OTÁZKA:
Dobrý den,
občas is přečtu Vaše články, ale bohužel zkratkovitost novinářské tvorby je spíše ku škodě než k užitku. O odborných tématech by měli psát zejména odborníci, protože laický (což je i novinářský) pohled je dosti zkreslující.
Chtěl bych, abyste mi vysvětlila tuto diskrepanci. Novináři (a spolek EDUin) tvrdi, ze socialisticke skolstvi, ktere jsme doposud neopustili, zpusobuje soucasnou zhorsenou uroven vzdelavani (ve vsech oblastech, i v jazycich, bohuzel; zabyvam se testovanim urovni jazykovych znalosti a dovednosti na mezinarodni urovni). Jenomze mi jsme se zhorsili OPROTI a VZHLEDEM K socialistickemu skolstvi, protoze vysledky vyzkumu provadenych v 80. a na pocatku 90. let byly podstatne lepsi (patrili jsme ve vsech oblastech obvykle mezi 7 nejlepsich zemi v OECD). Z toho mi vyplyva, ze chybne je to, co se od te doby udelalo, nikoli samo centralne rizene socialisticke skolstvi, ktere bylo evidentne schopno vyprodukovat vzdelanejsi populaci. Proc to novinari prevraceji?
Novinari take dost castu zduraznji kompetence pred znalostmi a dovednostmi (stavi tyto pojmy jako protikladne). Bohuzel ale nevedi, ze kompetence v pedagogicke teorii predstavuji soubory znalosti a dovednosti, obvykle velice detailne popsane ve standardech. Cesky nonsense vznikl chybnym prekladem slova z anglictiny, navic do prostredi, ve kterem toto slovo nema tradici. Stejne je to s gramotnostmi. Pokud nebudete terminologii spravne uzivat, budou Vase texty i myslenky nadale "pomylene", amaterske, totiz nepresne a o nicem.
Martin M.
ODPOVĚĎ:
Nechápu přesně o co Vám jde. O uznání, že za komunistů se učilo líp? S tím nesouhlasím. Myslíte, že se vzdělávání moc rozvolnilo? Pak budete asi souhlasit se současným ministrem, že je potřeba je v některých bodech trochu srovnat testováním. Kompetence bez znalostí, samozřejmě, moc velký efekt nepřinesou. Ale znalosti bez toho, aby je žáci dovedli využívat taky ne.
15.2.2012 13:41