Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Generálka maturit objevila chyby, ty odstraníme, řekl Dobeš

Ministr školství Josef Dobeš

UKONČENO

Studenti si vyzkoušeli, jak budou vypadat státní maturity. Při generálce ale neuspěl každý třetí. Například lehčí zkoušku z matematiky nezvládlo 48 procent studentů, 34 procent neuspělo v anglickém jazyce a 22 procent v češtině. Maturitní zkouška naostro ale těžší nebude. Jak to, že tolik studentů propadlo? Je to jen tím, že se nanečisto nesnažili? Nebo je projekt špatně připravený? Je možné, základě těchto výsledků, státní maturity ještě zarazit? Co se bude dít dál? Ptali jste se ministra školství Josefa Dobeše.

položených otázek: 57 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Přehled položených otázek

OTÁZKA (4.11.2010 13:23) Ctenarka
Hodne sil pane Dobesi!- myslim, ze delate svou praci zodpovedne a s velkym nasazenim. Pekny den.
OTÁZKA (4.11.2010 13:11) RE
Na základě jaké metodiky vznikl včerejší "kvalifikovaný" odhad pana Zeleného, že 30 % "propadů" je naprosto v pořádku?
OTÁZKA (4.11.2010 13:08) RE
Co říkáte na včerejší odpovědi pana Zeleného na ihned? Skutečně má vůbec tušení, k čemu je norma ISO 9001?
OTÁZKA (4.11.2010 13:05) Anonym
K čemu je vlastně maturitní zkouška po půl roce praxe či semestru na vysoké škole? Přijímá snad zaměstnavatel podle maturitního vysvědčení? Kam nasměrujete občany s neukončeným středoškolským vzděláním, zpět do středního školství na učební obory? Není nejlepším kritériem středních škol počest absolventů alespoň jednoho ročníku na VŠ a počet absolventů celé VŠ? (ultra snadno a levně ralizovatelná statistika)? Je cílem státní matury, dle Vás, zlepšení středního školství? Pokud ano jak se to stane, pokud ne co je tedy cílem? Kdo fakturoval za státní maturiy před vznikem Cermat (2006) a kolik bylo "proinvestováno"? Jaké jsou další výstupy Cermatu, když jejich rozpočet kolísá mezi 50 - 45 mil/rok?
OTÁZKA (4.11.2010 12:44) Mirek
Jsem zásadně proti tomu, aby se známka určovala dle roložení populace v ročníku. To by se neustále mohly snizovat naroky jen proto, aby určité procento žáků mělo vždy trojku apod. Maturitu má mít ten, kdo splní určitý standard! Takže, chystáte se zavést v jednotlivých předmětech standardy po vzoru třeba těch matematických od JČMF? Tím byste omezil platnost nesmyslných RVP a zároveň stanovil výstup měřený u maturity. Na standard by mohla dohlížet Česká pedagogická komora. Tím bychom se konečně zbavili školství závislého na populistických reformách politiků. Plánujete její založení?
OTÁZKA (4.11.2010 12:40) Olina
Dobry den, zajima me, proc by si dcera mela vybirat tezsi verzi maturitni zkousky, kdyz k tomu na zadne vysoke skole nebudou prihlizet? Dekuji za vysvetleni...
OTÁZKA (4.11.2010 12:39) Ivan Novotný
Neplánujete na gymnáziích zavést vyšší úroveň maturity povinně? Přeci jen, gymnazista by asi neměl skládat lehčí verzi, nebo by to neměl být gymnazista:), že? Přimlouvám se za to. Neplánujete nějaký zvláštní zákon na ochranu našich posledních kvalitních vysokých škol - UK, MUNI, CVUT? Aby nemuseli přijímat každého?
OTÁZKA (4.11.2010 12:37) eva
Dobry den, pane ministre, jak se osvedcilo rozvazeni zadani maturitnich otazek auty? Neselhalo neco? A jaky je pravy duvod, proc nejsou testy zadavany on-line? Chybi skolam vybaveni? Diky
OTÁZKA (4.11.2010 12:33) Eva Macková
Maturity neukázaly, že studenti jsou špatně připraveni, nedostatečně vzděláni, ale že kritéria hodnocení byla nastavena záměrně tak, aby třetina studentů neuspěla .Tak přísné měřítko -tedy 45% - je přinejmenším netradiční.Maturity pouze ukázaly, že v tomto typu testu, má-li nastavena mimořádně přísná kritéria, značná část studentů neuspěje. Proč je tedy o výsledku hovořeno jako o stěžejní informaci o stavu našeho středního školství, z které se budou vyvozovat významné závěry? Proč se mluví o nízké úrovni školství na základě nepřiměřeně obtížné zkoušky, zaměřené jen na některé aspekty vzdělávání? Je zřejmé, že takto nastavená zkouška povede k pokusům o podvod, protože školy i studenti se o způsobu zkoušení a hlavně způspbu hodnocení dozvídají půl roku před ukončením čtyřletého studia. Tedy poněkud unfair.
