• Premium

    Získejte všechny články mimořádně
    jen za 49 Kč/3 měsíce

  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
130 let

Jsou překreslené stanice metra D lepší? Arch Vader odpovídal čtenářům

vydáno 14.9.2016 13:00
Nejnovější vizualizace, které ukazují modernější tvář stanic podzemní dráhy, vyvolávají po jejich zveřejnění kontroverzní reakce. Zajímá vás, co si o návrzích stanic metra D myslí tvůrce známé facebookové stránky Arch Wars a popularizátor světa achitektury vystupující pod přezdívkou Arch Vader? A co dřívější projekty, skrze které kritizoval nesmysly ve veřejném prostoru? Tajemný muž v obleku odpovídal čtenářům serveru Lidovky.cz.

Osobnost odpovídá

Litujeme, ale zadávání otázek bylo možné pouze do 15. října 2016 do 18:00. Nyní osobnost odpovídá na již položené otázky.

OTÁZKA: muze byt drevena anebo se inspirovat u londynkeho metra - stanice sou na povrchu i s trati proc vyhazovat penize za to ze se zakopaji do zeme, kdyz by to slo na povrchu . . .? martin
Arch Vader: Stanice metra podle mě dřevěná být nemůže kvůli vysokým požadavkům na požární odolnost. Maximálně může být nějaký prvek ve vestibulu dřevěný, ale to je asi tak vše. Normu neobejdete, jinak Vám to odmítne stavební úřad. Inspirovat bychom se měli snad ve všech západoevropských metropolích. Kodaň, Berlín, Londýn, Paříž, Mnichov, Hamburk... a nebo i v Praze ve starých stanicích. Zakopání stanic hodně hluboko souvisí s terénem a trasou metra. Terén je oproti Londýnu v Praze velmi členitý. Zde věřím, že je to snad navrženo s maximálním ohledem na ekonomičnost vedení. Jinak máte pravdu, že metro vedoucí blíže k povrchu je levnější. V Bruselu je například metro vedeno i na povrchu a opačně - pod povrch vjede i tramvaj. 15.9.2016 15:37
OTÁZKA: Co je podle Vás největší zlo v rámci projektu metra D? A proč? Míla Rychter
Arch Vader: Největší zlo je trasování - tedy výběr místa, kde budou stanice stát. Zase to stojí v jen částečně obydlených oblastech. Je navržené za komunismu. A jeho trasa je neustále potvrzována v územním plánu, bez ohledu na současnou situaci. To způsobuje, že metro neumí kvalitně obsloužit dost obyvatel a že neumí dobře řešit veřejný prostor kolem stanic. Ale to viditelné zlo je to, že byl projekt zadán na ruku firmě Metroprojekt. Všechny indicie naznačují, že se jedná o tradiční přidělování zakázek této firmě. Přitom tato firma několikrát prokázala, že stanice navrhnout neumí. V žádné zemi, která má úroveň, by si stát nedovolil takovou obrovskou investici zadat bez architektonické soutěže. Zde to Praha, potažmo DPP dělá neustále. DPP nejen projekt blbě zadá, ale nevyžaduje v podmínkách nároky na podobu stanic. Takže o tom, jak budou stanice vypadat, rozhoduje jen Metroprojekt. Když bych měl ukázat prstem na konkrétního viníka, tak je to DPP a jeho vedení. 15.9.2016 15:30
OTÁZKA: Musí stanice metra vypadat jako betonové katakomby, strohé až stresující? Zdeněk Paldus
Arch Vader: Nemusí, ale můžou. Je to taková ambivalentní odpověď. Jedna surová stanice by mi nevadila. Ale taky by se mi líbila stanice přívětivá, abych se v metru nebál. Metro je i sociální fenomén – jsme v něm tišší, vše se tam rozléhá, je tam chlad a šero. Proto by metro mělo být přehledné, bez zákoutí, jednoduché. Materiál je další dílek ve skládačce. I surový beton, který je dobře udělaný, třeba v pěkném tvaru a je dobře nasvícen, může být velmi přívětivý. A stejně tak můžeme metro udělat přesvětlené, křišťálové, s krásnými lampami. 15.9.2016 15:24
OTÁZKA: Dobrý den. Můžete stručně uvést stavby, na kterých jste se podílel jako architekt? Děkuji Hugo
Arch Vader: Arch Vader nikdy žádnou stavbu nepostavil. Jsem jen badass kritik, zosobnění frustrace architektů. 15.9.2016 14:01
OTÁZKA: V první řadě celoživotně studujte dějiny umění a architektury.Ptejte se ,ale určitě ne "tvůrce facebookové stránky".Ptejte se sami sebe a svých pocitů a zkušeností.Pak teprve se ohlédněte po jednokvaškách a iluzionistech jakýchkoliv medií.Nesmysly ve veřejném prostoru zajdou samy od sebe, i ta fronta na maso.Místo po tomto monumentu však stále budí rozpaky.Ptejte se, ale rozumných ne samilibých.Aby nebylay rozpaky tak se raději neptejte, ale něco konejte.Třeba ořezávejte tušky a nebo facebookové stránky. Zdeněk Pavel Kranz
