Pátek 26. dubna 2024, svátek má Oto
130 let

Lidovky.cz

Jak dopadla generálka státních maturit? Odpovídal šéf Cermatu

Bývalý šéf Centra pro zjišťování výsledku vzdělávání (CERMAT) Pavel Zelený.

UKONČENO

Středoškoláci mají za sebou velkou generální zkoušku státních maturit. Vyzkoušeli si testy z českého a cizího jazyka a z matematiky. Úkolem generálky bylo hlavně zjistit, jak zkouška funguje po logistické stránce - tedy distribuce testů, samotný průběh zkoušky a její opravování. Studenti by podle státem řízené zkoušky měli poprvé maturovat v letošním školním roce. Jak ale testování dopadlo? Hrozí ještě odklad státní maturity či její úplné zrušení? V čem byly největší problémy? Co se bude dít dál? Na vše spojené s generálkou ale i samotnou státní maturitoujste se ptali Pavla Zeleného, ředitele Cermatu, který má přípravu zkoušky na starosti.

položených otázek: 32 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Přehled položených otázek

OTÁZKA (19.10.2010 12:20) Darja
Pane řediteli, učil jste někdy? Máte nějaké zkušenosti s prací učitele (ne jako žák)?Celá ta akce je o obrovských penězích, které se točí někde nahoře a o docela obyčejném otravování těch "dole".
OTÁZKA (19.10.2010 12:20) student
Dobrý den, pane Zelený, chtěla bych se zeptat, jestli už víte, jak generálka dopadla? V čem byly největší problémy? V případě neúspěchu, hrozí ještě, že budou státní maturity odloženy? Díky.
OTÁZKA (19.10.2010 11:50) 97
Vsadíte se, že testy při ostré zkoušce se dostanou ven ještě před začátkem zkoušky? Vždyť budou přes noc v každé zemědělce v každé Horní Dolní a stačí jedna otevřená fabka, jedno rozbité okno, jedno nabourané auto a za pár minut jsou na netu a do rána je znají všichni (nebo aspoň ti, kdo zaplatí). Informace se šíří strašně rychle, pokud se tedy nepoužívají koňské povozy, jak máte v plánu vy.
OTÁZKA (19.10.2010 11:36) David Fixa
Víte vůbec o tom, že většina studentů vůbec některé testy nedělala? Jak tedy chcete hodnotit něco, co od počátku nefungovalo?
OTÁZKA (19.10.2010 11:31) Eva Bednářová
Čím podstatným( kromě délky) se liší písemná maturitní práce z češtiny, když je a u maturity v roce 2011 též bude pouze jeden hodnotitel? Pokud se ničím podstatným neliší, proč je písemná zkouška vedena tak drahým a komplikovaným způsobem? Proč nemůže být hodnocena myšlenková úroveň textu, schopnost promýšlet téma do hloubky ( výhrada objektivity tu neplatí, ta není možná ani u odstatních položek, ty se tak mohou pouze tvářit )? Jak hodnotíte v souvislosti se státní maturitní zkouškou knihu K.Liessmanna Teorie nevzdělanosti?
OTÁZKA (19.10.2010 11:27) Petra D.
Dobrý den, můžete už nyní říci, jak dopadly výsledky maturitních zkoušek nanečisto?
OTÁZKA (19.10.2010 11:19) Jiří Slavíček
Dobrý den, pane ministře, jak hodláte řešit problém rozporu mezi RVP (resp. ŠVP) a cíly státní maturity. RVP totiž svým zaměřením směřuje úplně jinam než požadavky státní maturity. A není vůbec státní maturita příliš ambiciózní a drahý projekt, který ve skutečnosti nemá smysl? Vysoké školy buď přijímají prakticky každého, kdo má maturitu, nebo použivají už zaběhnutý a bez problémů fungující systém státních srovnávacích zkoušek SCIO.
OTÁZKA (19.10.2010 10:34) DZ
Co říkáte na kritiku některých médií, že si děti během generálky nemohly dojít na záchod a že v pravidlech a pkynech byly až triviální věci?
OTÁZKA (19.10.2010 10:32) Šimon
Dobrý den, vysvětlete mi prosím, proč by si studenti měli volit vyšší stupeň úrovně dovednosti, když ke státní maturitě zatím žádné VŠ nebudou přihlížet? Děkuji a přeji hezký den.
OTÁZKA (19.10.2010 10:30) Linda
Jaktože některé školy neměly proškolené maturitní komisaře? Čí je to chyba? A můžou být nějak potrestané? Děkuji za odpověď.
OTÁZKA (19.10.2010 10:16) Dvořák
Dobrý den, zajímá mne kolik procent žáků volilo v oboru matematika méně obtížnou verzi a jejich procentní úspěšnost a totéž pro obtížnější variantu zkoušky. Co je důvodem zavádět systém povinných maturitních zkoušek s odstupňovanou obtížností, z kterých je možné si vybírat?
OTÁZKA (19.10.2010 9:24) Karel Horehleď
