Neděle 16. června 2024, svátek má Zbyněk
  • Premium

    Získejte všechny články
    jen za 89 Kč/měsíc

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Není co oslavovat

Uplynulo šedesát let od úmrtí dr. Edvarda Beneše. Zemřel opuštěn a v izolaci, poté, co zradil všechny, kteří mu dali důvěru, a prodal ČSR Stalinovi. Pro spravedlnost je třeba jen dodat, že proti tomu, aby ČSR nespadla Stalinovi do chřtánu, mohl udělat pramálo. Jen při tom nemusel asistovat a dodávat tomu lesk jakési legitimity. Jakkoli to vypadá skromně, bylo by to tehdy a pro budoucnost znamenalo hodně. Bohužel, nestalo se.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Novák. S

1. 10. 2008 23:00
Vlastizrada

Beneš zradil v roce 1938. Je dochován Benešem vlastnoručně psaný, jím podepsaný, dopis ve francoužštině, který doručil Benešův osobní tajemník Dr. Krátký ministerským předsedům Daladierovi a Chamberlainovi. V tomto dopise nabízí Beneš postoupení šesti tisíc čtverečních kilometrů československého phraničí Adolfu Hitlerovi za mezinárodní záruky bezpečnosti zbytku ČSR. Ústně nařídil Dr. Krátkému: "Až si pánové dopis přečtou zničte to. Kdyby se to národ dověděl tak mě pověsí". Mnichovská konference byla svolána na žádost Dr. Beneše, a poskytla požadované záruky! Dr. Krátký dopis nezničil!>-

0 0
možnosti

pavlik

10. 9. 2008 17:51
to je trochu silné kafe,

pane Doležal. Nemohu se zbavit pocitu, že Vaše slova jsou poněkud účelová. Souhlasím, že Beneš to ke konci i díky špatnému zdravotnímu stavu nezvládal a že jeho morální kvality se projevily jako průměrné. Na druhou stranu, z taktického hlediska mu jeho sázka na to, že Hitler prohraje válku vyšla, kdybychom v roce 39 bojovali, pravděpodobně už by tu žádný český národ nebyl. Nad drtivou většinou našich dnešních politiků Beneš vyčnívá. Na jeho pomník bych nepřispěl, ale ani není důvod ho bořit.

Co se týče Vaší nenávisti k legionářům a sokolům - je poněkud iracionální. To není žádná hitlerjugend. Národní hrdost je u nás poměrně vzácná a není důvod po ní hned plivat.

0 0
možnosti

Radek

16. 9. 2008 23:48
Re: to je trochu silné kafe,

To je pořád řečí, že by tu český národ nebyl. Holanďané bojovali, prohráli a jsou tu pořád.

0 0
možnosti

Bobyzboby

10. 9. 2008 7:34
Re: Pohoršení horší hořčice! (Politika je umění možného...)

to Rico:

i když se domnívám, že ve složitých situacích bude mít většinou lepší možnost správného posouzení ten kdo má už za sebou aspoň typově podobnou zkušenost,  přesto s vámi souhlasím (a obzvlášť pro politické dění), že kritizovat můžu, i když věc mám možnost posoudit jen na základě hodnotových hledisek, analogických vlastních zkušeností a snad i nějaké speciální logiky.  I když tedy nemám s problémem přímou zkušenost.

Nic to ale nemění na tom, co už jsem jednou v této diskuzi napsal, že:

Benešova doba byla dobou mnoha rozhodování se mezi více zly, kdy dobrá volba žádná neexistovala.  Vůbec bylo obtížné jen rozpoznat, která z možností je méně špatná.  A jakkoliv by se Beneš rozhodl, dnes by se mu to dalo s černobílým uvažováním nějak přičítat k tíži.  Pokud bychom se na kteréhokoliv politika kterékoliv země té doby dívali tak předpojatě, jako to dělají dnešní sudeťáci a jejich kolaboranti v případě Beneše, tak by neobstál žádný z nich.  Obzvlášť ne nahlíženo hnědými, modrými nebo rudými brýlemi. Takhle se pravda nehledá a najít se nedá.  Zatím si to většina Čechů ještě uvědomuje, přestože vymývání mozků koupenými médii pokračuje. >-

0 0
možnosti

Pamětník

9. 9. 2008 15:48
Za Protektorátu

Doležal vykřikoval s Emanuelem Moravcem "Ben Ešeda" s rasistickým přízvukem. Možná má ještě schovaný stranický průkaz HJ. De mortuis nil nisi bene - ale Doležal je sup,. který se živí jenom mrtvými a mršinami.  

0 0
možnosti

Parnas

9. 9. 2008 10:00
Doleželův ďábel

Doleželův článek mi připadne přehnaný. Myslím, že Benešovi nelze upřít několik zásadních zásluh:

A) Jeho naprosto ZÁSADNÍ podíl na vzniku Československa. Český intelektuální mainstream veškeré zásluhy již 90 let připisují Masarykovi. Nejde o to, že by se nevědělo o Benešových zásluhách (sám Masaryk je cenil velmi vysoko), jen se prostě Beneš nehodí (pro svoje údajná i reálná pochybení) pro obraz národního hrdiny. Při oslavách vzniku republiky bych naopak ignorování Beneše viděl jako projev českého kotlinkářství.

B) Mnichovská krize - ona "co by, kdyby" zůstanou asi věčně zelená, jako Pearl Harbour a zavraždění JFK. Zde je opravdu těžko soudit. Připadne mi však obmyslné zapomínat na to, že takřka výhradně Benešovou zásluhou bylo ještě během války dosaženo zrušení Mnichovské dohody (zvlášť pro Brity to bylo velice bolestné - ti svoje podpisy jen tak snadno neodvolávají; kroutili se jak hadi!) a přiřazení Československa k vítězné koalici (což vzhledem ke zvláštnímu politicko-právnímu i reálnému fungování protektorátu mělo jistý nádech pikantnosti).

