Tato legenda nyní dost možná končí; majitel, americký General Motors, firmu pustil k vodě a švédská vláda se na prosbu o záchranu tváří chladně. Že by první oběť krize mezi automobilkami? Kdepak, Saab je mnohem spíš obětí dlouhodobé neschopnosti amerických manažerů. Takových menších automobilek, jež se mohly pochlubit slušnou tradicí, v Evropě od 60. let zanikly snad desítky.
Saab se jejich osudu vyhnul tak, že ho v roce 1990 koupil GM. Strategii, kterou zvolil, lze popsat jako parazitování na pověsti značky: stavěl nové modely třeba na podvozku Opelu Vectra, a snažil se je přitom prodávat jako luxusní auta. Dlouhodobě to bylo odsouzené ke krachu stejně jako ustupování odborům a technologické zaostávání, jaké GM praktikoval v Americe. Od roku 1990 vykázal Saab zisk jen v jednom jediném roce. Takhle se řídí firma?
Takže krize jen přinutila Saab splatit účet, který narůstal za dlouhá léta chybných či odkládaných rozhodnutí.
Saab se jejich osudu vyhnul tak, že ho v roce 1990 koupil GM. Strategii, kterou zvolil, lze popsat jako parazitování na pověsti značky: stavěl nové modely třeba na podvozku Opelu Vectra, a snažil se je přitom prodávat jako luxusní auta. Dlouhodobě to bylo odsouzené ke krachu stejně jako ustupování odborům a technologické zaostávání, jaké GM praktikoval v Americe. Od roku 1990 vykázal Saab zisk jen v jednom jediném roce. Takhle se řídí firma?
Takže krize jen přinutila Saab splatit účet, který narůstal za dlouhá léta chybných či odkládaných rozhodnutí.