Arch Vader: Hehe, moc nevím, na co se ptáte, ale fajn, to udělám v bodech. Studovat umění - super, možná i na základní škole, možná už i ve školce. Pocity, emoce – nevím, dál. Jednokvašky – nevím, dál. Nesmysly ve veřejném prostoru nezajdou sami od sebe, když se nikdo proti nim nevymezí. Znám spoustu českých měst, kde naopak přibývají. Ale je to proces a snad se to časem zlepší. Ptejte se rozumných – cajk, souhlas. Neptat se a konat – asi jak v čem, nevím kam míříte. 15.9.2016 14:00
OTÁZKA: Jediným důvodem, proč se stavějí dopravní stavby, je dopravit co nejrychleji, nejlevněji a bezpečně pasažéry nebo náklad z bodu A do bodu B. Bez takového zadání by jakákoliv dopravní stavba byla plýtváním. Proto i musí být i forma podřízena účelu a ne naopak. Mirek
Arch Vader: Vidíte. A přitom se u nás staví pomalu nejdražší metro i dálnice v Evropě. A ještě je to navíc hnusné. Takže si dovolím souhlasit. Autoři těch staveb by měli dělat dobré, funkční a účelné stavby. To metroprojekt nedělá. Dělá je drahé, hnusné a neúčelné - viz Letňany, Bořislavka, Střížkov, Veleslavín. Architektura je estetika, funkce a forma. Takže je tam všechno. Cena by mohla být jedna z podmínek. Cajk. 15.9.2016 13:59
OTÁZKA: Důležitá je bezpečnost a nikoli jen nějaká fasáda. Nástupní prostor odělený od jízdní dráhy je sice také jen jedním z řešení, ale zabrání tzv. sucidním pádům do kolejiště. Zajímavé jak nikoho nezajímá tento rozměr ani zda celý systém je vůbec projektovaný na rozšiřování, viz. povodně 2002. Také překvapuje případná kampaň zaměstnanosti na povrchových pracech, která by snížila nezaměstnanost v Praze? david
Arch Vader: Autonomní metro se nerovná tato stěna. V Londýně není, v Paříži ano. Ta stěna je tam opravdu z bezpečnostních důvodů. Ta skleněná stěna je vlastně fenomén. Spousta lidí si neumí představit kolej metra, která je takto oddělená. Souhlasím s Vámi, že je třeba se dívat i na aspekt sebevražd, které z metra dělají gilotinu. Je třeba udělat to tak, aby tahle stěna nepůsobila divně, jako nějaké dveře do obchodu s logy společností nad vstupem. Protipovodňová vrata jsou také extrémně důležitá a myslím, že se někdo z DPP pravidelně věnuje jejich revizi. Nevím, jak to je s nimi u metra D. Povrchové práce - bylo by skvělé, když by se metro dobře udržovalo. Ale nevím, zda je možné zaměstnat nezaměstnané přímo na toto. To je otázka asi na magistrát a DPP. 15.9.2016 13:55
OTÁZKA: Dobrý den, zajímalo by mě, jak vnímáte současnou Plzeň - pokud jste tedy měl možnost ji v současné době navštívit? Hodně se mluvilo o zlatých kašnách na náměstí. Nicméně podstatnější změnou možná je možná Depo, Papírna, pivotéky a další nové zajímavé prostory. Luboš
Arch Vader: Já jsem Plzeň navštívil. Takže je tam fakt hodně špatného. Myslím, že by měl o dost lépe fungovat odbor, který řeší rozvoj města, územní plánování a měly by se zkorigovat některé veřejné investice. Strašlivě mě vadí ten důchoďák u řeky, který zakryl Papírnu, zničené lázně a totální destrukce plzeňských sorelových sídlišť. Divadlo už komentovat nebudu. To je absolutní průšvih a humus. Kašny zkritizovat nedovedu. Podle mě jsou dobré, takže tam zklamu. Zkuste se podívat na mojí prezentaci na Pecha Kucha Night. Najdete to tady: https://slideslive.com/38895593/archwars 15.9.2016 13:44
OTÁZKA: Vidina prachů za takovou zakázku je lákavá, že? To už pak za to stojí, zaobalit to řečiček o veřejných zájmech... Jan Novák
Arch Vader: Já žiju z frustrace. Všechno dělám zadara. Fakt. 15.9.2016 13:38
OTÁZKA: Dobrý den. Nemyslíte si, že metro je především dopravní stavba, kde je nejdůležitější dopravní systém, veškerá technologie, bezpečnost v podzemních prostorech? Toto vše je prioritní a vzhled je pouze "třešnička na dortu". Máte osobní zkušenost s projektováním podzemních staveb? Děkuji Mirek
