Čtvrtek 30. května 2024, svátek má Ferdinand
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Výslech dopravního psychologa

Kolona aut na dálnici (ilustrační foto)

UKONČENO

Jak se chováme, a jak bychom se měli chovat při řízení auta? Žádná slává to asi nebude, když po roce od přijetí bodového zákona zase umírá více lidí. Na problematiku jste se ptali šéfa Asociace dopravních psychologů Aloise Hudečka 17. srpna ve 14:00.

položených otázek: 28 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Zodpovězené otázky

OTÁZKA (16.8.2007 18:36) dr.Vaníčková
Dobrý den.Vzpomínám si,že jeden z mých spolužáků na střední škole nemohl dělat řidičský průkaz z důvodu speciální oční vady.Může být důvodem ke stejnému omezení i agresivní chování nebo psychologické problémy typu těžké deprese či jiné ?
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:05)
Dobrý den, všechny psychické poruchy, které byly klinicky diagnostikovány a prokázány s tím že ovlivňují aktuální psychiský stav ve smyslu racionálního rozhodováání jsou kontraindikací pro řidičský průkaz.
OTÁZKA (16.8.2007 19:51) Dalibor
Když mi auto na přechodu nezastaví, přestože jsem to dával již z dálky najevo, vyšlápnu si nafackuji tomu autu přes kapotu, případně i čímkoliv, co mám po ruce. Jaký to má vliv na řidiče ? Budou se příště chovat pozorněji ?
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:11)
Dobrý den, žádná přednost není absolutní tudíž by si ji nikdo neměl vynucovat. Silniční provoz je součást společenského života a dle mého názoru by se měli lidé k sobě chovat ohleduplně. Je tu ještě jedno velké nebezpečí že za volantem "svého miláčka" sedí silný a zdatný muž a to by se Vám nemuselo vyplatit. Každá represe má z psychologického hlediska pouze krátkodobý efekt a proto není ani výchovná ani efektivní.
OTÁZKA (16.8.2007 22:55) Martin
Spousta lidí se na toto téma zabývá vlastní zkušeností ne obecnými čísly (a to včetně pánů poslanců). Typická věc: proč platí v obci padesátka, když JÁ léta jezdím sedmdesát a nic se nestalo? Nebo: můj kámoš vždycky řídí nalitej a ještě neboural ... Vím, že platí velká čísla - statistika. Spíš než dotaz tedy žádost o komentář: Nemyslím si, že na silnicích umírá mnoho lidí. Srovnejte, kolik lidí zemře při sportu, utopí se, spáchá sebevraždu. Kdyby byla plavecká sezona 12 měsíců dlouhá, tak se utopí stejný počet lidí, co jich zemře na silnici! Že by vláda preventivně omezila rychlost plavání? Směšné? Auto prostě nepatří do ruky každému! Já jsem pro to, aby byla autoškola DRAHOU a DLOUHOU přípravou řidiče - psychotesty, více najetých kilometrů, zvládnutí krizových situací, reflexy atd (já mám ještě v živé paměti, když jsem dělal řidičák M, A a potom B, jak jsem si místo toho musel pamatovat délku návěsu kamionu a tisíc podobných praktičností). Proč pouštět na silnici 10 milionů amatérů? Proč nemít na silnicích jen 5 milionů řidičů, co jsou dostatečně proškolení a zběhlí? Já si možná nakonec odpovím sám!!! Protože by tomuto státu chybělo 5 milionů lidí, kteří by platili daně z pohonných hmot, náhradních dílů, automobilů ... atd. Typický příklad "politicky prosaditelného" versus "optimálního". Na závěr: Rozdá snad vláda letadla, zbraně a výbušniny každému a potom teprve bude kontrolovat, zdali se někdo nedopouští přestupku? Ne! Je totiž EFEKTIVNĚJŠÍ jednoduše povolení (řidičák) nevydávat než jej později složitě odebírat. Dík za názor.
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:21)
