Úterý 28. května 2024, svátek má Vilém
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Diskuze

Němci revidují energetiku, snad i u nás ubude hrozeb blackoutů

Berlín hodlá omezit stavbu větrníků. Hlavně by se ale měly snížit i nebezpečné přetoky elektřiny do Česka.

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
MH

Martin Hájek1

15. 11. 2013 12:36
Od reality jsou Němci stále velmi daleko
Při pohledu na hádku CDU a Sociálních demokratů, jestli podíl OZE na výrobě elektřiny má být v Německu 75 nebo "jenom" 50 %, se člověk s určitými znalostmi energetiky musí ptát, co ti politici v Německu kouří - bude to zřejmě velmi "dobrý model". Na realitu ještě dojde, plány jsou od ní stále velmi daleko, i když náznaky změn myšlení směrem k respektování fyzikálních zákonů jsou určitě pozitivní. Jinak ale nesouhlasím s tezí, že Německo potřebuje stabilní jaderné zdroje. Právě naopak, pokud myslí Němci Energiewende vážně, tak potřebují flexibilní klasické zdroje, které budou těm obnovitelným schopné "uhnout", když to bude potřeba - například za jasného letního víkendu v poledne. To ale moc není případ jaderek. Odstavování jaderek je problém víceméně pouze v Bavorsku, kde bude obtížné sehnat rychle náhradní výkon a vybudování kapacity v sítích bude trvat desetiletí.
0 0
možnosti
E

Energetik_Tom

15. 11. 2013 23:34
Možná máte pravdu že
Možná máte pravdu že vybudování kapacity v sítích bude trvat desetiletí. Ale možná budu mít Němci potřebné vedení postavené dříve než ČEPS poklepe na základní kámen nepotřebného transformátoru. Je to hlavně otázka peněz a ty už Němci na rozdíl od ČR na stavbu mají připravené:http://www.tyden.cz/rubriky/byznys/svet/nemecka-vlada-rapidne-urychli-vystavbu-prenosovych-siti_255863.html V Německu mimo jaderek ukončí pravděpodobně provoz také 28 tepelných elektráren o celkovém výkonu cca 15 gigawattů. Důvod k takovému kroku není ani tak zastaralost zařízení, nýbrž, jak uvádí RWE: „Nedostatečná cenová konkurenceschopnost vůči obnovitelným zdrojům energie“.http://www.novinky.cz/ekonomika/317195-nemci-chteji-zavrit-28-elektraren.html  ;
0 0
možnosti

16. 11. 2013 18:10
Jo, a místo těch uzavřených
Jo, a místo těch uzavřených plynových elektráren němci uvedou do provozu 10 GW v elektrárnách spalujících uhlí. http://technet.idnes.cz/obnovitelne-zdroje-cesko-nemecko-dq4-/veda.aspx?c=A131103_182539_veda_mla#utm_source=lidovky&utm_medium=text&utm_campaign=sph A mimochodem, jen idiot může dnes blábolit o nějaké konkurenci v německé energetice (notabene, když se odkazuje na článek na novinkách), když takzvaně obnovitelné parodie na elektrárny jsou masivně dotovány a klasické zdroje, nikoliv. Realita je taková, že jediné co se dnes v německu vyplatí stavět je dotované tzv. oze. Jádro a plyn je nekonkurenceschopné protože je nedotované. Jediné co se ještě drží je extrémně levné (díky dovozu z USA) uhlí. Problém je ještě v tom, že kvůli regulaci sítě se bez plynových zdrojů německá energetika neobejde. Výsledek  zeleného magoření za stovky miliard eur v německu je tedy ten, že došlo k odklonu od ekologického jádra a plynu a začalo se masivně spalovat uhlí a krom tzv. oze se dotují ještě i fosilní zdroje, aby se nezhroutila síť. http://neviditelnypes.lidovky.cz/nemecko-potize-plynovych-premiantu-d7g-/p_ekonomika.aspx?c=A130520_110453_p_ekonomika_wag
0 0
možnosti
E