OTÁZKA (4.11.2010 12:25) Jana
Ctěla bych se zeptat na nové platové tarify, včera jsem se také ptala, ale odpověď jsem už nedostala. Jsem plně kvalifikovaná učitelka MŠ (SPgŠ) zařazená do 9. platové třídy. Vzhledem ke vzdělání mám odpočty let praxe. Dle nových návrhů ?budou? tabulky pro vysokoškoláky a nekvalifikované. Nejsem ani jedno. Pokud bude třetí tabulka pro kvalifikované nevysokoškoláky, pak to znamená, že dvě učitelky MŠ, které konají stejnou práci, budou mít různé tarifní tabulky. Neodporuje to katalogu práce, kdy zaměstnanci jsou zařazováni do plat. tříd dle vykonávané práce: Vždyť dnes učitelka se SŠ učící na ZŠ je zařazena v 11.platové třídě, protože vykonává tuto práci (vím, že nad ní visí Damoklův meč).
OTÁZKA (4.11.2010 12:23) Eva Bednářová
Proč bylo jako hranice úspěšnosti určeno 45%? Rozvržení bodového hodnocení testu se běžně provádí post, aby bylo bylo možno rovnoměrně rozložit celou známkovou stupnici a hodnocení tak bylo vzhledem ke zkoumané skupině co nejobjektivnější. (Tedy prostě řečeno, aby nebyly jen čtyřkya pětky, ale aby byly použity všechny hodnoticí stupně.) Tento důvod ale rozhodně (dle výsledků) u generálky maturit užit nebyl. Propadla-li třetina studentů, je zřejmé, že byl zvolen neadekvátní způsob hodnocení.
OTÁZKA (4.11.2010 12:15) Jaromír z Brna
Pane ministře, zkoušel ste si udělat státní maturitu? Pokud ano, jak ste ji zvládnul. J.
OTÁZKA (4.11.2010 12:14) Ondra
Rád bych věděl, kde jste objevil svou mluvčí Lucii Kubovičkovou a jestli se už dokázala z armády přeorientovat na školství... Díky a pozdravujte ji, je moc hezká. O.
OTÁZKA (4.11.2010 12:13) Pepa
Dobrý den, jak se vám spolupracovalo se sparťanem Kadlecema tou mladou herečkou při natáčení maturitního spotu? A to byljako Váš nápad? Nebo pana Kadlece? A oslovili jste ještě někoho jinýho známějšího? A kolik spot stál? Díky za odpověď, Pepa
OTÁZKA (4.11.2010 11:57) Libor N.
Dobrý den, nemáte v plánu vyzkoušet si státní maturitu? Myslíte, že byste ji zvládnul? Libor N.
OTÁZKA (4.11.2010 11:57) Dara
Dobrý den pane ministře, ráda bych se zeptala, jestli si myslíte, že jen kvůli tomu, že by třeba třetina maturantů neudělala státní maturitu, by měla býzrušena. Já osobně si myslím, že nikoliv. Je to sice nepříjemné pro školy i rodiče, ale vypovídá to o tom, jak se na dnešních školách učí a že školy nejsou schopny studenty připravit. Jen kvůli tomu se přeci nemůžou snižovat nároky... Děkuji za odpověď a přeji hezký den, Dara
OTÁZKA (4.11.2010 11:56) Karel
Dobrý den pane ministře. Z maturit nemají největší strach studenti, ale majitelé soukromých škol, jejichž úroveň je ve většině případů katastrofální. Proto ta reakce pánů Klausů a dalších, protože se bojí, že tyto nevyhovující školy mohou být zavřeny. Hrozí skutečně školám, které nevyhoví požadovaným standardům jejich uzavření?
OTÁZKA (4.11.2010 11:35) Milada Novakova
Co udelate s nekvalitnimi soukromymi skolami? Vzdyt je to podvod na rodice, kteri tam sve deti posilaji. Konecne se nyni ukazalo, za jakym ucelem jsou a byly zrizovany... Je jiste mozne na zaklade techto vysledku take rici, ze lepsi to nebude se soukromymi skolami vysokymi. Chystate take nejakou pomoc rodicum, kteri se nechali zlakat a poslali sve deti na tyti pochybne instituce? Napriklad ukazat, jaci zaci (=s jakou maturitou) jsou na ne prijimani? Rodicum by to moc pomohlo. Dekuji za statni maturitu a doufam, ze se vse rozbehne.
