130 let

Boj o platy ve školství

vydáno 31.8.2007 12:00
Na počátku školního roku hrozí stávkou ti, kteří v tomto rezortu pracují. Především se jim nelíbí, o kolik jim chce stát zvýšit plat. Otázky jste pokládali šéfovi odborového svazu pracovníků školství Františku Dobšíkovi 4. září v 10:30.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 4. září 2007 do 11:00

OTÁZKA: Myslíte, že by ministerstvu školství prospěl silný ministr? Zatím se zdá, že toto křeslo dostávají ženy, na jejichž názor stejně nikdo nedá a v podstatě je to všem jedno.Asi nejlepší by bylo na toto místo dostat Klause a asi bychom se všichni divili,jak rychle se pohnou ledy. anonym
ODPOVĚĎ: Nemáte pravdu. Osobně jsem zažil působení ministryně P. Buzkové. Ta dokázala prosadit pro vzdělávací systém mnohé. Priorita školství je o politické vůli vládnoucích stran. 4.9.2007 11:21
OTÁZKA: Mluví se o tom,že učitelé dostávají průměrný plat, ale průměrný plat VŠ je přece vyšší?! Ti co si myslí, že učitelé mají dostatečný plat, znají školství jen z lavic, ve kterých seděli a ne od tabule, kde stojí učitelé. Daja
ODPOVĚĎ: Máte dobré informace. Průměrný plat vysokoškolsky vzdělaného zaměstnance ve veřejných službách je za minulý rok 29 tisíc korun. Plat učitele za totéž období je necelých 22 tisíc. Myslím, že je to dostatečné srovnání ve prospěch vzdělávání. 4.9.2007 11:23
OTÁZKA: Nechcete si pozvat Davida Ratha na pomoc? Dokázal zvýšit platy doktorů velice rychle a elegantne. Otta
ODPOVĚĎ: Věřím, že to zase tak rychlé a elegantní nebylo. 4.9.2007 11:24
OTÁZKA: V řadě oborů nepřímo rozhodují o příjmu poskytovatele služby zákazníci.Ve školství děti ani jejich rodiče o příjmu učitele rozhodovat nemohou (nemohou ani dosáhnout výměny neadekvátně pracujícího učitele).Opravdu není možné podmínit příjem učitele jeho reálnou pracovní výkoností ? jindra
ODPOVĚĎ: Rozumím vaší otázce. Stejně tak nemůže učitel na základní škole vyměnit rodiče, kteří ze školou nespolupracují a nemají zájem v průběhu školního roku o výsledky svého dítěte. Existují však mnoho nástrojů; Česká školní inspekce, školní rady, rodičovská sdružení, žákovské parlamenty a další iniciativy, které mohou napomoci případné problémy s konkrétními pedagogy řešit. 4.9.2007 11:28
OTÁZKA: Proč jste nevstoupili do stávkové pohotovosti na jaře 2007, kdy bylo jasné, že se populistickými návrhy různých sociálních dávek dostane rozpočet do problémů. Vypadá to, že když se rozhazují peníze jste spokojeni, když se má šetřit, tak Vám to vadí. Petr Bareš
ODPOVĚĎ: To slyším poprvé, že jsem byl spokojen, když se rozhazovaly peníze. Odbory jasně deklarovaly podporu stabilizace veřejných rozpočtů ale ne na úkor zaměstnanců. Školské odbory zastupují zaměstnance ve školství a zmrazení výdajů na vzdělávání považujeme za špatný krok této vlády. 4.9.2007 11:31
OTÁZKA: A co ostatní pracovníci ve školství? Učitelé mají plat navýšený proti "základní tabulce", zdravotníci také. Státní zaměstnanci (se stejným vzděláním a podobnou náplní práce) jako nepedagogičtí pracovníci mají plat taktéž navýšený. Připadá vám, že se školy obejdou bez školníků, ulízeček, vedoucích školních jídelen, kuchařek, hospodářek......? Jana Š.
ODPOVĚĎ: V našem odborovém svazu působí velmi významná sekce provozních a správních zaměstnanců. Je pravda, že pokud se velmi obtížně prosazují zájmy pedagogů, mají vámi výjmenovaní kolegové pocit, že jsou přehlíženi. V odborech určitě ne. Nenajdete moje prohlášení, vyjádření, novinový článek, kde bych se zastával pouze učitelů. 4.9.2007 11:34
OTÁZKA: Souhlasím s Váma v tom,že vzdělání a odbornost obecně je v ČR dosud finančně nedoceněna. Na Vašem počínání se mi však nelíbí to,že "kopete" pouze za sebe. Skoro to vypadá, že jiné profese než učitelé, lékaři, policisté a zaměstnanci českých drah si v ČR vyšší platy nezaslouží. Nejen učitel musí uživit rodinu. S pozdravem bývalý učitel, dnes sociální pracovník s VŠ vzděláním. Tom Franc