Dobrý den, rád bych se zeptal, zda si myslíte, že je správné, když se o definitivním zavedení státních maturit rozhodne rok před jejich samotným uskutečněním, aniž by jednotlivé školy měly možnost přizpůsobit učební osnovu, organizaci výuky atd? A nemáte obavy, že se státní maturity stanou jakýmsi měřítkem kvality (úspěšnosti) škol a ty méně úspěšné se budou snažit nedostatky kompenzovat tím, že celou výuku zaměří právě a jen na úspěšné zvládnutí maturity a o ostatní (neméně důležité) oblasti výuky "vypustí"? Celé státní maturity provází x let zmatek ohledně jejich zavedení nebo nezavedení a tím celý tento projekt ztrácí na důvěryhodnosti. Děkuji.
OTÁZKA (19.10.2010 7:45) Petr
Vážený pane Zelený, jsem rodič a tak mě zajímá kolik středoškoláků tedy maturitu neudělá? Je to již jasné kolik jich bude? Připadně kolik jich bylo minulé roky? Petr Novák
OTÁZKA (19.10.2010 7:45) Zelený
Dobrý den pane Zelený. Mám jednoduchou otázku - má maturita odrážet studium na SŠ za 4 roky? Pokud ano, proč nejsou jasně dané podmínky již při nástupu ke studiu.
OTÁZKA (18.10.2010 21:34) Petr Pudivítr
Nemyslím, že generálka vyzkoušela všechno. V průběhu generálky se např. netestovalo omlouvání žáků z testů do tří dnů od nepřítomnosti na nich. Nezkoušela se shoda dvou hodnotitelů (tedy případné časové zdržení s tím). Myslíte, že je to škoda? Naopak - u generálky se zjistilo, že není možné žáky pouštět na WC, že jsou kontrolováni v průběhu didaktických testů z jazyků dvakrát (zbytečně) aj. Budete z toho dělat závěry (a případně upravíte pravidla) pro ostrý start maturit?
OTÁZKA (18.10.2010 21:13) Josef Počtář
jste největší tuneláři v dějinách českého školství takhle finančně náročný projekt vymyslí jen lidé kteří si chtějí řádně namastit kapsu.Co Vy na to???????? mnohem jednoduší je JZZZ(jednotné zadání závěrěčných zkoušek) to běží mezi učilišti už několik let .Nikdo nic nerozváží vše o zadání běží po internetu pomocí vstupních hesel a jde to
OTÁZKA (18.10.2010 21:05) noci
Zvolím-li základní úrověň, budu mít úplné střední vzdělání s maturitou? Jestliže tuto ůroveň vysoké školy neuznají , je to ještě maturita?
OTÁZKA (18.10.2010 20:18) Martina Janoušková
Dobrý den, zajímala by mě úloha pana Štefla, který testy kritizuje, ale sám s nimi obchoduje. On státní maturity skutečně kritizuje pro jejich nepřipravenost a formální chyby, nebo mu zkrátka vadí, že mu udělají čáru přes rozpočet v jeho podnikání?
OTÁZKA (18.10.2010 19:45) Karel
Dobrý den. Na naší škole při poslechu v rámci jazykové zkoušky selhalo přehrávání. Při ostré verzi by to údajně znamenalo nutnost opakování poslechové části v jiném termínu, čímž by byly ohroženy přijímací zkoušky na VŠ. Je to tak? Jak je to s poslechovou částí u drobných postižení sluchu. I kvůli jejich exsitenci byl v řadě škol při přijímacích zkouškách opuštěn diktát, protože je problém s nemožností vytvořit rovné prostředí. Co s tím?
OTÁZKA (18.10.2010 19:38) Karel
Dobrý den. Jakožto rodiče s dítětem na G, s dítětem s hendikepem dyslexie a dysgrafie (na základě objektivních neurologických nálezů a změn; potvrzeno z PPP) by mne zajímalo, zda byla otestována i verze "maturita bez hendikepu"? Jak postupovat při přihlašování studenta k MZ, jakou zátěž to bude mít pro školu?
OTÁZKA (18.10.2010 19:33) Ladislav N.
Dobrý den, od chvíle, kdy jsem se dozvěděl cenu MAGu (120 milionů Kč), což je cca 100 000 Kč na školu mi vrtá hlavou, co na generálce mohlo být tak drahé. Když srovnáme MAG například se SCIO testy, které jsou navíc dražší v tom, že si SCIO musí pronajímat vlastní prostory a navíc ještě počítat se zisky a platit zaměstnance (v MAGu valnou část práce odvedli učitelé) a přesto jeden test zaplacený u SCIO stojí polovinu, než v přepočtu na jednoho žáka v MAGu. Pevně věřím, že mi tento fakt vysvětlíte. Děkuji za odpověď
OTÁZKA (18.10.2010 18:29) Jana
Jako ŠMKomisaři (ale i zastupující ŠMK) jsme byli proškoleni, že obdržíme, přihlašující údaje pro účet na MAG10. Zastupující ŠMK je nedostali, týden před MAG jsem se jsem telef. se pokoušela dovolat na infolinku - beznadějně, na mail mi týden nikdo neodpověděl. (Zbytečně jsem se nervovala a to jen tak MMCH učím). Co se týká materiálů na ZAD, PUP i ŠMK - prosím příště dodat slovníky na vámi zvolené zkratky, někdy je to opravdu šílené. Co se týká samotných testů - objevují se tam otázky, na které odpovědi ve 2kg papírové dokumentace nenajdete odpověď.
