OTÁZKA:
1-Když chcete obhajovat nepovrchnost mody, znáte nějaký příklad kdy oblečením autor zhmotňuje nějakou myšlenku?
2-Reaguje moda stejne jako arcitekturu na energeticky úspourné tendence společnosti? Využívají se nové materiály....?
Dana
ODPOVĚĎ:
Dobrý den Dano, díky za otázky. Věci samy o sobě povrchní nejsou, povrchní může být jen přístup lidí k nim. Můžete mít v šatníku model od návrháře, který v něm vyjádřil velmi hlubokou myšlenku, ale když o tom nemáte tušení, byl důvod vašeho výběru čistě povrchní – ta věc se vám prostě nějak líbila. Všichni módní návrháři hodní tohoto označení vytváří své kolekce na základě promyšlených konceptů, můžete je většinou číst jako zprávy o jejich vnímání současného světa. Stejně jako se učíme číst literaturu nebo básně je ale potřeba naučit se číst i módu, chvíli to trvá a je k tomu potřeba získat kontext, znalosti. Příkladů je strašně moc, použiju co nejznámější. Když se třeba podíváte na poslední kolekci Rafa Simonse pro značku Dior, uvidíte zpracování typické siluety New Look z padesátých let v moderních high-tech materiálech. New Look se objevil v době těžké hospodářské situace, po době válečného strádání a v časech tvrdé práce na obnově starého světa. Teď žijeme také ve vleklé hospodářské krizi a všichni jako by se ohlíželi do minulosti, kam se nám ztratily ty staré dobré časy. V té znovu populární siluetě New Look se odráží, že ženy chtějí na současné pracovní vytížení a nelehkou finanční situaci zapomenout a být zase princeznami, které nemusí pracovat a zvládat rodinu. Chtějí se bavit a být baveny, ale zároveň už nejsou ochotné tomu podřídit svoje pohodlí tak, jako ženy padesátých let. Proto jsou tu nové materiály, díky kterým jsou šaty lehčí a příjemnější na nošení, ale také na údržbu a skladování. Co se týče experimentů s módou a architekturou, můžete začít třeba tím, že se podíváte na práci designéra Husseyna Chalayana. Nové materiály jsou v módním průmyslu vyvíjené neustále, odpověď na tuto otázku by mohla klidně vydat na knihu, někteří návrháři si sami platí vývoj nových materiálů, jiní berou to, s čím textilní průmysl přijde, ale obecně je to stejné jako ve všech dalších průmyslových odvětvích, neustále se hledá šikovnější varianta stávající možnosti. Jde jen o to, co je prioritou vývoje, jestli je to co nejnižší cena, nebo ekologická šetrnost a trvanlivost. Příčetní spotřebitelé by měli průmyslu dávat jasně najevo, že chtějí ekologicky udržitelnou kvalitu. Realita je bohužel jiná.
21.11.2012 20:04