Čtvrtek 30. května 2024, svátek má Ferdinand
  • Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Lidovky.cz

Jaké jsou problémy školství?

Radka Kvačková

UKONČENO

Nedávno získala novinářskou Cenu Ferdinanda Peroutky, do Lidových novin píše od roku 1990. Vede přílohu Akademie, která se věnuje školství. Jaké má na současné dění ve školství názor? Co říká na mnohdy kontroverzní kroky ministra Josefa Dobeše? Kterou školu by doporučila, kterou naopak ne? A co třeba školné? Na dotazy čtenářů odpovídala redaktorka LN Radka Kvačková.

položených otázek: 40 | jak se správně ptát | Aktualizovat
  1. Otázka má být stručná a jasná, maximálně tři řádky.
  2. Není možné reagovat na otázku zakládající se na externím odkazu.
  3. Přestože konfrontační otázky vítáme, nesmí překročit hranici slušnosti.
  4. Nepište otázky VELKÝMI PÍSMENY.
  5. Podepište se.
  6. Neopakujte dotazy, které už položili jiní.

Přehled položených otázek

OTÁZKA (15.2.2012 12:59) Zuzana Brixová
Vysokým školám nastává období snižování počtu financovaných studentů ze strany MŚMT. Měly by se podle Vás snižovat limity financovaných studentů stejně u technických vš jako u netechnických vš? V období financování plného počtu přijatých technické vš nenabíraly takové množství uchazečů jako netechncké vš, zvlášť ne ty, které si zachovaly přijímací zkoušky. Lze tento fakt nějak nyní zohlednit při snižování financí pro vš?? děkuji za odpověď
OTÁZKA (15.2.2012 12:58) andrej bednár
Lidové noviny mně připadají jako brak. Vždyť názory p. Palaty, Procházkové, Fištejna nebo Neffa nelze ani číst,netož se jimi zabývat. Cena F.Peroutky mi připomíná soutěž brigád socialistické práce, tudíž platná v malém socialistickém kolektivu, všeobecně nic neříkající. Co předmětná cena pro Vás znamená ? Nestydíte se být redaktorkou LN? A jak vás bude hodnotit asi příští generace?
OTÁZKA (15.2.2012 12:19) jiří dostal, austerlitz
Jak modelově porovnat a rozlišit osvícenský školský projekt Marie Terezie a školskou politiku nového českého státu?
OTÁZKA (15.2.2012 11:27) Ivana Vlasáková
Vážená paní Kvačková, ráda bych se vás zeptala co říkáte zkostnatělosti našeho VŠ školství. Myslíte, že takováto rozmanitá kariéra by byla u nás v ČR možná? Níže zasílám náhodné CV profesora na jedné britské univerzitě: M. studied for his first degree in Art History at the Courtauld Institute of Art in London. After two years working as a financial journalist he then took a Masters degree in International Relations and a DPhil in International Political Economy (IPE) at the University of Sussex. His thesis, Globalization, Social Exclusion and the Discursive Localization of Poverty, combined elements of constructivist IPE with theorization of the ''social exclusion'' agenda then current in UK politics. After four years as a research associate in the Geography Department at Durham University, M. came to S. in 2001. After lecturing in the Geography Department for 10 years, M. moved to the School of Management in June 2011. Since 2008 M. has extended his academic work by acting as ''spokesperson'' for Swedish performance artists . V ČR se bakalář, magistr i doktorand a další akademické tituly studují na stejné VŠ. A až se student po tomto žebříčku na té samé škole dostane až k profesuře, zase zde učí ty začínající bakaláře.Tím chci říci, že na školu jen stěží mohou přijít nové myšlenky, které by školu obohatili. Akademikům tento stav samozřejmě vyhovuje, protože takto se výuka praktikuje léta a "čerstvý vítr" z jiných, nedejbože cizích, univerzit by některé připravil o jejich teplá , lety vysezená místa. Domnívám se, že toto je hlavní důvod, proč české VŠ (až na vyjímky) se neumísťují na světových žebříčcích kvalitních škol.
OTÁZKA (15.2.2012 10:59) Michal
Umíte plavat ? Jak moc dobře? Kolik uděláte bazénů? Jakým stylem nejčastěji plavete? Jakou nejčastěji plavete rychlostí? Umíte plavat pod vodou bez zacpaného nosu a s otevřenýma očima? Uplavete pod vodou víc než 1 bazén (25 m) na jeden nádech ?
