reklamy soutěžící na mezinárodním festivalu Golden Drum (Zlatý buben). K vyhlášení nejprestižnějších kategorií, včetně cen Grand Prix, však teprve dojde, a to dnes večer.

Současný šestnáctý ročník portorožského festivalu se musel vypořádat s poklesem počtu soutěžních prací i účastníků v důsledku finanční krize. Přihlášených reklam ubylo proti loňskému ročníku zhruba o čtyřicet procent a počet účastníků se zmenšil takřka o polovinu. Celkem soutěží necelých dva a půl tisíce prací, z toho sto padesát českých. Festival se naproti tomu pokusil dodržet trend posledních let, který lze popsat slovy: dostat se z pozice čistě východoevropského festivalu na celoevropskou úroveň. Vedle zemí bývalého socialistického bloku tak organizátoři lákají do Portorože reklamní agentury z globálního trhu, zahrnujícího nejen Evropu jako celek, ale i Blízký východ a Asii. A právě práce agentur z vyspělejších reklamních oblastí by měly být tahounem, který dostává úroveň festivalu nahoru.

Východní Evropa bez inovace „Ve většině inovativních kategorií byl opravdu markantní rozdíl v úrovni prací z východní Evropy a ze zbytku světa. V kvalitě nápadů a inovativnosti přístupu skutečně stále zaostáváme,“ řekl LN Andrej Štuk, kreativní ředitel agentury Mark/BBDO a jeden ze dvou zástupců české reklamy, kteří letos zasedli ve festivalové porotě. Druhým je Roman Meliška, ředitel marketingu a strategie společnosti Škoda Auto. „Interaktivitu a nejnovější technologie umějí v zahraničí evidentně lépe. Nové postupy a technologie u nás pořád využíváme jen okrajově,“ potvrdil LN Meliška.

V této souvislosti se sluší dodat, že česká reklama patří na festivalu zatím spíš mezi ten lepší vzorek „východoevropské“ reklamy. Svůj podíl na tom má i sama Štukova agentura Mark/BBDO, která si za svou kampaň žvýkaček Orbit „Vychytaná piksla“ odnesla už dvě ceny. Multimediální projekt pro společnost Wrigley, v němž si mohli zákazníci sami navrhnout podobu své krabičky žvýkaček, zatím získal cenu Zlaté hodinky (Golden Watch) za nejlepší reklamní kampaň a Stříbrný buben (Silver Drum) v kategorii Design/Art Direction. Český úspěch v tuto chvíli doplňují Zlatý buben za tiskovou kampaň agentury Leagas Delaney pro Škodu Auto, která bodovala opět v kategorii Design/Art Direction, a další Zlatý buben pro náborovou kampaň těžební společnosti OKD z produkce PR agentury Bison & Rose. Tato kampaň byla oceněna v nově zavedené kategorii Public Relations a těžila z takzvaného efektu advocacy – společnost OKD požádala své zaměstnance, aby práci ve společnosti doporučili svým známým a kamarádům. Firma podle své proklamace získala touto cestou několik set nových horníků.

„Za těmi českými pracemi, které zabodovaly, stály často docela jednoduché nápady, srozumitelně a přehledně zpracované, ať už v tisku, televizi či v kategorii PR,“ dodal pro LN Meliška.

Boduje i slovenský T-Mobile Podobně jako česká je zatím v Portoroži úspěšná i slovenská reklama, a to zejména díky práci bratislavské agentury MUW Saatchi & Saatchi, která si za svou práci pro klienta T-Mobile odváží dva Stříbrné a jeden Zlatý buben.

Pořadatelem festivalu je společnost Golden Drum, podporuje jej slovinská Asociace reklamních agentur.

***

Ceny za reklamu

V šestnáctém ročníku mezinárodního festivalu reklamy Golden Drum soutěží 150 českých prací.

Ceny si zatím odnesly tři: agentura Bison & Rose získala zlato v kategorii Public Relations za náborovou kampaň pro těžební společnost OKD, kterou svým přátelům doporučovali přímo zaměstnanci (vlevo). Zlatem, tentokrát v kategorii design / art direction, byla oceněna také tisková inzerce pro Škodu Auto z dílny agentury Leagas Delaney Praha (dole). Hned dvě ocenění, zlato a stříbro, získala také kombinovaná kampaň agentury Mark/BBDO propagující žvýkačky Orbit společnosti Wrigley. Projekt, který umožnil lidem navrhnout vlastní podobu krabičky žvýkaček, získal zlato za nejlepší reklamní kampaň a stříbro v kategorii design / art direction.

Autor:

Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA
Rozdáváme kojenecké mléko Hipp ZDARMA

HiPP rozšiřuje své portfolio kojeneckého mléka o nový typ obalu. Novinka přichází ve formě HiPP COMBIOTIK® v plechové dóze, 800 g, která nabízí...