OTÁZKA (4.11.2010 11:21) Míša
Dobrý den, státní maturita je "strašák" asi všech lidí. Mám sice už nějaký ten rok po maturitě na zdravce. Samozřejmě jsem pro, aby se maturita sjednotila. Nemělo by to spíše vypadat tak, že stejné obory (zdravky, gymnázia, stavební obory..) budou mít stejné maturity? Děkuji.
OTÁZKA (4.11.2010 11:18) ctenar
Rozpočet CERMATI: 2009 49 mil, 2008 44 mil, 2007 51 mil dle výročních zpráv. Co je výstupem CERMATI za tyto peníze? Něco se dá dočíst např. ve výroční zprávě z roku 2007, ale je to zoufalost. Hlavní úkoly související s ustanovením § 80 odst. 2 zákona č. 561/2004 Sb. Příprava maturitní zkoušky pro školní rok 2007/2008 Příprava a realizace přípravného programu Maturita nanečisto 2007 (MANA 2007) Spolupráce s MŠMT na návrhu Vyhlášky o ukončování vzdělávání ve středních školách maturitní zkouškou Mediální a informační podpora nové maturitní zkoušky Další úkoly přímo vyplývající z hlavní činnosti CZVV Přednášková a publikační činnost zaměřená k evaluačním aktivitám CZVV Koncepční a odborná spolupráce s MŠMT a partnerskými organizacemi Webové stránky Vybudování informačního systému IS CERTIS Servisní informační a technická služba školám Tvorba nové koncepce MZ pro školní rok 2010 a 2012 Návrh novely školského zákona ve vztahu k MZ Příprava Katalogů požadavků k MZ Pokud CERMAT existuje od 1.1.2006 a maturity se připravují 14 let, kdo je připravoval před CERMATEM a kolik si ročně za tuto činnost fakturoval?
OTÁZKA (4.11.2010 11:17) Klára B.
"Nesprávné vyhodnocení vyplněných digitalizovaných formulářů z generálky státních maturit ... Až několik desítek chybných výsledků ..." Tušila jsem, že něco takového přijde. Jak zaručíte, pane ministře, že se, až to opravdu vypukne, už nic takového nestane?
OTÁZKA (4.11.2010 11:14) Standa
Nemyslíte, žže celý tenhle koncept SM je zbytečný? Odmaturoval jsem před 5 lety a nikdo neměl problém s tím, že maturita nebyla centrální. Už několik let se pořád mluví o SM, peníze mizí v bezedné díře a doteď nikdo pořádně nevysvětlil, proč byl původní koncept špatný.
OTÁZKA (4.11.2010 11:12) Kisha
Dobrý den pane ministre, chci se zeptat, zda se budou na kazdy rok vymyslet nove otazky do didakticke casti nove maturity, nebo existuje moznost, ze se otazky po case budou opakovat. Dekuji, Ja
OTÁZKA (4.11.2010 11:05) Ingrid
Prekvapilo me, jak malo studentu u maturity propadlo. Vzdy nemohli znat 1/4 uciva (4.rocnik)!!! A navic to jiste odflakli, kdyz to nebyla maturita naostro. Evidentne jsou testy prilis lehke. Neuvazujete naopak o zprisneni (pocet neuspesnych mel byt preci logicky vyssi...)? Je pan premier skutecne takovy populista? Vyridte mu, ze me velice zklamal a v dalsich volbach uz stejnou chybu neudelam (krouzek na jeho jmene). Vas si naopak vazim! Cim dal, tim vice:).
OTÁZKA (4.11.2010 11:03) RE
Co je vlastně lepší, špatný absolvent s maturitním vysvědčením - tedy dokončeným vzděláním nebo špatný absolvent bez ukončeného vzdělání? Jak budete řešit stav, kdy 20 % či i jen 10 % studentů maturitu neabsolvuje, pošlete je zpět do středního školství - do tzv. učení, aby vůbec měli nějaké dokončené vzdělání? Obávám se, že střednímu školství připravujete neřešitelné problémy a to bohužel za "naše" peníze.
OTÁZKA (4.11.2010 10:58) Pavel Novotný
Jaký máte pane ministře argument, že státní maturity zvýší kvalitu středního školství? Pokud cílem není zvýšit kvalitu středního školství, co je tedy potom cílem státních maturit a jak se tento cíl projeví na trhu práce?
