Úterý 30. dubna 2024, svátek má Blahoslav
130 let

Lidovky.cz

Novostavby v historickém prostředí? Odpovídal jeden z vítězů, architekt Jiří Buček

Oblastní galerie v Liberci

UKONČENO

Včera večer byly vyhlášeny výsledky Ceny Klubu Za starou Prahu, odborná porota jako nejlepší novostavbu v historickém prostředí vybrala realizaci Jiřího Bučka, Karla Novotného, Petra Čiháka, Jana Dudy, Jany Hlavové a Filipa Horatschkeho v Liberci. Architekti umístili do čtvrti z přelomu 19. a 20. století, která se nese v duchu pozdního historismu a rané secese, minimalistický hranol, původně Městské lázně přeměnili na Depozitář Oblastní galerie, porota ocenila hlavně správné měřítko a umístění novostavby do ulice. Jedním z autorů je Jiří Buček, člen architektonického studia SIAL. Zajímá vás průběh konverze? Nebo další realizace slavné liberecké kanceláře?

položených otázek: 11 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (19.2.2014 14:57) Vojta
Máte asi hodně rád Liebeskinda, že? :-)
Buček: (19.2.2014 20:57)
Od Liebeskinda se mi líbí hlavně dřívější práce, super zážitek je Židovské muzeum v Berlíně, samozřejmě barák bez toho neuvěřitelného vetešnictví, které mu dovnitř instalovali. Před dvěma lety jsem absolvoval jeho výstavu realizací a soutěží z poslední doby a neuvěřitelně mně ty převážně asiatské developerské projekty zklamaly. Hoďme první kamenem, když za dveřmi čekají miliony projektových dolarů...Ale abych byl upřímný, úplně nechápu vztah expresivního a dynamického Liebeskinda k hodně utaženému depozitáři s ornamentální fasádou.
OTÁZKA (19.2.2014 15:16) Šépka
Jste naprostý neuměl, vyplodil jste hnus hnusný, který budou naši potomci nuceni zbourat. Jdětedělat něcoužitečnějšího pro Vás a hlavně pro naši zemi. Doporučuji Vám zamett ulice nebo jít jednotit řepu.
Buček: (19.2.2014 20:58)
Taky Vás zdravím, hezký večer!
OTÁZKA (19.2.2014 19:35) Marek Pokorný
Dobrý večer, čím mysíte, že to je, že jsou Češi tak agresivní k jakékoliv moderní architektuře? Ve světě se podobné realizace oslavují, u nás jsou slyšet spíše negativní hlasy.. Jaký máte názor na Kaplického knihovnu? Děkuji, Pokorný
Buček: (19.2.2014 21:18)
Nemyslím si to. Češi reagují na moderní architekturu podobně jako většina Evropy, část ji přijímá, část je zdrženlivá, pro zbytek je nepřijatelná. Během své tříleté vídeňské praxe jsem sledoval téměř hysterii v rakouských médiích týkající se přestavby Messepalastu na Museumsquartier. Dnes je tato oblast jedna z turisticky nejnavštěvovanějších oblastí Vídně. Vzpomeňte na silný apel Paříže na odstranění hnusné Eifelky. Kaplického knihovna je velmi dobrý návrh, bohužel jako účastník soutěže neumím být nestranný a souhlasím se soudem, který potvrdil, že Kaplický porušil umístěním části fondů depozitáře do podzemí závazné soutěžní podmínky a využil tím výhody značně redukované nadzemní části domu.
OTÁZKA (19.2.2014 19:45) Jan
Zdravím, jak dlouho jste v SIALu? Proč jste se rozhodl pro tuto kancelář, proč třeba nezaložit vlastní studio?
Buček: (19.2.2014 21:45)
Nejsem rozený liberečák, do Liberce jsem přišel po brněnské fakultě právě kvůli Sialu, Hubáčkovi, Suchomelovi, Přikrylovi,..Po éře Stavoprojektu, kdy jsem se s bývalou 02 podílel na řadě soutěží a měl tam řadu kamarádů, po praxi ve Vídni u Holzbauera mne Sial oslovil s nabídkou partnera firmy...každý si v profesním životě hledá cestu , která mu sedne a připadá mu správná.
OTÁZKA (19.2.2014 20:19) Hangel
Videl jste ostatni projekty, ktere byly porotou nomiňovany? Zaujal Vas nektery?
Buček: (19.2.2014 21:56)
Švácha v rámci včerejšího nominačního večera prezentoval všechny nominované stavby, Novákova Kroměříž byla standartně dobrá, líbilo se mi i Rakovo divadlo na Orlí v Brně, shodou okolností se s oběma znám z liberecké Fakulty umění a architektury,
OTÁZKA (19.2.2014 19:59) Marika K.
Líbí se mi kontrasty, ale také jsou mi blízké revitalizace starých staveb, jak se díváte na problém vy, bourat a stavět nové nebo revitalizovat? Jaká revitalizace se vám třeba líbí? A jaké bourání se vás dotklo?
Buček: (19.2.2014 22:23)
