130 let

Jaké jsou problémy školství?

vydáno 14.2.2012 9:00
Nedávno získala novinářskou Cenu Ferdinanda Peroutky, do Lidových novin píše od roku 1990. Vede přílohu Akademie, která se věnuje školství. Jaké má na současné dění ve školství názor? Co říká na mnohdy kontroverzní kroky ministra Josefa Dobeše? Kterou školu by doporučila, kterou naopak ne? A co třeba školné? Na dotazy čtenářů odpovídala redaktorka LN Radka Kvačková.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 15. února 2012 do 13:30

OTÁZKA: Jakou vidíte úměru mezi pojmy:"Klesající úroveň vysokých škol" a "Potřeba zavedení školného"..Věřím ale, že tato otázka v jiném tvaru zazní vícekrát, proto - odpověděla-li jste již, na tuto, byť jinak položenou - nemusíte!:-)) Petr Vlasák
ODPOVĚĎ: Úměra přímá, ale malá. Podle mne ovšem žádný stát neutáhne vysokoškolské vzdělávání tolika lidí na vysokých školách. Když chodilo na VŠ deset, patnáct procent populace, tak to bylo, samozřejmě, něco jiného. Chceme ale udělat z vysokoškolského vzdělávání znovu takovou vzácnost? 15.2.2012 13:02
OTÁZKA: Nepoškodily vlastně soukromé školy úroveň našeho školství? Miroslav Koláč
ODPOVĚĎ: Jak které. V zásadě ale není důvod, proč by soukromé VŠ neměly být. Koneckonců stát na ně žádné peníze nedává. A pořád ještě není vyloučené, že se z některé soukromé VŠ vyklube škola lepší než některá věřejná. 15.2.2012 13:04
OTÁZKA: Dobrý den, myslíte, že dnešní titul (Ing., Mgr.) dosahuje kvalitou na maturitní zkoušku, jak byla chápána dejme tomu za první republiky? Tedy potvrzení toho, že člověk dosáhl jisté úrovně (jak lidské tak i intelektuální) potřebné pro práci třeba úředníka. Dle mého názoru došlo k posunu minimálně o jednu úroveň, tedy dnešní absolvent VŠ bude asi tak na úrovni té dřívější maturity. Děkuji Honza K.
ODPOVĚĎ: Asi budete mít pravdu. Kdo měl za První republiky maturitu, měl většinou i úroveň. A nejen znalostí. Ale co s tím naděláte? Vzdělání není jen věcí znalostí, ale i názvosloví. Co nám bude platné, když budeme mít maturanty tam, kde mají ostatní země vysokoškoláky? Všichni akorát řeknou- tam investovat nebudeme, to je málo vzdělaný národ. Takže nic proti většímu množství vysokoškoláků. Ovšem s tím, že už mi nestačí vědět, že někdo vystudoval vysokou školu. Chci vědět kterou. 15.2.2012 13:10
OTÁZKA: Dobrý den paní Kvačková, gratuluji k udělení ceny Ferdinanda Peroutky a zároveň mám několik dotazů. Myslím, že u nás je nadbytek škol zakončovaných maturitou. Jejich úroveň je potom velice rozdílná, některé školy drží žáky jen do počtu, složená maturita na nich nedokládá ani základní znalosti. Proto jsem považoval za dobré, že nynější ministr konečně spustil jednotné maturity, které se "připravují" už mnoho let,( odhlížím ale od jejich nepochopitelné ceny a organizace). Jednak se prokázaly slabiny jejich organizace, ale hlavně se prokázala chabá úroveň maturantů na některých školách a možná i bídná úroveň některých škol samotných. Myslím, že protestující byli často studenti flákači a školy, které dobře vědí, že jejich maturanti toho moc neumí. Co Vy si myslíte o státních maturitách ?, jak s maturitními učebními obory? Za důležitou součást povinné maturity považuji matematiku, dokládá schopnost myslet, nejenom se něco nabiflovat. Souhlasíte? Obdobné otázky by se týkaly počtu a kvality vysokých škol, jistě je někdo jiný položí. Děkuji za odpovědi a zdravím, J.Veselý J.Veselý
ODPOVĚĎ: Státní maturitu beru. Na povinné matematice bych ale nestála. Ať se každý rozhodne, z čeho chce zkoušku skládat. Třeba v Anglii je to, pokud vím, taky tak. 15.2.2012 13:12
OTÁZKA: Dobrý den, říkal jsme si za paní ministryně Kuchtové, že už snad horší ministr přijít nemůže. S příchodem ministra Dobeše jsem se přesvědčil, že platí, "nikdy neříkej nikdy". Sdílíte toto hodnocení pana misnitra Dobeše? Nemýlím-li se, Karolína Peake je Vaše dcera, jak tedy hodnotíte, že strana VV obsadila ministerstvo právě panem Dobešem a nadále jej tam drží? Měl by podle Vás být Josef Dobeš vyměněn? DiGi
ODPOVĚĎ: Ten Dobeš není úplně šálek mého čaje, třeba jeho personální politika se mi nelíbí, ale pokud jde o státní maturitu, testování páťáků a deváťáků, či vysokoškolskou reformu, případně optimalizaci škol, nevidím, co je na tom špatně. Vždyť totéž slibovali i jeho předchůdci. Jen se jaksi neodhodlali. Když nic jiného, odvahu u něj oceňuju. 15.2.2012 13:17