C) Únorový puč byla partie, kterou Beneš prohrál, jistě. Ale s odstupem mnoha let vychází najevo, že ji prohrál takovým způsobem, že komunistům zkazil radost. Částečná ústavní legitimnost, kterou puči propůjčil, byla dvojsečnou zbraní. Rusáci zuřili, že tady žádná revoluce nebyla, což vadilo jak technicky ("bez poprav to není ono", pouze pozvolné utužování režimu, možnost emigrace), ale i ideologicky (podle Lenina nebyl komunismus bez revoluce možný - s tím se komouši nevyrovnali nikdy; vzpomínám si, že už na základce mi bylo divný, co to bylo za revoluci, když se nestřílelo z Aurory). Procesy v 50. letech byly pak logickým důsledkem - jákasi opožděná revoluce, protože tu první revoluci jim Beneš zkazil.

Beneš je sporná osobnost, to je bez debaty. Pro Doležela však sporná není, pro něj je to jednoznačně ďábel - stejně jako pro odsunuté Němce! Nepřipadne ti to jako hodně zvláštní souhra náhod?

0 0
možnosti

Rico

8. 9. 2008 13:57
Pohoršení horší hořčice!

Přečetl jsem si dnes v novinách, že kategorické soudy o Benešovi má právo pronášet jen ten, kdo se někdy sám ocitl pod podobným tlakem.“

Tento zde citovaný výrok je tak klasicky český, (v lidovější podobě zní: „Co tys už dokázal ve svém životě, že kritizuješ“), že záhodno bylo by jej vytesat do žuly podstavce Koně na václavském václaváku! Nebo radějc v ještě kratší, té nejoblíbenější domácí formě: „Cos dokázal v životě Ty!?“

Příklad: Když mladý básník (1988) nadává na zdejší poměry, tu ihned je okřiknut formou "kritiky" ("Při víně listovati Hostem" na „Portálu cz–literatury online“) autorky Marešové slovy, že „je rozdíl mezi zmíněným mladým autorem a autorem který přežil Osvětim i Dachau a zemřel ve dvaceti devíti letech".

Jak vidno, u nás držet hubu je důkazem morálky jedince s košíkem na tlamě.

Tento názorový patašmodrch pak propojuje, jak vidno na příkladu článku BD a kritiky M-ové, naskrz všemi výšinami a nížinami národ český jak párátko jednohubku. Zřejmě bude všem těm, které i dnes to či ono svrbí na jazyku, nejprve třeba státi se Benešem, českým prezidentem, pobýt v nějakém tom koncentráku a teprve pak něco českého v Čechách, na Moravě a ve Slezsku kritizovat. Na úvodním citátu se mi ovšem líbí onen tandem „pod podobným tlakem“, z něhož usuzuji, že naše dějiny mají velkou naději se opakovat!

0 0
možnosti

svoboda

8. 9. 2008 22:00
Re: Pohoršení horší hořčice!

R^ souhlas

0 0
možnosti

Miorit

8. 9. 2008 10:00
Ubožák Doležal

Pan Doležal to tentokrát hodně přehnal. Nechutný a zlý výkřik  "Hamba jeho památce"  bych nečekal v solidních novinách nýbrž  na autobusové zastávce nebo v průchodech kde to páchne močí. Tam se mohou všehoznalí ubožáci  realizovat se sprejem v ruce. 

0 0
možnosti

Rampa McKvák

12. 9. 2008 14:52
Re: Ubožák Doležal

no já myslím, že to Doležal tentokrát trefil jak sobola na vočíčko.. ;-D

Bývalý opilec a rváč Masaryk budiž, ale Beneš byl skutečně třetí nálev.. možná ve svém okolí nejlepší, ale přesto ochablý.. ;-€Rv

0 0
možnosti

Sergej

7. 9. 2008 19:29
Dolezale - jsi provokater a vlastizradce

Ceskoslovensko, pred druhou svetovou valkou, nemelo strycky. CSR melo obranne smouvy se Zapadnimy velmocemy namirene proti Nemecku. To ze byl Hitler tak mazany a dovedl rozpulit a zblbnout Zapad, nebyla Benesova vina. Ovsem Dolezale, ty to vsechno sam vis - vdyt nejsi blbej. Vis take ze jsi politicky provokater a vlastizradce. Kdyby jsi tohle rikal v Amerive o Georgovi Washingtonovy, tak by te Bush nechal zavrit do Quantanomo Bay. Styd se ze se povazujes za Cecha - ale na druhe strane, mozna ze nejsi Cech - ale pata Saakasvliiova kolona ?????

0 0
možnosti

Kaffu

7. 9. 2008 11:00
Doležal

Pane Doležale, vám se tak práší od pusy, že mam z toho špinavou klávesnici. Takové lidi jako jste vy jsme měli odsunout s němci. Jste ostuda naší republiky. Tento smailík vás připomíná(Y)

0 0
možnosti

milkom

7. 9. 2008 1:26
NP a LN už nic neskrývají

Staří wehrvolfové Mandler a Doležal už neudrží Schmeisery ve svých stařeckých pařátech, tak likvidují český živel alespoň poctivým říšským písmáctvím... Oba pánové skvěle navázali na oficiální linii protektorátního tisku a pokračují plnění velkého úkolu tragicky zesnulého Reinharda Heydricha...

Na webech NP a LN jiné články než tohoto zaměření nenajdete.

0 0
možnosti

Xxx

12. 9. 2008 0:33
Re: NP a LN už nic neskrývají

Panove pozor, Benes nemel po valce mandat nastoupit jako prezident!

0 0
možnosti