To určité napětí mezi historickou substancí a nově vloženým dodává stavbě něco specifického, ale nesmí jít o samoúčelné úpravy. Práce s historickým památkovým domem nás učila pokoře, dokonce jsem se v určitých chvílích přistihl, že uvažuji jako památkář. Domnívám se, že rozhodnutí, zda stavět nové nebo revitalizovat je rozhodnutí konkrétní stavby, těžko obecně radit. Líbí se mi v Čechách konverze DOX Ivana kroupy, Přikrylova galerie v Lounech, Arcidiecézní muzeum studia HŠH, v Evropě určitě londýnská Tate Gallery architektů Herzoga a de Meurona... Bourání schvaluji pouze v případě vzniku vyšší kvality, z toho důvodu jsme v Sialu těžce snášeli demolici Hubáčkova a Masákova obchodního domu Ještěd.
OTÁZKA (19.2.2014 20:24) Leoš
To u lázní je co? Nové krematorium? Hnus fialovej. Za toto máte odměnu?
Buček: (19.2.2014 22:28)
Dobrý postřeh, hezký večer!
OTÁZKA (19.2.2014 20:01) anonym
dobrý den, nedělal náhodou sial minulé expo?co říkáte pavilonu pro miláno?
Buček: (19.2.2014 22:57)
Byl jsem u obou posledních světových výstav v japonském Aichi 2005 i Shanghai 2010 jako architekt českého pavilonu a proto se mohu, myslím, zcela profesionálně vyjádřit ke kvalitě návrhu brněnského dua pro Milano. Doufám, že těch 20 000 denních návštěvníků se v pohodě dostane na střechu pavilonu do exteriérové expozice po jednom otevřeném schodišti, že zbytek přežije i výstup do druhého a třetího nadzemního patra expozice, že bude dost převlékacích kabin, tak aby zanedbatelné procento návštěvníků si mohlo jít v parném milánském létě zaplavat do českého bazénu bez nutné bazénové technologie, doufám, že v pavilonu nezačne hořet, protože bez požárního schodiště by mohl nastat problém. A když jsem návrh poprvé viděl, zdálo se mi, že hlavní nápad- český bazén vychází ze špatně zkopírovaných lázniček od atelieru BIG v Kodani.
OTÁZKA (19.2.2014 20:15) anonym
Co si myslíte o mladé genaraci architektů a o úrovni českého školství v této oblasti?
Buček: (19.2.2014 23:09)
Učím na liberecké Fakultě umění a architektury, dnešní mladá architektonická generace se zase tak příliš uvažováním neliší od naší, ale má velkou výhodu v možnosti studovat v zahraničí, jezdit na stáže, poměřovat výsledky evropským metrem. Českému architektonickému školství bych popřál více financí, tak, abychom mohli přivítat hostující architektonické Star, možná v první fázi by stačilo, aby alespoň magisterský stupeň studia probíhal v angličtině, tak jak je běžné na většině evropských škol.
OTÁZKA (19.2.2014 20:18) Honza
Co si myslíte, že je v současnosti nejdůležitější pro českou architekturu? Větší osvěta mezi veřejností? Více soutěží? Je můžné toho nějak dosáhnout nebo můžeme jen čekat:)
Buček: (19.2.2014 23:42)
Pokud českou architekturu sledujete pravidelně za delší období, zjistíte, že za posledních 20 let prodělala docela bouřlivý vývoj, pravidelně vydávané Ročenky české architektury přinášejí výběr stovky kvalitních architektur každý rok. Zkvalitnilo se architektonické školství, zlepšila se informovanost veřejnosti o architektuře, vznikly nová periodika. Osobně vidím kardinální problém české architektury v malé působnosti České komory architektů. Výběrová řízení na často extrémně rozsáhlé projekty jsou vypisovány bez architektonických soutěží, jediným kritériem výběru je nejnižší cena, často na 30 procentech z ceny honorářového řádu. Je to prostě začarovaný kruh, kde architekti soutěží, kdo upeče nejlevnější rohlíky, nikdo ale neposuzuje, zda jsou vůbec k snědku.
OTÁZKA (19.2.2014 20:05) Zdeňka z Liberce
Zdravím vás a děkuji za krásnou galerii, velmi se mi líbí! Chtěal jsem se zeptat na SIAL, co má dnešní kancelář společného s tou ze sedmdesátých let. Držíte se stejných hodnot nebo je to spíše těžké nějak překonat a je to určitým způsobem zátěž?
Buček: (20.2.2014 0:27)
Milá Zdeňko, děkuji za hezkou, ale pro mne určitě nejtěžší otázku. V Sialu jsem v sedmdesátých letech nepracoval a je pro mne docela těžké srovnávat hodnotová měřítka tehdejší a dnešní kanceláře. Obecně se dá říct, že Sial jako ateliér 02 v rámci Stavoprojektu Liberec byl určitě komplexnější kancelář se sedmdesáti lidmi na palubě, kde kromě architektů , stavařů, statiků byli zastoupeny i všechny profese. Taková velikost komplexní kanceláře je dnes v Čechách vzácností, v dnešním Sialu máme dlouhodobě stav asi dvaceti architektů, stavařů a statiků bez profesí. Hodnoty jako je morálka, určitý druh lidské soudržnosti, snaha o originální uchopení úkolu a kontaktní spolupráce architektů a inženýrů i v dnešním Sialu považujeme za podstatné.