Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Jak investovat do umění? Zeptejte se odborníka

Pořadatelka veletrhu umění Iva Nesvadbová s malířem Janem Mikem.

UKONČENO

Rádi se kocháte v muzeích a galeriích, ale domů si výtvarné dílo neodvážíte pořídit? Zeptejte se odborníka, jak založit uměleckou sbírku. V pátečním on-line chatu bude na dotazy odpovídat významná česká galeristka. Poradí například, jestli jsou v Česku významní streetartoví umělci, kteří nemalují jen po zdech domů. Kolik stojí obraz, fotka či socha od českého výtvarníka? Vyplatí se investovat do umění? Nejen na tyto otázky bude odpovídat od 13 hodin organizátorka největšího veletrhu s uměním v České republice Iva Nesvadbová. Již třináctým rokem pořádá v hlavním městě ArtPrague. Stejně jako loni i letos je akce v Kafkově domě, kde se do neděle 16. března prezentují tři desítky nejen českých galerií a projektů. Vystaveno je několik stovek děl. Kromě děl významných autorů tuzemské výtvarné scény nechybí ani stále populárnější street art.

položených otázek: 22 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (14.3.2014 8:06) monika
DObrý den, mě by zajímalo, jak je to s fotkou? na jaké úrovni je třeba současná česká fotografie? Má na cenu vliv, jestli je černobílá, nebo barevná? Děkuji
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 12:58)
Dobrý den, vedle Art Prague pořádá naše společnost i Prague Photo, což je veletrh soustředěný přímo na fotografii. Fotografie se stává stále větším fenoménem nejen pro sběratele, ale i pro řadové milovníky tohoto média. Díla klasické česká fotografie-máme na mysli dílo Drtikola, Sudka, Funkeho- jsou na mezinárodních fórech zařazena do nejvyšší kategorie. Ovšem i současná česká fotografie získává ve světě své jméno-Ivan Pinkava, Tono Stano, Žurkovi, Tereza Vlčková-již mají své jméno. Nemyslím si, že černobílá či barevná fotografie rozhoduje, zvláště u současné tvorby.
OTÁZKA (14.3.2014 8:10) petr
Zajímalo by mě, podle čeho vybírat rám na obraz. je důležité vůbe cnějaký mít? může to ovlivnit jeho hodnotu? Hezký den a díky
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:00)
V dnešní době je většina prací realizována na plátně a blind rámu. Rám určitě roli nehraje. Pokud se nejedná o klasické dílo.
OTÁZKA (14.3.2014 8:28) Hana
Dobrý den, lze si vybírat a zakoupit výtvarné dílo od studenta/ů AVU?
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:01)
Art Prague vymezuje velký prostor jak studentům, tak i absolventům AVU a UMPRUM. Jejich díla lze v Kafkově domě pořídit za minimální částky.
OTÁZKA (14.3.2014 8:56) J.K.
Zdravím, chtěl bych se zeptat, co byste doporučila začínajícímu sběrateli? s jakým rozpočtem začít, kde hledat, držet se intuice, nebo spíš rásia?
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:04)
Určitě je rozhodující první dojem, to znamená intuice, tedy Váš pocit z obrazu. Samozřejmě sekundárně může rásio zasáhnout, ale přes to doporučuji řídit se citem. Určitě obraz nekupujete jenom aby zůstal zabalen v "bublinách", ale rád si ho pověsíte u sebe doma a začnete s ním žít. Takže se řiďte hlavně tím, zda Vás dílo vůbec osloví.
OTÁZKA (14.3.2014 9:25) Vitezslav
Chtel bych si nechat udelat dobovou repliku znameho obrazu ze 14.stoleti dobovymi postupy (drevena deska, zlate platkovani, lapis lazulli,..). nedelam si to z duvodu investice, ale ze zajmu o toto obdobi, presto me zajima, jestli podobna vec ma sanci se casem zhodnotit. Diky
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:07)
Tento způsob "sběratelství" je poněkud mimo náš rádius. Pokud Vás tato myšlenka tak láká, je to čistě na Vašem rozhodnutí. Zhodnocení v určitém časovém horizontu neumím u kopie odhadnout.