Energetik_Tom

1. 12. 2013 12:10
Ano uvedou do provozu několik
Ano uvedou do provozu několik již rozestavěných uhelných elektráren, se špičkovými parametry které nepotřebují žádné výjimky s Evropských ekologických a energetických standardů a za poloviční cenu narozdíl od rekostruovaného Prunéřova a dalších Romanových akcí které dohodil vlastní Škodovce. V Německu a částečně už i v ČR se všechny nové OZE musejí podílet na regulaci a dynamické podpoře sítě a kompenzaci účiníku. Nové OZE tedy neplní pouze funkci výroby energie ale také regulační s rozsahem a rychlosí které klasické tepelné elektrárny nemohou zdaleka dosáhnout.V Německu je již také podporována akumulace přebytečné energie na dobu vyšší spotřeby. Na této činosti se může podílet každý kdo má jakýkoliv akumulátor energie (elektromobil, výrobce energie atd..) a za to dostane zaplaceno i bez toho aby musel podstoupit šílenou byrokracii a byl nucen podnikat na činostit kerá jej nemůže uživit.V ČR utečně ještě hodně vody a let něž se podaří energetiku uvolnit ze spárů státem vydržováného monopolu s názvem ČEZ a nastavit přiměřeně rovné podmínky i pro malé výrobce, poskytovatele systémových služeb a rovnocený přístup k distribuční síti. Podporu a dotace do jaderné a uhelné energitiky přiznávají sami jejich příjemnci takže je nepopřete. Například profláknutá akce eurokomisaře:Eurokomisař pro energetiku podváděl. V klíčové zprávě zatajil podporu jádra a uhlíhttp://byznys.ihned.cz/zpravodajstvi-evropa/c1-61007760-zpravy-eunepotřebující-eurokomisar-oettinger-studie"Zatímco ve skutečnosti obnovitelné zdroje energie získaly z EU v roce 2011 dotace v hodnotě 30 miliard eur, jaderná energie obdržela subvence o pět miliard eur vyšší. Dalších 26 miliard eur pak "přiteklo" na podporu elektráren na fosilní paliva." A perlička z ČEZkého protiOZE úřadu zvaného ERÚ který zlevnění el. energie v novém cenovém rozhodnutí zdůvodnil takto:"Klesající cena je způsobena zejména pokračujícím rozvojem výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie, které mají velice nízké marginální náklady na vyrobené množství elektřiny."
0 0
možnosti

3. 12. 2013 18:07
Kdybyste nebyl úplný debil
který slepě přejímá veškerou zelenou propagandu byť je sebenesmyslnější, tak byste si dal tu námahu a přečetl alespoň diskuzi k odkazovanému článku, když už ne zdroj. Pak byste totiž zjistil, že článek na ihned je úplně nesmyslný a skutečná čísla jsou jiná. Zpráv ve skutečnosti hovoří o tom, že celkové dotace do energetiky byly 60 mld eur, z toho 30 mld eur na oze, 26 mld eur na spalování fosilních paliv a 4 mld eur na jádro.  K tomu je nutno dodat, že ty 4 miliardy šli na uložení jaderného odpadu z jaderného účtu na který musí jaderné elektrárny přispívat, tedy nejedná se o žádnou dotaci. Dotace na fosilní zdroje jsou zase způsobeny tím, že německá energetická síť je díky oze destabiliozovaná a bez fosilních zdrojů by se definitivně rozpadla. Fosilní zdroje jsou ovšem díky dotacím do oze nekonkurenceschopné a musí být tedy dotovány. A hlavně by vám došlo, že se jedná o absolutní částky bez ohledu množství vyrobená energie. Při přpočtu na vyrobený MWh se ukazuje, že dotace na vyrobenou MWh z tzv. oze jsou mnohotisíckrát vyšší než do ostatních zdrojů.      A mimochodem těch "již několik rozestavěných uhlených elektráren"  mají celkový výkon 11 GW a začaly se stavět jen proto, že se začly kvůli přechodu na tzv. oze odstavovat jaderné elektrárny. A co se týče regulace, tak ta povinnost tzv. oze podílet se na regulaci je asi zatraceně nedostatečná, když musí německý operátor přemlouvat (a platit mu za to) provozovatele plynové elektrárny aby nechal svou elektrárnu v provozu jinak se mu rozpadne síť.
0 0
možnosti
MH

Martin Hájek1

17. 11. 2013 12:26
Právě že to není hlavně
Právě že to není hlavně otázka peněz, to je hluboký omyl. Je to především otázka povolovacích procesů, rakoviny jménem NIMBY a získání potřebných pozemků. Příprava liniové stavby dnes v Německu trvá deset a více let, to je realita, kterou jakékoli peníze nemohou výrazně urychlit.
0 0
možnosti
E

Energetik_Tom

1. 12. 2013 12:16
Když bude nejhůř, tak možná
Když bude nejhůř, tak možná Němci sleví ze svých demokraických hodnot a Merklová po vzoru Klause podepíše zákon o liniových stavbách s možností vyvlastnění, jak bylo v ČEZku prolobováno pro Temelín. Rozhodně Němcům nebude trvat zákonná úprava tři roky jak je v ČR obvyklé.
0 0
možnosti