• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Jak probíhá spolupráce s Baťou? Ptali jste se rektora VŠUP

vydáno 11.6.2012 12:00
Vysoká škola uměleckoprůmyslová v Praze začala úzce spolupracovat s průmyslem. Designy bot pro Baťu, sklo pro Kavalierglass i návrh auta pro Škodu. Jak probíhala spolupráce? Co je výsledkem? A jaké je to stát v čele VŠUP? Odpovídal rektor školy prof. ak. arch. Jindřich Smetana.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 13. června 2012 do 16:00

OTÁZKA: Dobrý den pane rektore, ráda bych věděla jak vnímate VŠUP v porovnání s ostatními českými uměleckými školami? V čem je její postavení výsadní a v čem předčí ostatní školy? V čem naopak by se mohla škola inspirovat jinde? Děkuji Denisa Volná
ODPOVĚĎ: VŠUP je jedna ze čtyř výlučně uměleckých škol, má kompletní spektrum výtvarných oborů, má přes 135let dlouhou tradici, má svůj specifický způsob výuky - individuální ateliérová výuka ( jeden vedoucí pedagog na malé množství studentů - max. 20) 24 ateliérů rozdělených do pěti kateder vytváří renesanční prostředí,kdy se obory navzájem ovlivňují - v tom je VŠUP jedinečná. Pedagogové jsou vybíráni v náročné konkurenční soutěži, ale vzhledem k prestiži školy, mají zájem toto podstoupit. 13.6.2012 14:41
OTÁZKA: Který ateliér vás letos na artsemestru zaujal úplně nejvíce a proč? Kamil
ODPOVĚĎ: Bylo jich více, ale jelikož jsem si tento semestr do svého ateliéru pozval architekta Davida Krause, tak se nestydím říci, že mě velmi zaujal Ateliér architektura A1. Jinak konstatuji, že tyto klauzury měly obecně dobrou úroveň. 13.6.2012 14:44
OTÁZKA: Kolik máte dětí a jsou také architekti? Vlaďka E.
ODPOVĚĎ: Mám jednu ženu, tři dcery, tři vnučky, měl jsem fenku a vykastrovaného kocoura, ani jeden z nich k architektuře nepřilnul 13.6.2012 14:45
OTÁZKA: Dobrý den, co Vás nejvíce oslovuje v oblasti současné české architektury a proč? díky Anna Haitová
ODPOVĚĎ: Postavit je možné cokoliv, ale díky krizi se začíná tříbit, co skutečně má smysl. Myslím, že generace dnešních čtyřicátníků předvádí vysokou úroveň. 13.6.2012 14:49
OTÁZKA: Dobrý den. Myslíte, že jak z oboru oděv a obuv, tak z oboru např.: k.o.v. budete posílat na stáže do různých rozběhlých firem, aby měli studenti možnost třeba navázat i budoucí pracovní kontakty? Děkuji. Tereza B.
ODPOVĚĎ: Studenti mají možnost díky programu Erasmus účastnit se stáží v průmyslových podnicích a výrazných firmách i v zahraničí. Tento program využívá od roku 2009 stále více našich studentů, neboť je vhodným doplňkem dlouhodobě fungujícího programu Erasmus, určeného pro výměnu mezi vysokými školami. Netýká se to jenom zmíněných oborů, byť i tyto dva ateliéry patří k velmi aktivním. ( Konkrétně Pietro Filipi, Bata, Simple Concpet Store, Nike, sklárny Kavalier, Ajeto, Skoda Auto atd) 13.6.2012 14:55
OTÁZKA: Jaké je obecné směřování VŠUP pod vaším velením a jak se Vám první rok vládlo? Zdravim E. Řehák
ODPOVĚĎ: To podstatné pro mě je, že jsme škola "umělecko x průmyslová". Je to tedy o aplikovaném umění. Naše pole působnosti je jedinečné zejména v dopadu na kultivaci způsobu života v naší společnosti. Katedru volného umění si vydržujeme jako zdroj inspirace pro užité obory. Snažím se, aby výše zmíněné poslání bylo neustále posilováno. Paralelně s těmito vizemi se však od počátku věnuji zlepšování podmínek pro praktickou činnost školy, kde jsou stále obrovské rezervy. 13.6.2012 15:06
OTÁZKA: Pane rektore, který ze současných studentů VŠUP to dotáhne nejdále? Budou nějací noví Olgoj Chorchoj nebo R. Plesl? Petr Anonym
ODPOVĚĎ: Jistě. Proto jsme tady. 13.6.2012 15:13
OTÁZKA: Spolupráce designérů=studentů a velkých firem pod hlavičkou vysoké školy může být probelmatická. Jak řešíte na VŠUP tuto komplexní otázku související s poskytnutím praxe a zkušeností vašim studentům? František Němec Anonym
ODPOVĚĎ: Subjekty pro spolupráci si vybíráme a po zkušenostech máme zpracovány specifické smlouvy o spolupráci. Pro nás není účelem dělat " levnou projektovou kancelář" pro fimy. Škola spíše nabízí studnici kreativních, neotřelých nápadů, které mohou posunout dále myšlení zadavatele při jeho výrobních programech. V každém případě taková spolupráce musí být stále součástí výuky, nikoliv vydělávání peněz. I když i to má svůj význam. 13.6.2012 15:19
OTÁZKA: Dobrý den. Navštívil jsem letní artsemestr a zaujaly mě práce pod vedením hostujícího architekta Davida Krause v A1. Zajímalo by mě, zda neplánujete delší spolupráci. Dále by mě zajímalo, zda je možné dohledat bližší informace k přijímacímu řízení do jednotlivých atelierů na webu vsup.cz, nebo je potřeba se dopátrat přímo u konkrétních vedoucích atelieru. Děkuji. vjt