OTÁZKA: Dobrý den, v médicíh se pohybujete dlouhou dobu a sledujete pravidelně problematiku školství. Můžete prosím zhodnotit ministry školství, jak jste je poznala z hlediska přístupu k médiím a jejich schopnosti vysvětlovat veřejnosti problémy a srozumitlně předkládat řešení? Zajímá mě Váš názor a zkušenost jako novinářky. Můžete uvést ministry, kteří byly z tohoto pohledu bvelmi dobří a naopak ty, kteří s médii pracovat neuměli vůbec? Jak hodnotíte mediální obraz a servis médiím za vedení ministerstva Josefem Dobešem, kdy výrazně narostl počet pracovníků tiskového odboru MŠMT? DiGi
ODPOVĚĎ: Mediální obraz J. Dobeše je mizerný a rozhodně za to nemůže jeho mediální oddělení (i když si to ministr možná myslí). Může za to tedy on? Do jisté míry. Pokud ale jde o školskou pilitiku, ve skutečnosti nedělá, myslím, nic, s čím by nesouhlasil třeba premiér. Z předchozích ministrů nadělal největší paseku nejspíš ten první, M. Adam, když bez rozmyslu zavedl osmiletá gymnázia. Myslel to tehdy dobře, ale základní školy na to silně doplatily. Zrušit je chtěl E. Zeman (ČSSD), ale neuspěl. 15.2.2012 13:25
OTÁZKA: Paní Kvačková, jste matkou Karoliny Peake. Nezdá se Vám, že vyslovovat se k záležitostem strany, jejíž vysoce postavenou členkou je Vaše dcera je přinejmenším střet zájmů? Jste opravdu nestraná? Nestydíte se za to, že je dcera členkou takové neúspěšné a zkorumpované vlády? Zita Dvořáková
ODPOVĚĎ: Ne,nestydím se. K záležitostem strany se nevyjadřuji, jen ke vzdělávání. Nestranná se snažím být, ale pravděpodobně nejsem, jakož ani nikdo jiný. 15.2.2012 13:27
OTÁZKA: Co soudíte o "žebříčku gymnasií" a o skutečnosti, že v TOP 10 jsou čtyři církevní a vetšina nestátních? Adalbert Malostranský
ODPOVĚĎ: O žebříčcích si nemyslím nic moc dobrého. Tuším totiž, že škola je prostě tak úspěšná, jak dobré, rozuměj nadané a motivované studenty nabere. Pak už nemusí nic moc dělat. Do církevních gymnázií chodí zřejmě děti z nábožensky založených rodin, které jsou vedeny trochu jinak než ostatní. Možná pozitivněji. Ať žijí! 15.2.2012 13:32
OTÁZKA: Dobrý den nejdříve bych ráda poděkovala za vaši vpráci v LN-Akademii, je inspirující a skvělá.Také blahopřeju k obdržení Peroutkovy ceny - měla jsem z toho radost. Dotaz: mám tuto ověřenou zkušenost - v našem kraji je velké množství DDomovů a ty děti nejsou hloupé, z menšin i majority, přesto ředitelka domova vyžaduje jak na speciálních školách, tak i na ZŠ, kam tito docházejí, aby byl na ně brán jiný metr. Takže chlapec ve 4.třídě speciálky má 2 z matematiky, ale neumí hodiny, neumí 7+7 a jiné lehce nad dest součtu a takovýchto dětí je tam fůra i v ZŠ. Pak je všechny po 9 letech docházky pošlou-kam - na učňák kuchař-číšník, nebo zedník. Je to smutná zkušenost, možná by se mohlo psát o této porblematice v Akademii též, aby se učitelé nebáli. Jenže to je možná jen v tomto kraji-na Vysočině. Marki
ODPOVĚĎ: Dík. Tu praxi, kterou popisujete, úplně neodsuzuju. Odstranit by ji měl ale "metr" plošných testů v páté a deváté třídě. Právě proto se zavádí. Aby se zjistilo, kolik žáci skutečně umí. Známky totiž nejsou púplně objektivní. 15.2.2012 13:35
OTÁZKA: Dobrý den, občas is přečtu Vaše články, ale bohužel zkratkovitost novinářské tvorby je spíše ku škodě než k užitku. O odborných tématech by měli psát zejména odborníci, protože laický (což je i novinářský) pohled je dosti zkreslující. Chtěl bych, abyste mi vysvětlila tuto diskrepanci. Novináři (a spolek EDUin) tvrdi, ze socialisticke skolstvi, ktere jsme doposud neopustili, zpusobuje soucasnou zhorsenou uroven vzdelavani (ve vsech oblastech, i v jazycich, bohuzel; zabyvam se testovanim urovni jazykovych znalosti a dovednosti na mezinarodni urovni). Jenomze mi jsme se zhorsili OPROTI a VZHLEDEM K socialistickemu skolstvi, protoze vysledky vyzkumu provadenych v 80. a na pocatku 90. let byly podstatne lepsi (patrili jsme ve vsech oblastech obvykle mezi 7 nejlepsich zemi v OECD). Z toho mi vyplyva, ze chybne je to, co se od te doby udelalo, nikoli samo centralne rizene socialisticke skolstvi, ktere bylo evidentne schopno vyprodukovat vzdelanejsi populaci. Proc to novinari prevraceji? Novinari take dost castu zduraznji kompetence pred znalostmi a dovednostmi (stavi tyto pojmy jako protikladne). Bohuzel ale nevedi, ze kompetence v pedagogicke teorii predstavuji soubory znalosti a dovednosti, obvykle velice detailne popsane ve standardech. Cesky nonsense vznikl chybnym prekladem slova z anglictiny, navic do prostredi, ve kterem toto slovo nema tradici. Stejne je to s gramotnostmi. Pokud nebudete terminologii spravne uzivat, budou Vase texty i myslenky nadale "pomylene", amaterske, totiz nepresne a o nicem. Martin M.