OTÁZKA (4.11.2010 10:56) Pavel Doležel
Vážený pane ministře, rád bych se zeptal, zda neuvažujete o tom, že by maturita z matematiky byla povinná a dále zda by nešlo zvážit, že by výstupem maturity nebylo "udělal - neudělal" a známky, ale pouze vektor percentilů informující o tom, jak si který žák stojí v konkurenci toho kterého předmětu v populaci studentů daného ročníku. Nepropadl by nikdo, ale ti, kteří by měli špatné výsledky by neměli šanci se dostat na kvalitní vysokou školu. Navíc by všichni účastníci (VŠ, studenti, rodiče, SŠ) měli poměrně dobré informace jak o kvalitě výuky na té které SŠ, tak o kvalitě VŠ, která by pro přijetí vyžadovala dosažení nějakého percentilu v některých z maturitních testů. Jinak jako matematik hodnotím maturitní testy z matematiky jako zcela přiměřené a přeji vám hodně sil do boje proti hlouposti a lhaní si do vlastní kapsy.
OTÁZKA (4.11.2010 10:53) Milada Katzerová
Vazeny pane ministre, mezinarodni srovnani i vysledky maturity ukazuji, ze od devadesatych let dochazi k upadku vzdelanosti tohoto naroda. Nyni jsem pred duchodem, zazila jsem skolstvi socialisticke (do 1989), demokraticke (do 2000) a anarchisticke (po zavedeni SVP a RVP). Myslim, ze to je docela dobra zkusenost, a na konci sveho zivota Vam chci sdelit sve zkusenosti. To, co zazivame dnes, je ta nejhorsi varianta a ma zkusenost. Ani socialisticke skolstvi nebylo tak spatne, jako to soucasne. Studenti se nevzdelavaji a vzdelavat nechteji. To, ze se zvetsuje pocet formalne vzdelanych lidi nic nenasvedcuje o skutecnem stavu vzdelanosti. Vzdyt diplomy se dnes bezne kupuji na soukromych skolach, coz take srovnani ukazalo. Prisni ucitele jsou na obtiz - studentum, jejich rodicum a ve svem dusledku i skole, ktera hamouni po kazde dusi (pridel financi per capita). V hodinach musi byt ucitel za bavice nikoli kantora! Hlavne proto, aby pouzil co nejvice interaktivnich metod a studenti se nahodou nepretizili. Vysledek nyni vsichni vidime. Vratte se k centralnim osnovam a jejich ucivo vyzadujte. Vratme se zpet k osvedcenym metodam a ty nove uzivejme s rozvahou, nikoli jen proto, ze jsou efektni (nikoli efektivni). To vse, mimo jine, i pomoci statem zadavanych maturit. Ano, ve svem veku a se svymi zkusenostmi jsem priznivkyni statni maturity, protoze toto je dnes jediny nastroj, jak anarchii ve skolach a v dusledku toho i ve spolecnosti zastavit. Preji Vam, abyste se svymi reformami uspel a nenechal se zastavit populisty a zlenivelou spolecnosti.
OTÁZKA (4.11.2010 10:35) Jan Votava
Vážený pane ministře, zkoušel jste si sám složit některou z generálkových zkoušek, případně některý z ukázkových testů? Pokud ano, jak hodnotíte jejich obtížnost?
OTÁZKA (4.11.2010 10:23) Petra Šustrová
Dobrý den pane ministře, má dcera navštěvuje druhou třídu. Je nadaná a přes enormní snahu pedagogů ve škole, dceru velmi zpomaluje nízká úroveň ostatních dětí. Myslíte si, že již v tomto věku vznikají problémy u maturity? Co by jste mi jako matce poradil?
OTÁZKA (4.11.2010 10:21) F. Samková
Dobrý den, pane ministře, můj dotaz souvisí s maturitami jen velmi volně, nicméně by mne zajímal osud vyhlášek 72 a 73. Před týdnem MŠMT zveřejnilo zprávu, že obnovuje práci nad nimi, ovšem k navržené podobě mám já i kolegové řadu výhrad. Můžete prosím poskytnout více detailů? Děkuji, Samková, ředitelka speciální školy
OTÁZKA (4.11.2010 10:12) Martin Zítek
Dobrý den, děkuji Vám za to, že jste měl odvahu dotáhnout projekt maturit do konce. Chci se zeptat na zarážející korelaci mezi slabými výsledky maturantů v ústeckém kraji, karlovarském a moravskoslezském s počty diagnózy lehké mentální retardace, která se v těchto krajích vykazuje také dramaticky zvýšený výskyt (viz demografie.info). Jak so tuto skutečnost vysvětlujete? Jak bude na tento fakt reagovat MŠMT?