OTÁZKA (15.2.2012 10:49) Milan Praha
Paní Kvačková, jak si vysvětlujete, že o negativní zprávě OECD o stavu našeho školství - pokles úrovně, během svých hlavních zpravodajských relací informují dvě nejsledovanější televize v ČR zcela odlišně a jak byste informovala vy? Konkrétně - ČT - hlavní informací je zařazování žáků ze základních škol do praktických, NOVA - přílišná selekce našeho školského systému - výběrové ZŠ, víceletá gymnázia- nejlepší žáci odcházejí do těchto škol a nejsou tahouny v běžných ZŠ. Nesdílíte také můj názor, že pokud chceme začleňovat žáky ze ZŠ praktických do běžných ZŠ měli by tam být současně začleňováni i ti, kteří jsou na víceletých gymnáziích, aby úroveň základních škol ještě více neklesala. Domnívám se, že ČT vede určitou jednostrannou kampaň, selektivnost ve formě víceletých gymnáziíí ji nevadí, zřejmě děti jejich redaktorů tyto školy navštěvují, ZŠ praktické a výuka žáků v nich je jednostranně kritizována, zdá se mi, že na něčí zakázku. Děkuji
OTÁZKA (15.2.2012 9:43) Osel
Zdravím, Vy školství nějak rozumíte, že o něm tak často píšete? Hýky, hýk
OTÁZKA (15.2.2012 9:24) Emilie Kosová
Paní Kvačková, nemohu zapomenout, jakým odporným způsobem jste se zasadila o vyhození skvělé profesorky Marvanové z gymnázia Jana Nerudy. Měla byste se stydět.
OTÁZKA (15.2.2012 8:54) Holky_z_nasi_skolky
Dobrý den, četla jste novou knihu od J. Kmenty - Všechoschopní (superguru VB) ? Pokud ano, co na ni říkáte?
OTÁZKA (15.2.2012 8:47) Tomas
Co si myslite o zkraceni zakladni skoly na 8 let? podle meho nazoru by 8 let neslo na ukor kvality studia, na druhou stranu by prineslo ekonomicke benefity drivejsim nastupem studentu do pracovniho procesu...
OTÁZKA (15.2.2012 7:46) Milan Vácha
Jak hodnotíte práci pana ministra, který je zástupcem strany Věcí veřejných ve vládě?
OTÁZKA (15.2.2012 7:43) Neakademik
Myslite si, ze by urednici na ministerstvu skolstvi a na krajskych a okresnich skolskych odborech udelali uspesne testy pro zaky sedme tridy? Myslite si, ze by sam ministr uspesne udelal takovy test?
OTÁZKA (15.2.2012 1:08) Jaromír Bílek
Život mě jakým si zvláštním způsobem v mém skoro stáří dostal za katedru, takže se dnes a denně potkávám se žáky v našem základním školství. Myslíte si, že když se už dělá tolik pro srovnávání znalostí mezi žáky, viz státní maturity a testování 5. a 9. tříd, proč se podle těchto testů nezačne i finančně rozlišovat příspěvek na žáka v jednotlivých školách. Vždyť právě kvalita znalostí a vědomostí by měla být hodnocena . Ne tak jak je to dodnes, kdy se dostávají peníze na kus, nehledě konečného výsledku. Jaromír Bílek
OTÁZKA (14.2.2012 23:21) Arek Gruber
Myslite si, ze system pripravy ucitelu v Cesku je dobry? Nebylo by lepsi, kdyby budouci ucitele ziskali jiz behem pripravy na vykon povolani mnohem vice praktickych zkusenosti nez pouhe faktograficke udaje? Zda se mi, ze metodicky nejsou radne pripraveni, pritom maji statni zkousku z pedagogiky, ktera je pouze teoreticka. Gratuluji k cene. A.G.
OTÁZKA (14.2.2012 22:44) magda
Sledujete i práci jiných novinářů, kteří píš o školství? Kdo je podle vás dobrý? (I když ne samozřejmě tak dobrý jako vy :))
OTÁZKA (14.2.2012 21:35) Helča
Mám v oblibě vědomostní soutěže a když kolikrát vidím, kterak zejména mladým soutěžícím chybí všeobecný přehled a nezřídka i znalosti ze základní školy, je mi smutno. Vždyť co si myslet o třech vysokoškolácích v televizním taxíku, kteří neví, kolik metrických centů má tuna. Jak to vidíte vy?
OTÁZKA (14.2.2012 21:26) GP
existuje nějaký důvod, proč se nevrátit k osvědčenému systému, který tu byl před rokem 1989?