Arch Vader: Já si myslím, že metro je dopravní stavba. A že stanice je veřejný prostor. To je třeba rozlišit. O tunelu absolutně nediskutuji. Tam do toho vstupuje statika, elektro, profil terénu, geologie, stovky analýz a průzkumů. Ale bavme se tedy o stanicích. I tam je ta technologie je tam složitá. Ale není to nic neobvyklého. Projektovat letiště, výzkumné centrum nebo nemocnici je mnohem složitější. Tam byste se z těch technologií pomátl. Fakt. Metro je složité. A má ho projektovat zkušený tým složený ze všech profesí. Požár, hygiena, osvětlení, vzduchotechnika, akustika, bezpečnost, statika, elektro, řízení a regulace... je toho mraky. Metroprojekt to má jinak. Tam je architektura podřízena těm technologiím. Já tvrdím, že architektuře, tedy estetice, formě a funkčnosti má být podřízena technologie. 15.9.2016 13:38
OTÁZKA: Chtěl byste, pane Arch Vadere, sám navrhnout nové stanice metra? Lákalo by Vás to? Děkuji Monika Palátová
Arch Vader: Hehe, upřímně já bych byl strašně rád, když by dostali příležitost všichni architekti. To ta architektonická soutěž způsobí. Už jen když jsme viděli ty práce studentů, tak to otevře oči, že je něco možné udělat jinak. Upřímně, metroprojekt už to dělat nemá. Má se toho vzdát. Už ho lidi budou jenom kritizovat. Nemůže to přes všechnu snahu dopadnout dobře. Jeho karma je zkažená. Dostal hodně šancí. Má to už pověsit na hřebík a dát šanci jiným. Ta rozmanitost je strašně, strašně důležitá. Já bych se třeba taky účastnil. Udělal bych ultraarchwars stanici (která by asi nevyhrála, ale byla by to dobrá legrace). 15.9.2016 13:32
OTÁZKA: Nejste pan architekt Kučera? Slovník máte stejný. Hromada urážek, žádné podložená fakta.Děkuji Václav pokorný
Arch Vader: Hehe, nejsem pan architekt Kučera. Jsem mnohem, mnohem horší než architekt Kučera. Ale jinak pana Kučeru znám a jeho názory na některé věci sdílím. Pan Kučera je distingovaný. A jinak hromada urážek - jo, já urážím. Když si to ta daná stavba zaslouží, tak to udělám. Co naplat. Někdo musí být padouch. Jinak nepodložená fakta - to se snažím právě hodně hlídat už. Nepodložená kritika je špatná kritika. Koukněte na nějaké video na youtube. Tam to je vychytanější. 15.9.2016 13:27
OTÁZKA: Dobrý den, pokud napadáte a hodnotíte práci jiných, nebylo by dobré nedělat to anonymně? Pokud se snažíte seriózně diskutovat, tak dokud budete mít na hlavě pytel, tak jste jen hlupák z FB co se schovává za maskou anonymity. petr pelíšek
Arch Vader: Jo, je mi to jasné. Ta anonymita je někdy trochu potíž, hodně lidí to kritizuje, vím o tom. Nedovedu si ale představit to, když by Arch Vader byl tenhle Jan Novák. Toho člověka byste hned urazili, nadávky by mířili i na jeho obličej, vzhled apod. Nevěřili byste mu. Ale tohle je prostě ten styl archwars. Hodí se to do toho "komiksového" žánru. Arch Vader je pseudonym. To není nic neobvyklého. Objevuje se to v hudbě, literatuře. Knihy píší autoři pod pseudonymem, aby to lépe prodali... Myslím navíc, že teď už by nebylo dobré, když by Arch Vader ukázal identitu. Byla by to prostě škoda. Pro mne je to ale symbol a ukázka toho, že Arch Vader může být vlastně kdokoliv. I Vy. 15.9.2016 13:24
OTÁZKA: Dobrý den, co považujete za největší architektonický hřích v Praze? Co je podle Vás největší nešvar v současné městské architektuře? Děkuji za odpověď. Josefína Č.
Arch Vader: Hříchů v Praze je moc. Opravdu moc. Nelíbí se mi návrh od "Zahy Hadid" na Masaryčku. Ona to navíc vlastně ani nenavrhovala. Nelíbí se mi metro. A to totálně. Přijde mi naprosto odporné a do nových stanic se mi nechce. Radši pojedu tramvají. Nelíbí se mi ani nové administračky, třeba Waltrovka, strašně mě zklamal Josef Pleskot na Palmovce... 15.9.2016 13:19
OTÁZKA: Jaká je vaše oblíbená stavba v Praze? A jaká v New Yorku? Tomáš
Arch Vader: Tak zkusím rychle - Nová scéna a Chrysler building... Ale je toho mnohem víc samozřejmě. V New Yorku se mi líbí ten nový pavilon na Brookfield Place. Ve Vršovicích je zase skvělý kostel sv. Václava. A nedávno mě v Praze překvapilo třeba Kino Ořechovka. A tak dál a dál... 15.9.2016 13:17