OTÁZKA (14.3.2014 9:46) Radek
Dobrý den, existuje v současné době nějaký styl/období/autor, do něhož se investice vyplatí nejvíc? Nebo je to všechno otázka náhody a hodnotu ukáže až čas? A co si myslíte o českých filmových plakátech?
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:12)
Svým způsobem je každá koupě riziko a náhoda. Skutečně ukáže teprve čas, zda bylo Vaše rozhodnutí tak prozíravé nebo nikoliv. Český filmový plakát má bohužel svou zlatou éru 60.-80. let za sebou. Patřil spolu s polským filmovým plakátem k tomu nejlepšímu ve světovém kontextu. Je to od Vás dobrá otázka a připomínka, nicméně škoda, že je to dnes již nostalgie.
OTÁZKA (14.3.2014 9:57) Otakar Bozejovsky
Dobrý den! Už jsem byl několikrát na ArtPrague. Kromě toho že ten Kafkův dům je v hrozném stavu, celá ta akce vypadá spíše jako zastavárna. Nechcete udělat nějaký předvýběr galeristů a vystavených děl jako je to např. v Art Basel nebo v Dokumentě? Takto to umění moc neprospěje, nejlepší galerie a umělci se tomu vyhýbají a sběratelé také. S pozdravem, O. Božejovský , bývalý úspěšný galerista moderního umění v Curychu.
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:18)
Dobrý den, škoda, že jste bývalý galerista, děkujeme za náměty. Až bude Praha na úrovni Baselu, rádi provedeme jakýkoliv výběr dle našeho uvážení.
OTÁZKA (14.3.2014 9:58) míla
Zajímalo by mě, co si myslíte o street art? Lze to skutečně považovat za umění? a má Česká republika někoho jako je Banksy?
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:22)
Street art již má potvrzenou svou pozici v galeriích. Jedná se o výtvarný projev, ze kterého se erudovalo mnoho významných umělců nejen v zahraničí, ale i v České republice. Mezi nejznámější u nás patří například Pasta Oner, Honza Kaláb či Jan Miko, jejichž tvorbu zastupují galerie i v rámci Art Prague.
OTÁZKA (14.3.2014 10:31) Lena
Dobrý den, zajímá mě, jestli se ještě dnes vyplatí investovat do umění z přelomu 19. a 20. století, zajímá mě Mařákova škola a selské motivy a krajiny galeristů z tohoto období. Zajímá mě, zda je nyní cena už na maximu nebo ještě poroste. Děkuji.
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:27)
Malíři 19. století zcela nepochybně patří k základnímu kulturnímu fondu našeho státu. Zda ceny porostou nebo ne, je vždy otázka, každému doporučuji navštěvovat aukce, které se zaměřují na toto historické období. Pokud již toto období sbíráte, určitě ve svém úsilí pokračujte. Mařákova škola patří k tomu nejlepšímu, co zde bylo vytvořeno. Co se týče zmíněných selských motivů, myslím, že je vždy dobré zaměřit se na určité téma a dát tím tak ucelený rámec Vaší sbírce.
OTÁZKA (14.3.2014 10:45) Mirek
Dobrý den, mě by zajímalo, jak člověk pozná u mladého malíře, že je opravdu talentovaný a že z něho něco bude? vyplatí se třeba koupit něco teprve od studentů?
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:30)
Díky vysokým uměleckým školám, máte k dispozici již určité síto talentu. Proto vřele doporučuji zajímat se o jejich tvorbu, a to i vzhledem k jejich cenové dostupnosti. V tomto případě bývá zhodnocení díla velmi rychlé. Nicméně i tak nelze přehlédnout rizika investice, protože u mladých umělců je jejich následný vývoj velmi nevyzpytatelný.