OTÁZKA (4.11.2010 10:10) Petr Novák
K čemu je maturita po půl či roce praxe a je dokonce lhostejno jestli se jedná o úspěšnou či neúspěšnou praxi? K čemu je maturita po jednom semestru na VŠ? Přijímá zaměstnavatel maturanta podle vysvědčení nebo podle jeho schopností, které si jeho osobní oddělení uchazeče prověří (samozřejmě vyjma státu v ČR :-))? Nepozná snad rodič po 6 měsících k čemu škola je? Nestačí jako kriterium středních škol počty studentů úspěšně absolvující jeden ročník VŠ a následně celé studium? K čemu je tedy státní maturita, když maturant po půl roku praxe a jednom semestru na VŠ je v podstatě jiným člověkem a to především pro trh práce? Nemyslíte si, že by bylo vhodné pana Zeleného poslat do ..... důchodu, viz jeho včerejší odpovědi na ihned?
OTÁZKA (4.11.2010 9:55) MP
Dobrý den p. ministře, nedávné personální změny na Vašem resortu přímo ohrožují čerpání evropských fondů pro akademické instituce, reálně hrozí že dva a více let chystané projekty spolufinancované a dlouhodobě připravovane univerzitami a Veřejnými výzkumnými institucemi nebudou realizovány, protože na Vašem resortu nezbyl nikdo, kdo by byl schopen tyto žádosti zprocesovat a přerozdělovat již přiklepnuté finanční příspěvky z EU. Můžete mi vysvětlit, proč jste rozprášil tým fundovaných odborníků jejichž mzdy byly plně placeny z technické pomoci, tedy ze zdrojů EU a hlavně jak hodláte řešit situaci, kdy reálně hrozí zastavení finančního transferu z EU do ČR a škodám v řádech miliard Kč? Děkuji za Vaši odpověď.
OTÁZKA (4.11.2010 9:37) Honza Kalous
Pane miknistře, maturitní generálku jsem absolvoval. Děkuji za hladký průběh. Překvapilo mě, že si někteří stěžují na administrativu. Absolvoval jsem také SCIO testy (za nehorázné 2000Kč!!!) a je tam úplně stejná administrativa (včetně ukazování občanky, chození na záchod)... Stejný průběh mají i mezinárodní zkoušky z jazyků (zkušenost z FCE) či mezinárodní maturita (IB). Takže jsem byl spíše pozitivně překvapen, že i naše maturita bude na úrovni!!! Testy mi ale přišli směšně lehké. Chcete opravdu říci, že 50% budoucích maturantů na učilištích neovládá učivo matematiky na úrovni základní školy? Testy tedy zpřísněte, vždyť to je degradace!!! Jednoznačně jsem tedy pro státní maturitu, která konečně odhalila propastné rozdíly Máte mou podporu.
OTÁZKA (4.11.2010 9:30) Martin Mikuláš
Pane ministře, moc Vám gratuluji k úspěšné realizaci generálky maturitní zkoušky. Vůbec jsem nečekal tak hladký průběh. Co se týká různých "zbabělců" (pan premiér, pan prezident a jeho syn), jejich motivy jsou jasné a značně populistické. Myslím, že rozumný člověk jejich motivy pochopí a podpoří Vaše snahy. Nevzdávejte to! Také zdůrazněte, že například testy z matematiky jsou už tak dost lehké (testují na základní úrovni maximálně učivo základní školy). Zdůrazněte, že současný stav je právě výsledkem špatné školské politiky minulých let a měření přispěje k nápravě (viz mezinárodní srovnání). Setrvání v současném systému naopak napáchá ještě větší škody. Musím říci, že efekty jsou již nyní patrné. Středoškoláci se začínají učit, hledají doučování, a o to přeci jde... učitel
OTÁZKA (4.11.2010 9:28) Klára Lososová
Dobrý den, jak chápete to, že s menší přípravou i stresem neuspěla pouze 1/5 studentů. Je to dobré znamení, že se studenti připravují či naopak signál k tomu, že by se maturita měla zpřísnit?
OTÁZKA (4.11.2010 9:25) Marie Nováková
Dobrý den pane ministře, chtěla bych se zeptat, jaké kroky ohledně státní maturity plánujete nyní.