OTÁZKA (14.2.2012 20:17) MarTin
Paní Kavčková, gratuluji k ocenění. Vždy, když jdu Kampou, vzpomenu si na Vaše povodňové fejetony a vidím to Vaše okno nad Čertovkou. Jsem učitel (20 let), v tom - zástupce ředitele (2 roky) + ředitel (4 roky). Vaši publicistiku o školství v LN sleduji od roku 1992. Prosím o stručné odpovědi (seřaďte podle síly, efektivity, ...): 1.Silné stránky CZ školství (3) 2.Slabé stránky CZ školství (3) 3.Proč se CZ školství zřejmě zhoršilo (hroutí?) (3 důvody) 4.Opatření, jak zlepšit CZ školství (3 návrhy) 5.Uspěla v roce 2010/2011 realizace myšlenky společné části MZ 6.Jak vnímáte projekci EU fondů (měkké projekty) do posílení úrovně CZ škol 7.Proč se v reálných podmínkách CZ školství setkáváme s odporem k testům ve věkové oblasti ZŠ. Děkuji. MT.
OTÁZKA (14.2.2012 18:43) Martin K
Jak si vysvětlujete, že čím déle se bojuje proti biflování, tím více se biflování stává jedinou metodou, kterou se děti a studenti vyrovnávají s předepsaným učivem? Myslíte, že odborníkem na vzdělávání (ve kterém je rozhodující neustálá interakce se vzdělávanými - většinou dětmi) může být někdo, kdo sám ve škole neučí a místo vzdělávání dětí se věnuje studiu odborných prací, které píší jiní odborníci stejně dobře izolovaní od předmětu své odbornosti? Všimla jste si toho, že většina obhájců alternativního školství buď nikdy nebo už neučí? Chodila byste do práce, psala články, sledovala, co se děje, vyřizovala administrativu, kdyby Vás Váš zaměstnavatel nemohl propustit a musel Vám zasílat Vaši mzdu bez ohledu na to, zda jste pro něj něco užitečného udělala?
OTÁZKA (14.2.2012 18:42) Veronika
Paní redaktorko, jaký je Váš názor na to, že zatímco ministryně Kuchtová přišla kvůli problémům s čerpáním evropských dotací ve svém resortu velmi rychle o svůj post, ministr Dobeš, který má na svém kontě mnohem více závažných přehmatů, včetně skandálního podezření z účasti v plagiování diplomové práce své podřízené, stále kupodivu zůstává v ministerském křesle. Jaký signál to podle Vás vysílá o české vládě (směrem k voličům i v rámci EU)?
OTÁZKA (14.2.2012 18:29) Vorlíček J.
Jací jsou podle Vás čeští učitelé (ZŠ,SŠ)? Dobří nebo špatní?
OTÁZKA (14.2.2012 18:27) Jindřich V.
Chtěla byste učit? Pokud ano, na jaké škole a jaký předmět? Zkuste si představit, že jste učitelka. Která část učitelské práce by Vám působila největší potíže? Co by Vám v povolání učitelky nejvíce vadilo? Mimochodem, kdy jste byla naposledy v nějaké škole?
OTÁZKA (14.2.2012 17:52) DiGi
Dobrý den, v médicíh se pohybujete dlouhou dobu a sledujete pravidelně problematiku školství. Můžete prosím zhodnotit ministry školství, jak jste je poznala z hlediska přístupu k médiím a jejich schopnosti vysvětlovat veřejnosti problémy a srozumitlně předkládat řešení? Zajímá mě Váš názor a zkušenost jako novinářky. Můžete uvést ministry, kteří byly z tohoto pohledu bvelmi dobří a naopak ty, kteří s médii pracovat neuměli vůbec? Jak hodnotíte mediální obraz a servis médiím za vedení ministerstva Josefem Dobešem, kdy výrazně narostl počet pracovníků tiskového odboru MŠMT?
OTÁZKA (14.2.2012 17:47) DiGi
Dobrý den, říkal jsme si za paní ministryně Kuchtové, že už snad horší ministr přijít nemůže. S příchodem ministra Dobeše jsem se přesvědčil, že platí, "nikdy neříkej nikdy". Sdílíte toto hodnocení pana misnitra Dobeše? Nemýlím-li se, Karolína Peake je Vaše dcera, jak tedy hodnotíte, že strana VV obsadila ministerstvo právě panem Dobešem a nadále jej tam drží? Měl by podle Vás být Josef Dobeš vyměněn?
OTÁZKA (14.2.2012 16:51) Josip M.