ODPOVĚĎ: Profese se sdružují v profesních odborových svazech. Dále existuje solidarita mezi těmito skupinami. Nechci to zjednodušovat, ale asi bychom měli založit odborový svaz spasitelů. 4.9.2007 11:36
OTÁZKA: Jste připraven jít až do neomezené stávky pokud vláda nevyhoví vašim mzdovým požadavkům? A jak jsou řešeny mzdy učitelů v době štrajku? Držím vám palce Lévy
ODPOVĚĎ: V době stávky samozřejmě zaměstnanec nepobírá plat. Co se týče neomezené stávky, není to otázka mé připravenosti, ale do jaké formy protestu většina zaměstanců ve školství bude chtít jít. 4.9.2007 11:38
OTÁZKA: Ministryně prokázala, že platy ve školství rostly v uplynulém roce kolem 6% za 1. pololetí, pro příští rok slibuje minimálně 1,5 až 3%. Co vás na tom ještě svědí, že musíte stávkovat. Je to osobní nebo objektivní? Jindra
ODPOVĚĎ: Pokud vám nevadí, že inflace bude daleko vyšší než 3 procenta, realné příjmy tedy půjdou dolů, není to osobní ale objektivní. Bude to první vláda, která sníží výdělkovou úroveň zaměstnanců. 4.9.2007 11:40
OTÁZKA: Dobrý den, váží si učitelé těchto megajistot? Včas výplata, každý rok navýšení platů, dodržování zákoníku práce, bezproblémový vstup do odborů atd...i v soukromém sektoru jsou povolání stejně důležité jako učitelství. A kdo se těch lidí zastane? Malá odbor. organizace ve firmě nikdy nebude mít takovou moc jako ve státním sektoru. Wolf
ODPOVĚĎ: Vaše informace o megajistotách nejsou až tak správné. Reálné navýšení platů pro příští rok se nekoná. Zákoník práce je i ve školství ze strany některých ředitelů porušován. Je mnoho škol, kde ředitel zakázal vznik odborové organizace, ale nikdo ze zaměstnanců té či oné školy není ochoten takovou skutečnost potvrdit. Tedy jaké megajistoty? 4.9.2007 11:44
OTÁZKA: Co si myslíte o narůstajícím násilí a šikaně mezi žáky? Pomohlo by nošení stejnokrojů aby bohaté dětičky se neposmívaly těm chudým které nemají na značkové hadříky? Elvis
ODPOVĚĎ: Moji kolegové se zapojují do různých programů, které se prevencí násilí a šikany zabývají. Ve strategii odborového svazu se této problematice věnujeme. Pokud se týká otázky stejnokrojů, nejdříve by o nich měla proběhnout diskuze v české společnosti. 4.9.2007 11:47
OTÁZKA: proč se neangažujete rovněž v racionizaci školství, tak, aby při stálém snižování počtu žáků docházelo i ke snižování nákladů.Pokud má někde dojít ke slučování škol jako odbory jste vždy proti a to i v případech,kdy to přináší úspory.Počty žáků se neustále snižují o desetitisíce ročně, ale vy bojujete za to, že nesmí být snižován počet učitelů.V tom by jste mohly hledat spolu s MŠ peníze na vaše platy. novák
ODPOVĚĎ: Naši představitelé odborů v jednotlivých krajích se angažovali ve všech komisích k optimalizaci škol. Nevím, že by byli odpůrci každého slučování škol. Nebojujeme proti snižování zaměstnanosti ale o takovou racionalizaci školské sítě, která zajistí dostupnost a rovný přístup ke vzdělání. 4.9.2007 11:51
OTÁZKA: Jestlipak víte, že v Německu učitelé nesmějí stávkovat? Švagrová v Německu je učitelka. Na můj dotaz, jestli někdy stávkovali odpověděla: "Seš blbej. To bych si hledala novou práci". Navrhuji zrušit vaše slavné odbory. Petr1
ODPOVĚĎ: Se školskými odbory v Německu velmi úzce kooperujeme. Informace od vaší švagrové je úsměvná. 4.9.2007 11:53
OTÁZKA: Jak je možné, že se MINISTRYNĚ ŠKOLSTVÍ (?!) postavila PROTI NAVÝŠENÍ MEZD UČITELŮM O VÍCE NEŽ 1,5 % ?! S tím, že nelze učitele zvýhodňovat oproti ostatním státním zaměstnancům... Je přece běžné a logické, že každý ministr bojuje za svůj rezort ! Tom
ODPOVĚĎ: Nevím o názoru ministryně, že se postavila proti vámi zmiňovanému navýšení mezd. Vyjádřila se pouze, že nebude usilovat o vyšší rozpočet pro školství. 4.9.2007 11:56
OTÁZKA: Mnoho učitelů není v odborech. Na řadě škol vůbec nepůsobí odborová organizace. PROTOŽE SE UČITELÉ BOJÍ, ŽE BY PŘIŠLI O PRÁCI. Jak změnit tuto situaci ? Plzeňák
ODPOVĚĎ: Jde mnohokrát o osobní statečnost. Jsem si toho vědom. Pokud se budeme pouze bát, zasloužíme si to, co máme. 4.9.2007 11:57