OTÁZKA (4.11.2010 9:20) Bohumil Kartous, Scio
Pane ministře, rád bych Vás informoval, že po maturitní generálce se bude řada studentů (a rozhodně ne jen na učilištích), z obav z toho, že neodmaturují, velmi mechanicky připravovat na testy státních maturit. Potvrdil to průzkum mezi více než tisíci žáky středních škol (za zmínku stojí, že zejména gymnázií), který společnost Scio provedla. Mnohé školy je v tomto mechanickém úsilí budou - na úkor všeho ostatního - podporovat, protože jim jde o jejich žáky, o vlastní jméno či dokonce o existenci. To zase potvrzují ředitelé středních škol. Domníváte se, že tato příprava je skutečné "vzděláváním" a že to pozvedne úroveň vzdělanosti v Česku?
OTÁZKA (4.11.2010 9:15) Mirek
Studium mých dětí na střední škole vyžaduje investici několika desítek tisíc korun. Nerad bych, aby tato investice byla zmařena nějakým experimentem ministerstva školství. Opravdu si myslíte, že když státní maturitu neudělá pětina studentů, že je to v pořádku ? Podle mě by byl přípustný počet neúspěšných tak maximálně 5-10%. Co na to vysoké školy ? O to míň budou mít studentů.
OTÁZKA (4.11.2010 9:10) Marek Sloup
Architekem této podby maturitní zkoušky je ředitel CERMAT Pavel Zelený. Několikráte jste toto řešení státních maturit zásadně kritizoval. Přitom ale pan Zelený stále vede CERMAT. Jak je možné podporovat manažera, který odvede tak špatnou práci? A pokud se maturita má změnit, kdo bude připravovat nový koncept? Opět pan Zelený?
OTÁZKA (4.11.2010 9:06) Marek Sloup
Pane ministře, několikrát jste veřejně zopakoval, že na jaře zde bude 20 % žáků čtvrtých ročníků středních škol, kteří v jednotné části maturitní zkoušky neodmaturují. Tzn., že budou mít pouze základní vzdělání. Co bude s těmito žáky? Mají jít na úřad práce? Nebo je zaměstnáte na ministerstvu školství?
OTÁZKA (4.11.2010 9:05) Petr Skáče
Dobrý den, chtěl bych se zeptat, jak budete řešit fakt, pokud u maturity neuspěje značná část studentů? Děkuji za odpověď. Hezký den.
OTÁZKA (4.11.2010 9:03) Pravicak
Proc nedate na rozumnou radu sveho poradce pana Klause ml., vzdyt ma pravdu, ze v dobe, kdy uz ma maturitu skoro kazdy, je zbytecne z tohoto papiru delat neco vic nez je a investovat do statnich maturit tolik zbytecnych penez. zastavte to dokud to jde.
OTÁZKA (4.11.2010 9:01) Karel I.
Pane ministře v otázce státních maturit Vám fandím a se mnou asi každý kdo musel státní maturity musel také dělat. Ale zeptám se Vás, proč na ně stát vynakládá takové finanční prostředky ? Podle mne je to zase lumpárna největšího kalibru a proč Vy zastupující VV a před volbami hlásající že budete odstraňovat korupci nenecháte pracovat protikorupční policii? Asi to dopadne tak jak s vámi proklamovaným odtsraněním dinosaurů, zejména jste mezi nimi jmenovali Kalouska, kterého teď všichni posloucháte více nežli Nečase. Já vím, moc a peníze nesmrdí nikomu, že?
OTÁZKA (4.11.2010 8:54) Anonym
Dobrý den, chci Vám podělovat za uvedení státní maturity do praxe - byla potřeba. Jak to vidíte se zavedením zápisného, když UK byla proti návrhu? Děkuji za odpověď.
OTÁZKA (4.11.2010 8:54) David Borovička
Dobrý den, četl jsem, že ministerstvo plánuje omezit finanční podporu sportovní reprezentace jen na několik vybraných sportů. Co je na tom pravdy a kterých sportů by se to dotklo? Zůstala by podpora pro všechny olympijské sporty? Děkuji za odpověď.
OTÁZKA (3.11.2010 23:08) Frantisek
Dobry den, bude k dispozici priblizne hodnoceni dle procent, ktere jste rozeslali nam zakum?
