Přesvědčení o tom, že český národ je sice nevýbojný, ale zato si cení kultury a vzdělání, je v některých vrstvách dosud rozšířené. Kde se bere tak houževnatá schopnost ignorovat realitu?
Vždyť přece bije do očí, že velká část populace si vzdělání neváží a neví, proč by měla. Vysokoškolský diplom je pro ně kariérní nástroj. V institucích akademického světa vidí jen turniket k pracovnímu místu. Člověk k jeho získání musí podstoupit jakési exercicie, a když si je někdo umí zjednodušit, tím líp. Jednou zpřístupněný zdroj razítek budou využívat do poslední chvíle. Představou sdíleného, univerzálního základu znalostí a intelektuálních schopností, či dokonce vědění, jsou nedotčeni. Člověk váhá, zda jim to má vytýkat – třeba jim pro takovou myšlenku schází v mozku nervové spoje.
Jisté je tolik, že uzákonění vzdělanostních požadavků na výkon funkcí nezmění nic. Masa se s ním vypořádá tak, jak vidíme v Plzni.