ODPOVĚĎ: Nechápu přesně o co Vám jde. O uznání, že za komunistů se učilo líp? S tím nesouhlasím. Myslíte, že se vzdělávání moc rozvolnilo? Pak budete asi souhlasit se současným ministrem, že je potřeba je v některých bodech trochu srovnat testováním. Kompetence bez znalostí, samozřejmě, moc velký efekt nepřinesou. Ale znalosti bez toho, aby je žáci dovedli využívat taky ne. 15.2.2012 13:41
OTÁZKA: Paní Kvačková, nemám žádnou otázku, pouze Vám chci pogratulovat k tak bezvadné, chytré a krásné dceři jakou je Karolína Peak. Takové osobnosti potřebuje naše republika. Škoda, že je v nesprávné straně. moc zdravím obě. Marta
ODPOVĚĎ: Dík moc, ale poraďte jinou. (Stranu). 15.2.2012 13:42
OTÁZKA: Pani redaktorko, co si myslite o uz skoro 60 soukromych vysokych skolach, kde se informatici uci zobrazovat linerani funkci v grafu (zakladni skola) a do vyuky nemusi vubec dochazet? To jsou me zkusenosti z vyuky na trech soukromych skolach (pry tech prestiznich). Neni toto ten pocatek upadku ceskeho skolstvi? Neklademe zadne pozadavky na vysokych, potom tedy ani na strednich a nakonec ani na zakladnich skolach... Kdy konecne dojde k diverzifikaci vysokych skol, ktere zdecimoval proces jejich masifikace? Dekuji za odpoved. Milan
ODPOVĚĎ: Investovat peníze do vzdělávání, třeba na soukromé vysoké škole, není v zásadě špatné, protože každé vzdělávání je dobré. Jde jen o to, aby na to nedopláceli daňoví poplatníci víc, než je zdrávo. Ale to se v případě soukromých škol prakticky neděje. 15.2.2012 13:48
OTÁZKA: Promiňte, jen bych chtěla vyjádřit názor proti Zitě Dvořákové, jež vás osočuje. Vracíme se do totality, rodiče ani děti přece nemohou za chování těch druhých. Navíc kdejaký úspěšný podnikatel či politik měl bůhvíjaké rodiče, co třeba ten vrah Aničky, jeho rodiče neměli možnost ovlivnit jeho povahu či kroky. Takže věřím, že jste vychovala dobře své děti a pak jste jim dala volnost v jejich názorech a rozhodování, jak by to mělo být i ve školství. Bohužel někde se děje, že stále trpí buď děti za rodiče nebo naopak. Dalo by se věnovat také tomuto tématu v Akademi-vidět lidi a učit je spravedlivě či hodnotit a ne dle jejich rodičů? Anonym
ODPOVĚĎ: Děkuju, že jste se mne zastala. Mám to zapotřebí. 15.2.2012 13:49
OTÁZKA: Zapomněla jsem předem poděkovat za případné vaše názory k mým otázkám-dětské domovy a škola a druhá,kde jsem se ,bohužel, nepodepsala, o pohledu na lidi-děti ne dle rodičů či prarodičů. Hodně radosti ve vaší práci! Marki
ODPOVĚĎ: Na to už jsem odpovídala, ne? Tak Vás zdravím 15.2.2012 13:49
OTÁZKA: Dobrý den, podle mě je největší problém sám ministr. Tušíte, proč ho stále premier drží na místě, když je všem jasné, že takto příjdeme o 50 miliard??? Josef7
ODPOVĚĎ: Nevím, jestli přijdeme o 50 miliard, doufám, že ne, ale s těmi evropskými penězi nemá problémy jen Dobeš. Premiér ho asi drží proto, že je to koaliční partner. A taky, jak už jsem někomu psala, nejspíš nemá zásadnější problémy s Dobešovými reformami. Také je považuje za správné. 15.2.2012 13:51