Paní redaktorko, zajímalo by mne, zda máte informace či odhadnete, kolik písemných maturitních prací z jazyka českého či anglického bude v letošním školním roce opravovat jeden vyučující. Děkuji za odpověď.
OTÁZKA (14.2.2012 16:02) Jaroslav Vrána
Myslíte že pan ministr Dobeš je kompetentní?
OTÁZKA (14.2.2012 14:40) marek
Rád bych znal Váš názor na tezi, že "demokrati" rozvrátili české "komunistické" školství, jež bylo v roce 1989 minimálně na evropské úrovni, záměrně. Důvodem má být to, že nevzdělancům se lépe vládne a snadněji se nechají oblbout politickými frázemi. Osobně se obávám, že na tom může být až strašidelně hodně pravdy.
OTÁZKA (14.2.2012 14:03) Josef7
Dobrý den, podle mě je největší problém sám ministr. Tušíte, proč ho stále premier drží na místě, když je všem jasné, že takto příjdeme o 50 miliard???
OTÁZKA (14.2.2012 13:16) Marki
Zapomněla jsem předem poděkovat za případné vaše názory k mým otázkám-dětské domovy a škola a druhá,kde jsem se ,bohužel, nepodepsala, o pohledu na lidi-děti ne dle rodičů či prarodičů. Hodně radosti ve vaší práci!
OTÁZKA (14.2.2012 13:14) Anonym
Promiňte, jen bych chtěla vyjádřit názor proti Zitě Dvořákové, jež vás osočuje. Vracíme se do totality, rodiče ani děti přece nemohou za chování těch druhých. Navíc kdejaký úspěšný podnikatel či politik měl bůhvíjaké rodiče, co třeba ten vrah Aničky, jeho rodiče neměli možnost ovlivnit jeho povahu či kroky. Takže věřím, že jste vychovala dobře své děti a pak jste jim dala volnost v jejich názorech a rozhodování, jak by to mělo být i ve školství. Bohužel někde se děje, že stále trpí buď děti za rodiče nebo naopak. Dalo by se věnovat také tomuto tématu v Akademi-vidět lidi a učit je spravedlivě či hodnotit a ne dle jejich rodičů?
OTÁZKA (14.2.2012 12:50) Zita Dvořáková
Paní Kvačková, jste matkou Karoliny Peake. Nezdá se Vám, že vyslovovat se k záležitostem strany, jejíž vysoce postavenou členkou je Vaše dcera je přinejmenším střet zájmů? Jste opravdu nestraná? Nestydíte se za to, že je dcera členkou takové neúspěšné a zkorumpované vlády?
OTÁZKA (14.2.2012 12:44) Milan
Pani redaktorko, co si myslite o uz skoro 60 soukromych vysokych skolach, kde se informatici uci zobrazovat linerani funkci v grafu (zakladni skola) a do vyuky nemusi vubec dochazet? To jsou me zkusenosti z vyuky na trech soukromych skolach (pry tech prestiznich). Neni toto ten pocatek upadku ceskeho skolstvi? Neklademe zadne pozadavky na vysokych, potom tedy ani na strednich a nakonec ani na zakladnich skolach... Kdy konecne dojde k diverzifikaci vysokych skol, ktere zdecimoval proces jejich masifikace? Dekuji za odpoved.
OTÁZKA (14.2.2012 12:42) Marta
Paní Kvačková, nemám žádnou otázku, pouze Vám chci pogratulovat k tak bezvadné, chytré a krásné dceři jakou je Karolína Peak. Takové osobnosti potřebuje naše republika. Škoda, že je v nesprávné straně. moc zdravím obě.
OTÁZKA (14.2.2012 12:33) Martin M.
Dobrý den, občas is přečtu Vaše články, ale bohužel zkratkovitost novinářské tvorby je spíše ku škodě než k užitku. O odborných tématech by měli psát zejména odborníci, protože laický (což je i novinářský) pohled je dosti zkreslující. Chtěl bych, abyste mi vysvětlila tuto diskrepanci. Novináři (a spolek EDUin) tvrdi, ze socialisticke skolstvi, ktere jsme doposud neopustili, zpusobuje soucasnou zhorsenou uroven vzdelavani (ve vsech oblastech, i v jazycich, bohuzel; zabyvam se testovanim urovni jazykovych znalosti a dovednosti na mezinarodni urovni). Jenomze mi jsme se zhorsili OPROTI a VZHLEDEM K socialistickemu skolstvi, protoze vysledky vyzkumu provadenych v 80. a na pocatku 90. let byly podstatne lepsi (patrili jsme ve vsech oblastech obvykle mezi 7 nejlepsich zemi v OECD). Z toho mi vyplyva, ze chybne je to, co se od te doby udelalo, nikoli samo centralne rizene socialisticke skolstvi, ktere bylo evidentne schopno vyprodukovat vzdelanejsi populaci. Proc to novinari prevraceji? Novinari take dost castu zduraznji kompetence pred znalostmi a dovednostmi (stavi tyto pojmy jako protikladne). Bohuzel ale nevedi, ze kompetence v pedagogicke teorii predstavuji soubory znalosti a dovednosti, obvykle velice detailne popsane ve standardech. Cesky nonsense vznikl chybnym prekladem slova z anglictiny, navic do prostredi, ve kterem toto slovo nema tradici. Stejne je to s gramotnostmi. Pokud nebudete terminologii spravne uzivat, budou Vase texty i myslenky nadale "pomylene", amaterske, totiz nepresne a o nicem.