Dobrý den, v podstatě máte pravdu v tom základní, že řidiči se musí vychovávat jak v autoškolách které je potřeba zkvalitnit, tak je také nutné vychovávat celoživotně řidiče profesionály. Existuje již projekt v rámci EU na výchovná zařízení včetně center bezpečné jízdy a Asociace dopravních psychologů ČR se na tomto projektu také podílí, ale je to " běh na dlouhou trať". Na toto musí navazovat racionálně pravidla a zákony včetně bodového systému. Doufám že v rámci "velké novely" bude i v ČR bodový systém racionálně upraven tak podobně jako v okolních zemích EU.
OTÁZKA (17.8.2007 0:31) Schumacher
Myslím, že jsem nejlepší řidič na světě. Je to normální ?
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:24)
Dobrý den, normální to není ale bohižel si to o sobě myslí spousta mužů. Je známé že hlavně v jižních státech si každý chlap o sobě myslí že je nejlepší řidič i milenec. Často však tyto pány životní realita přesvědčí o pravém opaku.
OTÁZKA (17.8.2007 9:33) Jan
Dobrý den, co si myslíte o prevenci nehod formou reklamních kampaní? Má smysl je dělat a jaká je jejich účinnost? A jaká forma funguje nejlépe - zesměšnění, ukazování následků, citové vydírání? Děkuji
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:30)
Dobrý den, dle mého názoru reklama a výchova pomocí ní je velmi důležitá a ovlivňuje dopravní chování. Důležité je aby byla kvalitní a správně nastavená. Např. na českých "dálnicích" se řidiči v případě dopravní nehody neumějí chovat. Všude v Evropě zajedou řidiči k levé a pravé straně vozovky tak že vozy záchrané služby projíždí středním pásem i stokilometrovou rychlostí. Myslím si že krátký reklamní film tohoto typu zařazený v dobpém vysílacím čase by určitě spoustu lidí, kteří si to ani neuvědomují napravil.
OTÁZKA (17.8.2007 9:55) jindra
Někteří lidí,kteří se v běžném životě chovají v podstatě normálně se pří řízení auta projevují hodně agresivně a vulgárně.Má to z psychologického hlediska racionální vysvětlení?
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:32)
Ano pro některé jedince je auto nebo jiný reprezentativní nástroj tím kde se občas seberealizují ve smyslu potlačených a nerealizovaných vnitřních negativních sklonů. Ale nedá se to zobecňovat, je to nutné posuzovat individuálně
OTÁZKA (17.8.2007 9:59) členář_LN
V současné době již byla odebrána řada řidičských průkazů na základě dosaženého bodového hodnocení.Je již k disposici statistika ukazující jaká část populace (muži, ženy, starší, střední,mladší,atd.)o řp přichází a z jakých hlavních přestupků?
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:34)
Zatím takové přesné údaje neexistují, ale bodový systém a jeho efektivnost hodnotit pojednom roku je předčasné a ne zcela oběktivní.
OTÁZKA (17.8.2007 10:56) pavel
preji pekny den, existuji prosim nejake dostupne studie ohledne zvyrazneni vozidla? Za jakych podminek je lepsi pouzit ve svetlometech klasicke ''zlute'' halogeny, kdy treba bile a kdy ''modre''? Diky, Pavel
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:38)
Dobrý den, o této problematice nemám dostupné informace, pouze vím že takovou studii před léty dělali v BDR - ADAC. Z psychologického hlediska obecně platí VIDĚT A BÝT VIDĚN. Omlouvám se, ale na tuto otázku nemohu dát přesnou a seriozní odpověď.
OTÁZKA (17.8.2007 11:20) učitel v AŠ
Zásadně se musí změnit výuka a kontrola v autoškolách - úroveň je někde hrozná, kontrola žádná nebo formální! Rovněž úroveň učitelů (zejména praktického výcviku v řízení)je někdy katastrofální! Individuální výuka, kterou si zvolí téměř každý žák,se pochopitelně míjí účinkem - doma se jich učí minimum a ti co se učí, neví jak! Všechno je ve spěchu, na nic není čas. Konkurence autoškol nevede ke kvalitě ale k podbízením se žadatelům! Když jste nároční, nikdo se k vám nepřihlásí.Současný postoj téměř všech - rychle nějak dostat řidičák, jezdit se pek nějak naučím! pak to podle toho vypadá.Řeší to někdo? Co s tím?