OTÁZKA (18.10.2010 17:25) Anonym
Proč se neskenovaly písemné práce z jazyků před opravou a potom po ní - tak jak to bude probíhat při "ostré" maturitě, aby se skutečně otestovala funkčnost proprietárního software a především časová náročnost z hlediska škol (kompletní skenování písemných prací zabere minimálně dvojnásobek času, o organizační náročnosti při kopírování stovek stránek před opravou ani nemluvě? Kdo bude zajišťovat profylaxi průchozích skenerů, kterými projdou tisíce "umaštěných" stránek? Proč nejsou DDT pracoviště vybavená zdroji nepřerušitelného napájení či aspoň základními požárně-bezpečnostními prvky? (DDT pracoviště nejsou majetkem škol)
OTÁZKA (18.10.2010 17:17) Lukáš K.
Dobrý den, proč na některých školách je povinné dělat maturitu celkem z pěti předmětů? Neznám mnoho spolužáků, kteří pátý předmět vybírá jinak než vylučovací metodou. Myslím si, že čtyři by byly akorát, další by byly nepovinnné.
OTÁZKA (18.10.2010 17:13) Jan Urban
Prosím, vysvětlete mi proč: 1) V 21. století rozváží texty po republice auta? Proč není zadávání online? 2) Proč to stojí 50 000 000. Nebo víc? 4) Jak myslíte, že státní maturity budou zvládat studenti bývalých "učňáků", kterým byl přechod na maturitní obor v podstatě vnucen. Děkuji s pozdravem Jan Urban
OTÁZKA (18.10.2010 17:10) Petr Novák
Považujete za v pořádku a správné, že ŠMK se správcem DDT opouští školní budovu ve čtvrt na osm večer (po souhlasu z Cermatu, jinak by zde měli sedět dál, jelikož odeslané dávky ještě nejsou ve stadiu "Validuje se" nebo "Hodnotí se" - konkrétně hotová byla třetina dávek)?
OTÁZKA (18.10.2010 17:02) Simona
Jak se lidem v Cermatu pracuje v atmosféře soustavného mediálního tlaku a nátlakových akcí studentů?
OTÁZKA (18.10.2010 16:40) pefep
Synku, přes internet probíhají platby v řádu statisíce korun a vy budete rozvážet papírky pomocí kurýrních služeb. Bezdomovci vám to rozvezou na dvoukoláku za flašku rumu a za ušetřené peníze, to ať si každý doplní sám....
OTÁZKA (18.10.2010 15:41) Radomír Demek
Dobrý den, jsem správce sítě na škole. Chtěl bych se zeptat, jakým způsobem máte ošetřené, že se na počítač od Vás nedostane žádný virus nebo podobná havěť? Mám v plánu Váš PC zapojit zcela odděleně od školní sítě - protože pokud tam není možnost žádným způsobem zasahovat (např. alespoň změnit antivirový program - Vámi dodávané řešení mi přijde nedostatečné), plus nám bylo sděleno, že tam máte možnost vzdáleného přístupu - pak je takový počítač bezpečnostní hrozbou. Děkuji za odpověď.
OTÁZKA (18.10.2010 14:06) Ivo Pohořelý
Jak chcete zajistit objektivní hodnocení písemné práce z jazyků, když jste ustoupili od dvou hodnotitelů a současně odmítáte hodnotitele z jiné školy? Současný systém mi připadá jako alibismus.
OTÁZKA (18.10.2010 13:08) Viktorka
Chatovala jsme s Vámi v Blesku a bohužel uspokojivé odpovědi se mi nedostalo. 1. Pokud student neuspěje u státní! ústní části maturity z ČJL, může se to dozvědět ihned nebo musí absolvovat i didaktický test a písemnou práci? A proč? 2. Po 20. červnu, tedy dni, kdy se maturanti dozví výsledky, již můžou být přijati na vysoké školy. My ,češtináři ,budeme již od května vědět jejich výsledky z 1. části., tedy hlavně to , jestli student neuspěl. (Neberte v potaz profilové zkoušky, jako jste to nepochpil v chatu s Bleskem). Jde mi o to dozvědět se, jak to budou mít VŠ, když obvykle v tomto čase již studenti výsledky maturit věděli. Budou snad přijímací zkoušky kumulovány do 21.6. -.......?Děkuji za odpověď. V.
OTÁZKA (18.10.2010 12:25) Honza
Dobrý den, rád bych znal odpovědi na tyto otázky : 1) Proč CERMAT trestuhodně podcenil personální zajištění infolinky a na tuto infolinku téměř nebylo možné se dovolat v době MAG? Kdo je za to zodpovědný ? 2) Proč jsou i po takové době příprav faktické chyby v materiálech ? Proč "odborníci" z CERMATu tyto chyby dávno neodstranili. 3) Proč bylo tolik problémů s DDT pracovišti ? Děkuji za odpovědi.