OTÁZKA (14.3.2014 10:47) Jana
Hezké poledne, chtěla bych se zeptat, zda je rozhodující u umělce jeho profil a vzdělání? tedy jestli má smysl koupit něco od někoho, kdo nemá vystudovanou uměleckou školu? děkuji
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:36)
Ač Vám umělcův profil a vzdělání může v současné době poskytnout určitou garanci budoucího vývoje tvorby, není to pro zhodnocení jeho prací rozhodující. Takové příklady můžeme nalézt nejen v historii dějin umění (Van Gogh atp.), ale i v zahraničí, kde je vzdělání z finančních důvodů hůře dostupné a tudíž o kvalitách umění rozhoduje více aktivita umělce. Důležité je však na závěr říci, že opravdu ze všeho nejdůležitější je samotný talent.
OTÁZKA (14.3.2014 11:41) Peter
Prosím vás, doporučila byste i nějaké zahraniční akce tohoto typu jako ArtPrague? kam se vydat na cestách nebo přímo cíleně jen za uměním (když tedy pomineme Paříž a Londýn)? A máte srovnání například s eSlobenskem a Poslkem, jaký tam je trh s uměním? hezký den přeji
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:50)
Například na Slovensku žádná podobná akce neexistuje. Doporučuji Art Basel. ViennaFair, Art Strassburg, FIAC Paris či Art Paris, Scope. Důležitý veletrh, u nás trochu opomíjeny, je ARCO Madrid, který se koná vždy v ůnoru. V podstatě v každé evropské metropoli naleznete zajímavý veletrh výtvarného umění v průběhu celého roku. Evropské trhy s uměním jsou bohužel převážně regionální, lidé na nich kupují spíše lokálně známá jména.
OTÁZKA (14.3.2014 12:06) Antonie H.
Podle jakých parametrů je posuzována hodnota děl současných mladých tvůrců? Příjemný den a děkuji
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 13:59)
Cena je tvořena trhem, konkrétní parametry neexistují, díky čemuž mají investice do umění takové kouzlo. Základním pravidlem je, že cena díla je určená tím, kolik je za něj kupec ochotný zaplatit. Druhým prodejem díla se cena teprve potvrzuje. Toto platí hlavně pro mladé tvůrce, u ověřených autorů je již základní cena ustanovena právě zmíněným vývojem kupní ceny.
OTÁZKA (14.3.2014 12:28) Anička
Dobrý den, kolik dostane z ceny umělec, když si koupím obraz v galerii nebo právě na veletrhu? děkuji
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 14:03)
Vše je dle dohody mezi umělcem a galeristou. Pohybuje se to mezi 60-80% z ceny obrazu pro umělce. Je nutno si však uvědomit, že galerie do umělce investuje nejen v rámci propagace, ale i v rámci běžného provozu či právě účasti na veletrhu. Proto doporučujeme obrazy nakupovat přes galerie, jelikož tím v podstatě finančně přispíváte na další rozvoj jména umělce, čili i růst ceny jeho prací ve Vaší sbírce.
OTÁZKA (14.3.2014 12:31) Karel P.
Zdrvaím Vás, občas chodím do muzeí, ale i galerií. a všiml jsem si jedné věci, pokud má malíř v jednom roce nebo spíše krátce po sobě vernisáže na různých místech, stává se, že ceny bývají dost diametrálně odlišné! není to problém? vždyť cena díla během několika týdnů jen těžko takto rychle stoupne...
Iva Nesvadbová: (14.3.2014 14:09)
Děkuji za velmi trefný postřeh. Ano, o této problematice vím. V zahraniční je spolupráce mezi umělci a galeriemi velmi užší a exklusivnější. Český trh v tomto směru ještě značně zaostává a v blízké době bychom se tomu rádi věnovali více, protože si úlohu Art Prague nepředstavujeme pouze jako veletrh konající se jednou ročně, ale i jako určitou instituci stmelující uměleckou scénu v průběhu celého roku.