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:43)
Dobrý den, to co jste napsal o autoškolách je v některých případech pravda, lidé si pletou tržní a trhovský mechanismus a vidí pouze v mnoha případech čas a cenu. Dopravní psychologové na to upozorňují ale z hlediska řešení je to věc Ministrerstva dopravy a asociace autoškol. Dopravní psychologové pouze schvalují způsobilost k výkonu učitele autoškoly.
OTÁZKA (17.8.2007 11:45) děda Potůček
Co dává motocyklům právo předjíždět kolonu vozidel vpravo a motat se mezi dopravními pruhy ? V pravidlech se o tom nepíše.
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:44)
Toto právo nemají a ohrožují svým chováním ostatní účastníky silničního provozu
OTÁZKA (17.8.2007 11:49) Jana
Jaký může být psychologický dopad bodového systému, jestliže dopravní policie "chytá" ve 3 hodiny v noci řidiče v tunelu, kde je ve dne rychlost 70km/hod. a v noci je změna na 50km/hod? Koho ohrožujete v liduprázdném tunelu při rychlosti 64 km/hod? Za tento přestupek jsou 2 body a pokuta Kč 1000,--. Ráno pak vyjedete do ulic a vidíte ty spousty bezohledných a arogantních řidičů, které nikdo nepokutuje, neboť široko daleko není žádná kamera, žádný dopravní policista. Dávejme smysluplné pokuty!!!
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:51)
Dobrý den, racionalizace bodového systému má být součástí "velké novely" zákona o provozu na dopravních komunikacích a pokud do této komise budou přizváni dopravní psychologové tak jak bylo ministerstvem přislíbeno, tak Vám jako prezident Asociace dopravních psychologů ČR mohu slíbit že se budeme snažit prosadit zracionalizování bodového systému tak, aby v první řadě řidiče vychovával a trestal hlavně ty, kteří ohrožují svým chováním ostatní. Dopravní policity na silnici potřebujeme a do budoucna věřím že budou i takový které budeme rádi potkávat.
OTÁZKA (17.8.2007 12:51) anonym
proč jsou ženy lepší řidičky než muži?
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:54)
nelze to ta specifikovat, je to individuální. Z hlediska počtu ujetých kilometrů se dá odhadnout že muži ujedou 70 až 80% tudíž je logické že mají větší podíl i na dopravních nehodách.
OTÁZKA (17.8.2007 13:30) Banjo
Čím si vysvětlujete, že v Itálii je v poměru k počtu provozovaných vozidel méně smrtelných úrazů než v Rakousku. Přitom v Rakousku řidiči mnohem víc respektují dopravní značení.
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:55)
Tuto statistiku neznám a nezdá se mi zcela pravdivá.
OTÁZKA (17.8.2007 13:30) Jana Hůlová
Co vlastně má za úkol vaše asociace?
ODPOVĚĎ (17.8.2007 14:58)
Asociace dopravních psychologů ČR je profesní sdružení psychologů, kteří se zabývají dopravou. Je členem Evropské federace psychologů a podílí se na projektech bezpečnosti silničního provozu. Dopravní psychologové také na specielních pracovištích zjišťují pomocí specielních metod a přístrojů psychickou způsobilost řidičů.
OTÁZKA (17.8.2007 13:32) Kamil
Už je to trochu delší doba, co jsem dělal autoškolu... Myslíte si, že by měli zájemci o řidičský průkaz dělat psychotesty obecně?
ODPOVĚĎ (17.8.2007 15:00)
Vzhledem k počtu ŘP je to nereálné. Psychologické vyšetření je důležité hlavně pro řidiče z povolání, kteří jsou na silnicích od rána do večera, tudíž mají mimořádnou psychickou zátěž.