OTÁZKA (3.11.2010 18:57) Jiří Zlatuška
Bývalý náměstek pro vysoké školy Růžička (nyní již mimo MŠMT jako trafikant na FZÚ AV ČR) obeslal před prázdninami vysoké školy dopisem, ve kterém vyjádřil názor 9mnohými považovaný za stanovisko MŠMT), že vysoké školy nesmějí pro testování uchazečů využívat placených služeb třetích subjektů. Za ad hoc zkoušky z jednotlivých předmětů bude CERMAT ze zákona vybírat platby, ve vztahu k přijímacímu řízení je to třetí subjekt, který by tedy podle náměstka Růžišky měl být vyloučen. přesto se stále hovoří o možnostech využívat tyto zkoušky CERMATu jako podklad přijímacího řízení. Klamal ve svém dopise bývalý náměstek Růžička? Pokud ano, proč není jeho dopis na hlavičkovém papíře ministerstva vyhodnocen jako zneužití pravomoci a nejsou vůči němu vyvozovány právní důsledky? Jednalo se v případě tohoto dopisu podle Vás i o něco jiného, než jen poškodit společnost Scio, která svými zkušenostmi měla na řadě vysokýcvh škol dobré postavení a jejiž náklady na korektní testování srovnatelné se zahraničními vzory bylo podstatně levnější, než to, co nyni za veřejné prostředky realizuje CERMAT? (A aby nebylo mýlky - testy studijním předpokladů na MU nejsou testy společnosti Scio a MU je vůči Sciu svým způsobem v konkurenšním postavení - nehájím zájmy Scia, pouze konstatuji, že na rozdíl od CERMATu její klienti vědí, jakou kvalitu testů postupují a že tato kvalita je evidentně vysoká.)
OTÁZKA (3.11.2010 18:42) Jiří Zlatuška
Špatnou úroveň našeho školství ukázala v minulosti řada mezinárodních srovnání PISA, na odhalení těchto vad nebylo třeba spouštět zbytečně nákladný mechanismus státní maturity. Proč se utrácejí nehorázné sumy peněz za testování, které nikoho nepřekvapí ("střechu systému"), když by se tyto finance měly raději použít k cílenému zlepšení toho, jak se naše děti na nižších stupních škol učí? Státní maturitu není možné označit za reformu, finance a úsilí na ni vynaložené mohou naopak způsobit, že reformu skutečnou nebude z čeho financovat, ani ji nebude kdo mít dělat. Naše školství se nelepší tím, že budou všechny školy v posledním ročníku na základě proběhlé generálky připravovat své čtvrťáky k tomu, aby ostrou státní maturitu nakonec zvládli. jejich celková úroveň tím utrpí navzdory tomu, že se 9snad0 nakodnec podaří je k těm konkrétním testům vycvičit.
OTÁZKA (3.11.2010 18:35) Jiří Zlatuška
Od vašeho kolegy poslance Humla mohla veřejnost slyšet argumentaci, že smlouva od počátku neplatná (protože v rozporu s ústavou) se dá ex post zplatnit přidáním dodatku k této neplatné smlouvě. Myslíte, že znalost toho, že to není možné, nepatří do elementárního právního vědomí na úrovni občanské výchovy někde v šesté třídě obecné školy? Nemyslíte, že tyto elemntární občanské neznalosti nejsou mnohem alarmujícnější, než neznalosti matematiky ze střední školy? Proč nejsou součástí zkoušek i tyto elementární občanské znalosti? Mohou se nositelé takových názorů považovat za elementárně vzdělané?
OTÁZKA (3.11.2010 18:28) Jiří Zlatuška
Při několika příležitostech jsou v souvislosti se státními maturitami zmiňovány plány na propojení informačních systémů vysokých škol a CERMATu pro potřeby přijímacího řízení. Korektní přijímací řízení na kvalitních světových vysokých školách přitom nikde není řešeno jen mechanických vyhodnocením několika čísel, nota bene ještě externím subjektem (kterým ve vztahu k VŠ bude CERMAT). Jedniným skutečně zákonným podkladem ze státní _maturity_ je maturitní vysvědčení, které by vysoká škola mohla dostat ve strojově čitelné podobě. Tím, kdo žákům jejich vysvědčení dává je však střední škola a i pdole (oprávněného) náyoru pracovníků Úřadu pro ochranu osobních údajů by tedy údaje o výsledku maturity měla mít a poskytovat střední škola, nikoli ministerská instituce CERMAT. Centralizované informační systémy tohoto typu jsou notoricky předražované, zadavatel je uvázán k technologii zvolené dpodavatelem, atd., atd. Celkem se tedy jeví, že plány na mohutné informační stystémy na CERMATu a jejich komunikace se systémy vysokých škol (z nichž velmi nejisté procento bude výsledky této maturity moci použít jako kritéria přijímání) dobře připraveného tunelu na stamilionové nebo vyšší částky, které má za takové systémy někdo z veřejných prostředků dostat. Jak to obstojí tváří tvář proklamacím vlády o boji s korupcí a klientelismem?