ODPOVĚĎ: Hostování Davida Krause také velice oceňuji. Obdobnou spolupráci s dalšími zajímavými osobnostmi plánuji každý letní semestr ( po dobu mé funkce rektora). Informace k příjímacímu řízení jsou na webu školy v sekci STUDIUM, ale většina ateliérů pořádá návštěvní dny pro zájemce. Pak je nutné kontaktovat konkrétní pedagogy. 13.6.2012 15:23
OTÁZKA: Zdá se mi, že celou naši uměleckou scénu negativně ovlivňuje neexistence kvalitní kritiky. Pokračuje kamarádíčkování a ideologizace z období totality. Prohlubuje se tím propast mezi umělci a konzumenty umění, protože podle mého názoru například současné výtvarné umění je tak náročné na vnímání, že bez kvalitní kritiky je srozumitelné jen úzkému okruhu. Dobrou ilustrací situace je například tento text http://hojda.blog.respekt.ihned.cz/c1-54481350-omameni-frankem Mojmír
ODPOVĚĎ: Ve výtvarném umění by se mělo komunikovat především vizuálně a mělo by být schopné sdělit podstatu díla bez hlubokého komentáře, alespoň pro odbornou veřejnost. Souhlasím, že současné umění je mnohdy "jen pro zasvěcené". Co se týká kvalitní kritiky, tak to je jeden z cílů, výuky na naší Katedře teorií, vzdělávat kvalitní kritky, specializované na jednotlivé obory - design, architektura, grafika atp. 13.6.2012 15:34
OTÁZKA: Dobrý den, plánujete nějakou "rekonstrukci" webu všup? Myslím, že potenciálním studentům chybí větší množství informací týkající se požadavků pro přijetí a průběhu přijímacích zkoušek. Díky za odpověď:) kateřinajáklová
ODPOVĚĎ: Ano. Pracujeme na tom a rekonstrukce je nutná. 13.6.2012 15:41
OTÁZKA: nemám z českého uměleckého prostředí dobrý pocit. hlavní roli hraje pražská klika rodinno-politických klanů, která před námi vytahuje ''vhodné'' umělce na které se potom soustředí mediální pozornost. je fajn, že bakala, i když je to arcikmotr a soudně uznaný gauner, financuje galeriii DOX. Ale! kdo nahlas neprokleje klause, je ignorován.... a sama tato vykroucená situace začíná být téměř uměleckým dílem, protože se ukazuje, že klaus měl pravdu a neutuchající ''hajlování'' v současném kontextu je dada :-) a otázka. v malém českém rybníčku je taková situace destruktivní. co s tím? adam
ODPOVĚĎ: Myslím, že česká veřejnost bere politiku příliš vážně a pak se politizuje i umění. 13.6.2012 15:48
OTÁZKA: Jak vnímáte katedru architektury na VŠUP? Zajímá mě zejména jistá neprůhlednost a tendence k zákulisním dohodám ohledně vybírání a následné vyhazování vedoucích jednotlivých ateliérů. Viz Raumlaubor, německé architektonické studio, vyhozené ze VŠUP, údajně kvůli neschopnosti vyučovat v českém jazyce. Jindřich Mléko
ODPOVĚĎ: Před touto otázkou nechci uhýbat. Problém má však více rovin, než pouhá akreditace v jazyce. Zejména poslední dva pedagogové z Raumlaboru ( jeden z nich bohužel již zesnul) mi lidsky byli velmi příjemní. Situace však už před jejich nástupem byla emočně velmi přetažená, aniž by na tom Raumlabor nesli vinu. Takto předznamenaná siutace byla po celou dobu jejich působení jasně průhledná, což jim výrazně komplikovalo jejich činnost. Po skončení smlouvy Raumlaboru jsem, půl roku po svém nástupu, vypsal veřejné výběrové řízení dokonce na dva ateliéry architektury. Výsledná skladba vedení čtyř ateliérů Katedry architektury přináší výsledky, které si může posoudit každý sám. 13.6.2012 16:14
OTÁZKA: Jak je to s extenzí budovy VŠUP a jejími prostorovými možnostmi? Plánovaná budova na Klárově je již pasé a budova v Ďáblicích ještě více. Jak je možné, že některé ateliery nemají ani svoji vlastní místnost, zatímco jiné ateliery dostávají nadstandartní vestavby? Viz spojení ateliérů architektury (které navíc vedlo ke zvýšení krádeží ve škole) versus atelier oděvu a obuvi, který má nyní prostory jako 2 jiné ateliery. Jindřich Sýr
ODPOVĚĎ: Dosažení druhé (tzv. technologické) budovy je proces v čase, který jednoznačně směřuje ke svému cíli. Sestěhování všech ateliérů pod jednu střechu, ať ze Zlína nebo jiných částí Prahy po přechodnou dobu je sice dočasné omezení, ale na druhou stranu přináší i mnohé kvality, zejména co se týká komunikace studentů. Spojení ateliérů architektury je toho typickým přikladem. S vlnou krádeží v zimních měsících to nijak nesouvisí. 13.6.2012 16:22
OTÁZKA: Jak je možné, že od té doby co jste rektorem se zvýhodňuje Váš vlastní atelier? Mám na mysli to, že studenti z Vašeho atelieru z bakalářského stupně nemusí dělat přijímačky do magisterského stupně, zatímco ve všech atelierech se toto muselo dělat. Jindřich Tvaroh
ODPOVĚĎ: Chyba úsudku. Portfolia nových zájmeců v tomto roce do ateliéru A1 neprošla už prvním kolem. Do druhého tedy nebyli pozváni. Stávající studenty pokračující do magisterského studia nebylo tedy s kým konfrontovat. Vše bylo v intencích vnitřních předpisů. 13.6.2012 16:26