130 let

Nákup zájezdu - na co si dát pozor?

vydáno 27.2.2012 12:00
Prodeje first minute zájezdů se letos rozjely naplno. Češi si stále raději zařizují dovolenou v předstihu, aby čerpali slevy a výhody za předčasný nákup. Na co si dát pozor při nákupu zájezdu? Které destinace jsou nyní cenově výhodné? Hrozí v Egyptu nějaké nebezpečí? Může dovolenkář v Řecku pocítit tamější dluhovou krizi? Ptali jste se Jana Papeže, místopředsedy Asociace cestovních kanceláří ČR.

Konec rozhovoru

Osobnost již neodpovídá. Čtenáři se ptali do 28. února 2012 do 15:00

OTÁZKA: Dobrý den, nebaví mě válet se na pláži, nedal byste mi tip na nějakou zajímavou dovolenou? Nemusí to být vyloženě adrenalin, ale například nějaká zajímavá turistika. Děkuji Anonym
ODPOVĚĎ: V doletu pár hodin jsou destinace, o kterých sice víme, ale nemáme vůbec povědomí o tom, že mohou být zajímavé - Skotsko, Irsko, delta Dunaje v Rumunsku, Albánie. pokud jste ochoten letět pak určitě Kostarika, Barma, Kambodža, Tanzánie, Namibie, Jihoafrická republika.... 28.2.2012 14:41
OTÁZKA: Dobrý den, lze zájezd reklamovat? Pokud CK nesplnila všechny podmínky uvedené ve smlouvě. A na koho se můžu obrátit? Petr V.
ODPOVĚĎ: Na reklamaci má právo každý spotřebitel. Jak reklamaci podat se dozvíte v reklamačním řádu. Samozřejmě, že musí být reklamace podpořena argumenty ne pouze dojmy. A vše je nezbytné porovnávat s cestovní smlouvou, která je záznamem o tom, co jste si s CK dohodli. pokud nejste s odpovědí na reklamaci spokojeni, můžete se obrátit na ČOI a Živnostenský úřad, popř. na soud. 28.2.2012 14:43
OTÁZKA: Dobrý den, poslední dobou se vyrojily např. pětidenní zájezdy do Alp. Když se však podíváte podrobněji, zjistíte, že dva dny strávíte na cestě. V hotelu pouze 3 noci. Dá se vůbec těmto zájezdům říkat pětidenní? A můžeme dostat slevu, pokud do hotelu dorazíme po půlnoci? Co si mohou majitelé hotelů započítat jako noc? Ivan
ODPOVĚĎ: Jak jsem napsal výše : je třeba se ptát. Pak vám bude jedno, že se něco jmenuje pětidenní, protože budete dopředu vědět (ještě než si zájezd koupíte !), že zájezd obsahuje 3 noclehy a to je poctivé. Pokud zájezd začíná nástupem do autobusu a doprava je v ceně a končí-li zájezd po vystoupení z autobusu a to vše trvá pět dnů, pak je to opravdu pětidenní zájezd. Slevu za to, že přijedete do hotelu o půlnoci nemůžete (celkem logicky) očekávat. Ani hotel, ani cestovní kancelář nemá možnost pronajmout váš pokoj na odpoledne někomu jinému a pokud chcete, aby byl váš pokoj po příjezdu pro vás připraven musíte uhradit celou noc. 28.2.2012 14:47
OTÁZKA: Dobrý den, pane Papeži. Jak tedy vybrat zájezd, abychom nenaletěli? Na co si dávat pozor při výběru CK? A mám si například zkontrolovat, jestli má pojištění proti úpadku? Kde se to dá zjistit? Díky, M. Marcela
ODPOVĚĎ: Jukněte na můj blog : Desatero jak vybírat cestovní kancelář http://janpapez.blog.idnes.cz/c/177392/Desatero-jak-si-vybirat-cestovni-kancelar.html 28.2.2012 14:48
OTÁZKA: Jak je mozne, ze stejne zajezdy (destinace, hotel, penze) jsou u nemeckych CK typicky o 10-15% levnejsi nez u nas? Ladislav
ODPOVĚĎ: Tohle je jeden z mýtů kolujících o cestovním ruchu. Vzniká často tak, že se srovnávají hrušky a jablka. Katalogová cena českých ck s last momentem německé ck. Často je to úplně obráceně, ale o tom se už nemluví a nepíše. Někdy je to dáno např. tím, že česká cestovní kancelář má ve svém zájezdu navíc let z Prahy do Frankfurtu apod. Někdy je jiná cena dána možností nákupu pokojů ve velkém. Ale obecně je to opravdu především srovnáváním cen německých last minute nabídek s katalogovou cenou českých ck. 28.2.2012 14:52
OTÁZKA: Dobrý den, v čem je největší problém při výběru/nákupu zájezdu. Osobně dávám přednost cestování na vlastní pěst. Ale uvažovali jsme s přítelem, že bychom vyzkoušeli nějaký last-minute. Doporučil byste tento typ zájezdu? Eva
ODPOVĚĎ: Já osobně nerozděluji zájezdy na zájezdy a last momenty a ani naše zákony takto nabídku nerozdělují. Pro mne musí i nabídka last momentu splňovat všechna kriteria jako každý jiný zájezd a cestovní kancelář má stejné povinnosti. Včetně povinnosti řádně informovat o ubytovací kapacitě atd. Největší problém vidím v tom, že se zákazníci spokojí s polovičními informacemi, protože jim jde především o cenu a pak se dožadují něčeho o čem sice snili, ale neměli to ani ve smlouvě. Chtít všechny důležité informace a všechno mít ve smlouvě, to je základ. 28.2.2012 14:55
OTÁZKA: Který typ zájezdů je výhodnější - last minute nebo first minute? A proč? Díky, O. O. K.
ODPOVĚĎ: First moment je bezesporu lepší - máte svobodu výběru. 28.2.2012 14:55
OTÁZKA: Dobrý den, kdo mi vrátí peníze, popř. nahradí škodu, když CK zájezd zruší z důvodů nepředvídatelné situace, třeba výbuchu sopky? Díky poškozeny
ODPOVĚĎ: Vyšší moc je vyšší moc. To je situace, kterou nikdo nemohl předvídat a nemohl ji zabránit a tady platí, že to je téměř jediná situace, kdy spotřebitel nemůže očekávat nahrazení škody. 28.2.2012 14:57