OTÁZKA (3.11.2010 18:27) Jiří Zlatuška
Státní maturity byly poté, co si na ně ministryně Kuchtová najala pana Zeleného, změněny z konceptu testování kompetencí přesehujících izolované předměty na testování striktně předmětové. To je cca patnáct let stará koncepce. Předmětovému testování neodpovídají přijímací zkoušky na lepších vysokých školách, proto na výběrové studijní programy státní maturity v současné podpobě nejsou použitelné (nemají-li znamenat krok nejméně o deset let zpět vůči stavu, který dnes VŠ mají buď užitím vlastních testů studijních předpokladů, nebo testů obecných studijních předpokladů společnosti Scio). Použití předmětových testů na přijímání n avysoké školy kvalitu jejich studentů zhorší, nezplepší. Není navíc použitelné pro zahraniční uchazeče. proč matete veřejnost poukazováním na to, jak se zlepší nebo zprůhlední přijímání na VŠ? není to jen zástěrka pro zájem utratit stamiliony, které zbytečně drahé maturity stojí?
OTÁZKA (3.11.2010 18:27) Jiří Zlatuška
Jestliže třicet procent studentů nesplnilo ani lehčí verzi testů a přesto byla v tradičních maturitách poměrně malá celková neúspěšnost, znamená to, že vypovídací hodnota starých maturitních vysvědčení je velmi nízká. Jaké opdstatnění v této souvislosti mají astronomické náklady na "absolutní" bezpečnost státních maturit, cca dvacetkrát vyšší, než náklady na ně na Slovensku? úspory v řádu desítek procent jsou tváří tvář tomuto plýtvání neopodstatnitelné. Máte představu o tom, kdo má z těchto nákladů, provizí, atd. největší prospěch?
OTÁZKA (3.11.2010 18:26) Jiří Zlatuška
Třicetiprocentní neúspěšnost u generálky není omluvitelná tím, že studenti zkoušku podcenili. Všichni tito studenti prošli do čtvrtého ročníku a nezastavili se jako propadlíci v ročnících nižších. Co hodlá udělat MŠMT s faktem, že je financován systém studia, který studentům nedává žádné indikace jejich vážných nedostatků? Neúspěch u maturity je samozřejmě neúsěchem studenta, ale ve větší míře učitelů na škole, která ho nezastavila dřív. učitelům však plošně přidáváte bez ohledu na to, že ve svém souhrnu výsledek generálky ukazuje především jejich selhávání.
OTÁZKA (3.11.2010 18:25) Jiří Zlatuška
Na pondělním semináři ke státních maturitách v Brně (Vy jste byl v programu, ale nepřijel jste, Váš náměstek odešl v polední přestávce, pan Zelený po obědě a hodně dlouho před koncem) se Váš náměstek vyjádřil, že státní maturity povedou k tomu, žer půjde víc dětí na učební obory. Absolventi učebních oborů však mají několikanásobně vyšší míru nezaměstnanosti, než absolventi středních škol resp. škol vysokých. a) Přesmětování žáků do učení tedy bude mít za důsledek vyšší sociální výdaje na sociální podpory a tedy zvýší negativní bulanci veřejných rozpočtů. b) I se špatně připravenými maturanty dokáže jejich následné bakalářské studium udělat divy, protože jim umožní lepčí zaměstnatelnost - proč tento fakt nevede k výrazně vyšší podpoře studia na vysokých školách, které zřetelně napravují aspoň část toho, co nezvládnou školy nižšího stupně? (otázka nesouvisí s masovostí studia ani faktem, že by si VŠ zasloužily lépe připravené uchazeče o studium.)
OTÁZKA (3.11.2010 18:24) Jiří Zlatuška
U generálky státní maturity si na lehčí verzi zkoušky z matematiky trouflo cca padesát procent, z nich polovina neuspěla. Celkově si tedy z celého ročníku na lehčí verzi matematiky troufne a aspoň s odřenýma ušima ji udělá nejvýše 25 procent maturantů. Podle dat v poslední ročence OECD studuje technické obory na českých vysokých školách 30 procent studentů našich vysokých škol. Vzhledem k tomu, že zdaleka ne všichni nepropadající z matematiky jdou na techniky, je zřejmé, že na českých vysokých školách studuje technické obory velké procento studentů, kteří nejen nemají výborné znalosti matematiky, ale dokonce k jejich běžné výbavě nepatří ani vědomosti z lehčí verze maturity. MŠMT chce přesto vypisovat programy na podporu studia energetických a technických oborů. Jak tento protimluv hodláte vyřešit? (Je evidentní, že pokud by technické obory měly brát v úvahu _vyšší_ úroveň obtížnosti matematiky, může se většina jejich oborů rovnou zavřít.)