Diskuze
ZVĚŘINA: Utéci ze škol. Státu se v některých situacích represe nevyplácí
Děkujeme za pochopení.
D. Nováků
Unchooling je naprosto v pořádku, je to přirozený systém. To ten školní, ve kterém se teď nacházíme, je relativní novinka (v rámci lidské historie), je to vojna a dril.
Lidé trpí nějakou utkvělou představou, že dítě, které je učeno "doma", je nějak zavřeno a nemá kontakt a sociální vazby, zatímco dítě, které je zavřeno 6 hodin denně v jedné místnosti s 30 stejně starými ty sociální vazby a zkušenosti získá.
Zajímalo by mě, co je přirozenější podle vás. Celý svět okolo, s různými lidmi a situacemi, nebo místnost o pár metrech čtverečních a teoretické povídání si o světě.
Podle toho, jak sleduji fungování naší základní školy bych řekl, že jde o metodu výuky značně neefektivní. Za totáče jsme chodili do školy někdy i v sobotu a doma jsme zůstat, např. kvůli tomu, že slavíme narozeniny, jednoduše nemohli. Dneska je samé volno, děti jezdí na školu v přírodě každý rok, někdy i dvakrát a pokud mají učitelku "sportovkyni", tak mají často i supl. Celkově náročnost školy je taková, že inteligentní dítě nedělá skoro nic a má samé jedničky. Prostě chodí do školy a má skvělý pocit, jak dobře se učí. Není to trochu neefektivní ? Přece ty miliardy se na školství nevyhazují proto, aby děti docházely do školy a tam se z dlouhé chvíle zabývaly šikanou spolužáků, ale aby se připravili na život, tj. něco uměly.
Řekl bych, že u dítěte, učeného doma, které by muselo skládat zkoušky, by byla podstatně větší záruka, že to vysvědčení odpovídá skutečným schopnostem a ne zakrývání prostého faktu, že na učení dětí, neměl jejich učitel pro samé placené akce čas.
Nevím,zda jsme byli bláznivá generace,ale já na školu ráda vzpomínám.Měli jsme fajn partu a učitele jsme nenáviděli i měli rádi.Nechtěla bych příjít o tu legraci ve škole.Možná nejsem tak úžasně vzdělaná jako nynější mládež, i když jsem vysokou školu absolvovala bez problémů.
J. V.
Unschooling může být zrádný. Hlavně dochází k rozchodu mezi tím, co umí děti ve škole a co ty "neučené". V okamžiku, kdy je najednou cokoli špatně, a dítě by se mělo mimo očekávání (např. změna rodinné situace) vrátit ke školní DOCHÁZCE, může být ve značných potížích. Zejména pokud je velký rozdíl ve znalostech - pravopis, matematika... Děti učím doma, ale v každém okamžiku jsou schopné nastoupit a zvládat jakékoli učivo s třídou stejně starých i o rok starších dětí. Protože člověk nikdy neví, co se může stát...
Přečetl jsem si o unschooling něco na odkazu níže a je to zajímavé. V USA je to legální a odhaduje se, že nyní je to cca 200 000 dětí.
V. Kotas
Všechno má svoje plusy a mínusy. Jedním z hlavních tohoto, je neschopnost žít a prosadit se v kolektivu ( týká se i zrušené zákl. vojenské služby ), dá se říci i sobeckost.
Dětem jsem vždy zdůrazňoval,že ve škole se mohou učit nesmysly,jako já v 50. letech,ale je nutné si pamatovat postup,jak se co učit!
A já dnes říkám:"komunisty na vás"!To byste jásali v dešti i ve vedru na 1. máje,běhali o závodech Rudého práva a učili se zpaměti Fučíkovu závěť.Bylo to nesmyslné,ale mezapomenitelné(pro mne).