OTÁZKA (14.2.2012 12:30) Marki
Dobrý den nejdříve bych ráda poděkovala za vaši vpráci v LN-Akademii, je inspirující a skvělá.Také blahopřeju k obdržení Peroutkovy ceny - měla jsem z toho radost. Dotaz: mám tuto ověřenou zkušenost - v našem kraji je velké množství DDomovů a ty děti nejsou hloupé, z menšin i majority, přesto ředitelka domova vyžaduje jak na speciálních školách, tak i na ZŠ, kam tito docházejí, aby byl na ně brán jiný metr. Takže chlapec ve 4.třídě speciálky má 2 z matematiky, ale neumí hodiny, neumí 7+7 a jiné lehce nad dest součtu a takovýchto dětí je tam fůra i v ZŠ. Pak je všechny po 9 letech docházky pošlou-kam - na učňák kuchař-číšník, nebo zedník. Je to smutná zkušenost, možná by se mohlo psát o této porblematice v Akademii též, aby se učitelé nebáli. Jenže to je možná jen v tomto kraji-na Vysočině.
OTÁZKA (14.2.2012 12:28) Adalbert Malostranský
Co soudíte o "žebříčku gymnasií" a o skutečnosti, že v TOP 10 jsou čtyři církevní a vetšina nestátních?
OTÁZKA (14.2.2012 12:13) J.Veselý
Dobrý den paní Kvačková, gratuluji k udělení ceny Ferdinanda Peroutky a zároveň mám několik dotazů. Myslím, že u nás je nadbytek škol zakončovaných maturitou. Jejich úroveň je potom velice rozdílná, některé školy drží žáky jen do počtu, složená maturita na nich nedokládá ani základní znalosti. Proto jsem považoval za dobré, že nynější ministr konečně spustil jednotné maturity, které se "připravují" už mnoho let,( odhlížím ale od jejich nepochopitelné ceny a organizace). Jednak se prokázaly slabiny jejich organizace, ale hlavně se prokázala chabá úroveň maturantů na některých školách a možná i bídná úroveň některých škol samotných. Myslím, že protestující byli často studenti flákači a školy, které dobře vědí, že jejich maturanti toho moc neumí. Co Vy si myslíte o státních maturitách ?, jak s maturitními učebními obory? Za důležitou součást povinné maturity považuji matematiku, dokládá schopnost myslet, nejenom se něco nabiflovat. Souhlasíte? Obdobné otázky by se týkaly počtu a kvality vysokých škol, jistě je někdo jiný položí. Děkuji za odpovědi a zdravím, J.Veselý
OTÁZKA (14.2.2012 12:10) Honza K.
Dobrý den, myslíte, že dnešní titul (Ing., Mgr.) dosahuje kvalitou na maturitní zkoušku, jak byla chápána dejme tomu za první republiky? Tedy potvrzení toho, že člověk dosáhl jisté úrovně (jak lidské tak i intelektuální) potřebné pro práci třeba úředníka. Dle mého názoru došlo k posunu minimálně o jednu úroveň, tedy dnešní absolvent VŠ bude asi tak na úrovni té dřívější maturity. Děkuji
OTÁZKA (14.2.2012 11:26) Miroslav Koláč
Nepoškodily vlastně soukromé školy úroveň našeho školství?
OTÁZKA (14.2.2012 11:06) Petr Vlasák
Jakou vidíte úměru mezi pojmy:"Klesající úroveň vysokých škol" a "Potřeba zavedení školného"..Věřím ale, že tato otázka v jiném tvaru zazní vícekrát, proto - odpověděla-li jste již, na tuto, byť jinak položenou - nemusíte!:-))